Forumsvar skapade

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #185646
    berijan
    Deltagare

    Dina skatter, t ex moms, i enskild firma är dina privata skatter och då kan det vara lämpligt att bokföra momsredovisningen mot eget kapital.

    När du gör momsrapporten så kan du boka bort de aktuella saldona på på momskontona:
    2610 Utgående moms på försäljning.
    2640 Ingående moms på inköp.

    Säg t ex att du har saldona (vid datum för rapporten)
    2610 K 20000
    2640 D 15000

    Då kan du i samband med momsrapporten bokföra.
    2610 D 20000
    2640 K 15000
    2012 K 5000.

    2012 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) är eget kapital och vill du inte använda det så kan du bokföra det på 2010 Eget Kapital istället men jag tycker det är bra att hålla koll på 2012 kontot.
    När du gjort det så har balansen på momskontona justeras och saldona innehåller nu bara transaktioner som är gjorda efter momsrapporten.

    På detta sätt har du fixat saldona och ser på 2012 vad du har i skulder eller tillgodo angående skatter. Om du betalar in skatter t ex från firmans bankkonto så kan du bokföra det
    1939 K summa
    2012 D summa (blir som ett eget uttag)

    Sen brukar jag som första transaktion på nya året ”nolla” alla Eget Kapital kontona 2011-2019 mot 2010 så de är nollade igen.

    #185604
    berijan
    Deltagare
    #185603
    berijan
    Deltagare

    Jag kör med faktureringsmetoden och bokför varje kvitto på samma sätt som om jag hade handlat med kontanta pengar (ja det finns fortfarande sådana) men istället för att bokföra kredit på Kassa så sätter jag det på kreditkortsskulder (kortfristiga skulder).

    Tex Köp av varor 100 kr inkl moms, bokförs på inköpsdatum:
    D 4011: 80 kr, Varuinköp
    D 2641: 20 kr, Ingående moms
    K 2896: 100 kr, Kreditkortsskuld.
    I och med detta är ju det egentliga varuinköpet färdigbokfört.

    Sen kommer faktura kommer från kreditkortsbolaget:
    Kollar naturligtvis att den är korrekt.
    D 2896: FAKTURABELOPP kr, Kreditkortsskuld.
    D 2440: FAKTURABELOPP kr, Leverantörsskuldskuld.
    Detta är som alla andra leverantörsfakturor.

    När jag sen betalar fakturan från kreditkortsbolaget:
    D 2440: FAKTURABELOPP kr, Leverantörsskuldskuld.
    D 1930: FAKTURABELOPP kr, Bank.

    På så sätt har jag koll på utestående belopp som jag handlat på kredit då det är saldot på konto 2896.

    #185602
    berijan
    Deltagare

    Jag driver flera verksamheter som enskild firma och har ”huvudkontoret” registrerat som min huvudfirma sen är de olika verksamheterna registrerade som bifirma. Bifirman kan ha en helt annan verksamhets beskrivning än vad huvudfirman har. Man behöver inte registrera bifirma för att ha en alternativ verksamhet men jag har gjort det bl a för att ha ett lite större namnskydd än om det är oregistrerat.

    Som enskild näring så är ju alla olika verksamheter egentligen ett och samma företag, alla har samma organisationsnummer, ditt personnummer.

    Bokföringen har jag löst så att jag har en bokföring som gäller för hela firman men har möjlighet att i den ange kostnadsställen och har då satt upp ett kostnadsställe för varje verksamhet. Är det bokföringstransaktioner som är gemensamma för alla verksamheter, t ex kostnad för bokföringsprogram) bokför jag normalt de utan kostnadsställe så att de blir övergripande för verksamheten. Alternativt kan man fördela beloppen mellan sina olika kostnadsställen för att få ännu bättre rapportering.

    Från bokföringsprogrammet kan jag sen enkelt ta ut olika rapporter filtrerade på t ex ett speciellt kostnadsställe.

    På mina fakturor till kunderna står det mitt huvud-företagsnamnmen även informationen, Fakturerar för Bifirma1Namn, Bifirma2Namn etc.

    #185595
    berijan
    Deltagare

    Här finns lite tips.

    Bokföra inköp av varor från annat EU-land
    http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/inkop-varor-eu.aspx

    Bokföra inköp av tjänster från annat EU-land
    http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/inkop-tjanster-eu.aspx

    #181976
    berijan
    Deltagare

    @staffanj 87596 wrote:

    Vilken typ av funktioner är det du är ute efter som saknas i WooCommerce?

    nopCommerce var unget bra alternativ, man måste ange hyrestid, t ex 1 dag, för varje objekt och bara ett periodval/objekt.

    Jag behöver betydligt bättre ”tired prices” än så, alltså kunna sätta upp regler för hur priser ska beräknas för olika hyrestider.

    #181973
    berijan
    Deltagare

    @staffanj 87595 wrote:

    Kan också tipsa om Gimp ifall du inte vill betala för Photoshop.

    Eller Gimpshop som är Gimp fast med ett interface som mer liknar Photoshop om man är van med det.

    https://www.gimpshop.com/

    #181972
    berijan
    Deltagare

    @Oveo 87592 wrote:

    Om det har bra stöd låter jag vara osagt, men jag är ganska säker på att nopCommerce kan hantera uthyrning.

    Tack, ska kolla dem.

    #181971
    berijan
    Deltagare

    T ex prisberäkningar som dessa

    Prisberäkning för timmar, dagar, veckor, vecka+1 dag mm, t e Pro Rate vs Non Pro Rate
    https://rentalbookingsoftware.com/docs/rental-pricing-basics/

    Special Pricing for Dates, Weekends, Times, Holidays
    https://rentalbookingsoftware.com/docs/add-special-pricing-for-dates-weekends-times-holidays

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)