Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2018 kl. 08:05 #185083BeritEDeltagare
Som det inte vore nog med att man känner sig utnyttjad av Fyndiq. När jag började sälja på Fyndiq så tog de 5 % i provision, för drygt 2 år sedan. Sedan har de höjt sin provision med några månaders mellanrum så idag är det 12,5% + 5 kr, så om en vara kostar 100 kr så är det totalt 17,5 % plus frakten. Och det är tufft.
De har också ändrat villkor till de sämre för oss som säljer, så att vi som säljer kan förlora hela förtjänsten genom att kunden skriver en reklamation istället för ånger om de ångrar en vara. Jag har kontaktat kundtjänst när sådant har skett och de ser klart och tydligt i kommentaren att det inte varit en ånger, men då har de bara bara sagt att de håller med att det nog är så, men inte kan göra något utan att jag måste kontakt handlarsupporten. Jag har 24 timmar på mig att svara på ett reklamationsmail om köpet ska krediteras eller om jag skickar en retursedel, skriver jag något annat godkänns inte det. Mailar jag handlarsupporten så tar det upp till en vecka innan jag får svar och de kan inte fixa till det retroaktivt. Tycker att Fyndiq själva får stå för om de har så dålig rutiner så att de betalar tillbaka felaktigt till kunden.
Idag kom droppen
”På torsdag 19/4 ändrar vi till 60 dagar för utbetalningar. ”Det är olagligt enligt svensk lag sedan mars 2013, jag vet inte om det står i avtalet att de får göra vilka ändringar som helt utan vårt medgivande men det är en så stor grej att det behövs godkännande av var och en av oss. Sveriges riksdag har tagit beslut om det för att större företag inte skulle kunna utnyttja mindre företag.
https://www.smaforetagarna.se/pressmeddelanden/nya-regler-om-betalningstid-och-drojsmalsranta/
Den 18/4 pausar jag alla mina annonser på Fyndiq i protest.
-
FörfattareInlägg