Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #176417
    AntonIjas
    Deltagare

    @ake125 79473 wrote:

    ”Javascript API som tillåter er att få data skickat till er allt eftersom det fylls i”

    Vart finns dokumentation på detta?

    Det finns idag beskrivet som en del i dokumentationen för hur man integrerar Klarna med övergivna varukorgar (se steg 1):
    Retargeting – Klarna Developers

    Vi håller även på att se över strukturen på webbplatsen för att göra all information ännu mer lättillgänglig.

    Mvh
    Anton Ijäs
    Klarna AB

    #176383
    AntonIjas
    Deltagare

    @maeniklas 79365 wrote:

    Hänger inte så mycket här, och har inte kunnat svara tidigare därför…

    Grejen är den att genom att du inte kan connecta formuläret i KCO med Cookie connect så kan du inte få url spårning på användaren. Vi har också många kunder som vi hjälper med abandonment program, vissa har KCO och andra har det inte, vi har även kunder som haft egen checkout och sen bytt till KCO så jag har full insikt.

    Självklart så kör vi även abandonment program även på de som har KCO men som sagt, genom att det är klarnas formulär och man inte kommer åt att modifiera scripten så går det ju inte att koppla e-postadressen till besökta url:er och då missar man ju i personaliseringen av abandonment mailet…

    Hej,

    Som Katrin skriver så har det alltid varit möjligt att komma åt den information som kunden skrivit in i Klarna Checkout. Däremot har vi under hösten gjort det ännu lättare genom att ni nu kan använda ett Javascript API som tillåter er att få data skickat till er allt eftersom det fylls i.

    Dokumentation på hur ni får till en riktigt bra integration med Klarna Checkout och abandoned cart hittar ni här:
    Retargeting – Klarna Developers

    Jag hoppas att detta underlättar integrationen med er abandoned cart programvara.

    Har du några frågor kring detta så får du gärna kontakta vår integrationsavdelning på integration@klarna.com.

    Mvh
    Anton Ijäs
    Klarna AB

    #176000
    AntonIjas
    Deltagare

    @Sejdelshoppen.se 78754 wrote:

    Går det att direktlänka in i KCO-admin från mitt egna adminsystem mha reservationsnummret och/eller butikens ordernummer?

    Jag vill helt enkelt kunna klicka på en länk i mitt system och då hamna i Klarnas system (i ett nytt fönster).

    Hej,

    Jag heter Anton Ijäs och jobbar på Klarnas Integrationsavdelning.

    Tyvärr är processen för att länka direkt till en order i Klarna Online något mer teknisk än att bara använda reservationsnumret eller butikens ordernummer och kräver att man kan ändra vilka fält som plockas upp av webbshoppen. Detta är dock något som vi tittar på att förenkla. Jag gör ett försök att beskriva processen så får du höra av dig om du behöver hjälp.

    Det man kan göra är att spara under Klarna Checkout-orderns ID (i fältet reference) och sedan skapa en länk till Klarna Online utifrån detta ID. Länken skapas genom att omvandla värdet i reference från det hexadecimala värdet till siffror och sedan lägga in det i länken. Denna process beskrivs längst ned på denna sida under rubriken ”Find order in Klarna Online”:
    Acknowledge an order – Klarna Developers

    För att veta vart i Klarna Checkout-ordern som du hittar fältet reference kan du titta på denna lista (sök efter reference):
    Klarna Checkout – Klarna Developers

    Exempel:
    I fältet reference finns något som påminner om detta när du hämtar ordern: 1404CAD997D0F92E788D1BDE7D8

    Omvandlat till siffror blir det:
    25376742734306840688105772410840

    Länken till Klarna Online blir då:
    https://merchants.klarna.com/stores/{eid}/orders/25376742734306840688105772410840

    Vill du testa omvandla reference från exemplet ovan så kan du exempelvis prova denna länk:
    Binary/Decimal/Hexadecimal Converter

    Om du har några frågor så får du gärna kontakta mig på anton.ijas@klarna.com

    Mvh
    Anton Ijäs

    #175999
    AntonIjas
    Deltagare

    Hej,

    Jag heter Anton Ijäs och jobbar på Klarnas Integrationsavdelning.

    Det korta svaret på din fråga är att du sätter den URL som är tacksidan som mål. Här nedan kommer en lite mer teknisk förklaring om det är intressant:

    Den URL som kunden kommer till när de slutfört köp är den som i Klarna Checkout kallas för confirmation_uri, alltså tacksidan hos er. För att spårningen av slutförda köp ska fungera korrekt så bör du alltså ange denna URL som mål i Google Analytics. Observera att det ibland tillkommer diverse parametrar i anropet som du bör ignorera i målet.

    Exempel
    Kassan: http://www.exempelbutik.com/checkout/
    Tacksidan: http://www.exempelbutik.com/thank-you/?cid=12345&klarna_order=123abc456def

    Målet i detta fall kan exempelvis vara en regexp-matchning på exempelbutik.com/thank-you/.*

    Det bör alltså inte bry sig om vilka parametrar som skickas med utan ta med allt som kommer efter ”/thank-you/” för att vara säker på att inte missa ordrar.

    Om du har frågor kring detta så får du gärna kontakta mig på anton.ijas@klarna.com

    Mvh
    Anton Ijäs

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)