Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
30 juli, 2013 kl. 20:08 #166299Bjorn FDeltagare
Mycket av det engelska kommer bara fram när man gör vissa saker, till exempel tömmer varukorgen eller lägger i fler antal av en vara än vad som finns i lager. Jag tror alltså inte att det är en engelsk version av sidan utan att det helt enkelt handlar om översättningar som har missats. Om du inte kan nå dem genom CSV-filer eller inline translate så kan du plocka dem genom .phtml-filerna i /app/design/frontend/ditt-tema/default/template.
Jag hade gärna sett paket med ett gäng olika sorter i lite mindre förpackningar. I stil med det här minus koppen: Specialty Coffee Gift Basket. Det hade jag köpt på en gång! Både till mig själv och till alla jag känner som gillar schysst kaffe.
30 juli, 2013 kl. 15:13 #166279Bjorn FDeltagareFler saker:
404-sidan är Magentos trista standardsida på engelska. Översätt!
”Skriv en kommentar”-knappen fungerar inte.
När man söker efter något så läggs en engelsk titel (”Shop By”) till över filtreringen. ”Relevance” läggs också till i sorteringen.
I köpvillkoren står det ”För att se fraktpriset för en produkt lägger du den i kundvagnen och går till kassan. Frakten är beroende av vikt och typ av produkt du beställer.” men i och med att du har fast frakt så stämmer ju inte det.
Det står även att ”vid fakturaköp tillkommer en avgift om XX kr.”. I kassan står det att fakturaavgiften är 19 kr och jag antar att det är en fast avgift. Om det är det så borde du ändra ”XX” till ”19 kr”.
Hela ”Dela med e-post” är på engelska. Samma med inköpslistan. Egentligen så är det mesta på engelska när man är inloggad som kund. Fixa översättningar!
30 juli, 2013 kl. 14:06 #166276Bjorn FDeltagareAsbra ju, drog iväg en beställning på en gång!
Synpunkter:
Det blandas svenska och engelska rätt friskt, håll affären helt på svenska om det är Sverige du riktar dig till. Saker som jag reagerar på är till exempel ”New”, ”Terms Of Use”, hela Tags-fliken på produktsidorna och ”XXX was added to your shopping cart”.
I varukorgen kan man beräkna fraktpriset, det är ju helt onödigt och borde plockas bort.
I kassan finns det ett fält precis bredvid fältet för stad. Det är markerat som obligatoriskt men det står inte vad som ska fyllas i där. Funderade på att hoppa ur här då jag inte orkade klura ut vad som skulle fyllas i men så provade jag att beställa ändå – och det gick ju bra. Det fältet borde du alltså ta bort om det ändå inte är tänkt för något.
Det finns en del länkar som inte leder någonstans. Till exempel ”Terms Of Use” och ”Varumärke” i footern.
De röda ramarna runt bilderna sticker lite i mina ögon, kanske kan du göra dem lite lättare för ögat? En ljusgrå ram till exempel, eller en röd nyans som inte är lika skarp.
Jag kunde inte hitta någon företagsinformation överhuvudtaget, och då letade jag rätt noga. Skriv ut företagsnamn och organisationsnummer så att det är tydligt och lätt att hitta.
2 juni, 2013 kl. 21:57 #164719Bjorn FDeltagare@Niklas svärd 65552 wrote:
Givetvis skall man inte behöva registrera sig för att handla.
Skall försöka leta upp var man ändrar den texten.Du ändrar det i fliken språktexter, satt själv och letade i en evighet när jag hade Nordisk E-handel. 5.8 Element – Språktexter
1 juni, 2013 kl. 14:51 #164685Bjorn FDeltagareTjena Niklas!
På inloggningssidan står det att man måste registrera sig för att få handla trots att ni inte har det som krav. Personligen undviker jag affärer som tvingar mig till registrering och skulle förmodligen lämna innan jag faktiskt hade gått till kassan och sett att det inte stämmer. Det borde ni ändra på!
Headern skulle ni kunna se över lite också. Jag förstår att ni vill ha en lite kul font för en leksaksbutik men personligen så tycker jag att den är hemsk. Comic Sans på anabola ungefär. Loggan är också rätt gratis-3D-program-där-det-har-gått-lite-för-fort. Lägg ut några hundringar och få den professionellt gjord så kommer det lyfta hela helhetsintrycket!
Passa på att läsa genom DavidWiggs inlägg ett antal gånger och ta till dig allt som står där, det är ett tråkigt men väldigt viktigt jobb som kommer göra en stor skillnad för din affär.
Annars så tycker jag att det är en väldigt trevlig affär som säkert ser inbjudande och kul ut för barn och småbarnsföräldrar!
Edit: En till grej, nu når man affären på både juniordesign.se och juniordesign.nordicshops.com. När jag hade Nordisk E-handel så var det här ett stort problem för mig då jag fick en dubbelindexering av alla sidor i affären vilket är dåligt av en mängd olika anledningar. Om du snackar med dem så kan de sätta en redirect från .nordicshops.com till den riktiga domänen.
28 maj, 2013 kl. 18:36 #164574Bjorn FDeltagareLeveransproblem är aldrig roliga men tyvärr så uppstår de ju ibland ändå!
Själv hade jag ett paket som de försökte leverera fem gånger på fem dagar, varje gång stod det att ingen var plats. Till slut så sov jag över på lagret för att inte kunna missa dem när de kom. Då, tidigt på morgonen, ser jag en liten kille stå och kika in genom fönstret på ett totalt sönderslaget växthus som ligger 10 meter från mitt lager. Där hade de stått i en vecka och kikat in och knackat utan att det kom någon.
Det här är alltså ett helt övergivet växthus som har stått där i säkert 20 år utan att någon har använt det, ser ut nästan exakt såhär: Broken Greenhouse | Flickr – Photo Sharing!
Då var jag ganska irriterad men såhär i efterhand kan jag tycka att det var rätt kul av dem. Man måste ju imponeras av att de faktiskt fortsatte försöka! Alltså; var irriterad och hata dem idag, borsta av dig det imorgon och hoppas att det fungerar bättre nästa gång (det brukar det göra).
22 maj, 2013 kl. 15:11 #164367Bjorn FDeltagareJag har typ 1 3/4 rullar med DHL-etiketter som ligger och skräpar sen jag bytte till Posten, du får gärna ta dem om du vill.
Langa PM med adress om du vill ha dem (gratis såklart)!
21 maj, 2013 kl. 18:14 #164317Bjorn FDeltagareAnvänder Olark (Olark | Live chat with your customers for sales and support), fungerar kalasbra. Är det något speciellt ni är ute efter, typ filöverföring och liknande, eller är det bara chatt ni vill ha?
Använder också 1.7.0.2 förresten, det har inte varit några som helst problem och tog några sekunder att fixa in.
15 maj, 2013 kl. 19:44 #164119Bjorn FDeltagare@PalMik 64875 wrote:
Vad menar du?
Man har rätt att ta upp till sex månaders tjänstledighet för att driva eget företag (med vissa villkor förstås). Du kan läsa mer här: https://lagen.nu/1997:1293
2 maj, 2013 kl. 23:14 #163586Bjorn FDeltagareJag vill inte vara den som säger det men du har blivit lurad av din programmerare (eller så har den ingen aning om vad den pratar om).
Anledningar:
Sökmotoroptimering är ingenting du ”lägger in i hemsidan” och sedan har fixat. Jag förstår inte riktigt vad det är som ska läggas in men jag antar att det handlar om titeltaggar och liknande – om din programmerare tar betalt för det så försöker den lura dig (eller så sitter du i en extremt föråldrad plattform och då är SEO nog ditt minsta problem).
Sökmotoroptimering fungerar överhuvudtaget inte, på något som helst sätt, som Adwords. Om din programmerare säger det så har den fel.
Sökmotoroptimering är inte ”ett engångspris” – inte på det sättet som du pratar om. Antingen så sköter du den själv och betalar ingenting för det (förutom med lidande, hårslitande och tid) eller så betalar du någon annan för det (inte en programmerare) och då handlar det knappast om en engångskostnad.
Det är jättebra att du intresserar dig för sökmotoroptimering, det kommer du tjäna på i längden, men du borde inte vara så snabb med att förkasta Adwords. Det finns och används av en anledning, om det bara var Google som tjänade på det (och om sökmotoroptimering var så enkelt som du beskriver det) så skulle inte Adwords finnas kvar särskilt länge.
Gå gärna in på seo-forum.se och läs lite mer om sökmotoroptimering. Sokmotorkonsult.se är en annan sida som kan vara bra att kolla på, ta en titt på deras SEO-skola och gör dig av med programmeraren.
-
FörfattareInlägg