Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
20 augusti, 2018 kl. 12:30 #185565AndreasGDeltagare
Lånar denna tråden. Är också på jakt efter en möjlig 3PL i Danmark. Exakt geografisk placering spelar mindre roll. Avser frakt inom Danmark och EU.
3 januari, 2017 kl. 20:54 #183029AndreasGDeltagareVar inne på Pacsoft Online nu. Tror produkten jag skall ha heter ”Unifaun Orderkoppling – Unifaun APIConnect” Då borde jag kunna skapa upp allt själv.
3 oktober, 2016 kl. 08:46 #182527AndreasGDeltagareOfta ställer du in sådant i nya butiken. Annars får man lösa det med redirects av olika slag. Vanligtvis 301. Har man bara koll på det så brukar det inte vara några problem. Dvs ha det med dig så att ni inte glömmer av det.
30 september, 2016 kl. 12:34 #182505AndreasGDeltagareVi bytte för en tid sedan till Magento. Produktexporten och importen i sammanhanget kan sägas var den lilla biten. Finns en hel del tjänster att köpa för detta. Tex Cart 2 Cart (http://www.shopping-cart-migration.com) som inte kostar många kronor.
En sak att tänka på är att inte glömma av sökvägarna till produkterna. Får du en ny URL-struktur så måste du tidigt hantera detta. Annars kommer du ha 5000-6000 rapporterade 404 i Google Search Console som behöver hanteras. I vårt fall hade vi även gamla URL-omskrivningar som var tvungna att hanteras också.
30 september, 2016 kl. 11:49 #182504AndreasGDeltagareFinns lite olika bud internt på hur man skall gå vidare. Ett problem då vi inte skannar är att skriver en kund att någon produkt saknas så måste vi först konstatera att så faktiskt är fallet. Ofta kan vi se hur produkten vart förpackad genom att få foto skickad till oss. Oavsett vilket så skapar detta en rad mail för att lösa problemet.
Flöde
1) Kund kontaktar att om att vara saknas
2) Vi beklagar det inträffade och ber om lite kompletterande underlag (typ en foto)
3) Kund återkommer
4) Vi återkopplar ifall de vill ha återbetalning eller saknade varan skickad (saknas en mindre produkt så görs återbetalning direkt)
5) Kund bekräftar hur de vill göra
6) Vi bekräftar att så har skettSom jag nämnde i den ursprungliga posten så är det nästan alltid så att de är billigare att även låta kunden behålla den felskickade varan då vår kostnad för return är relativt hög.
22 september, 2016 kl. 07:33 #182460AndreasGDeltagareFel av mig. Vi plockar från hylla enligt ovan. Sen har vi plockplats. Till varje kunds order skrivs följesedel och plocklista (mer eller mindre samma) ut.
På packbordet så läggs produkterna på respektive följesedel och packas allt eftersom.
21 september, 2016 kl. 12:37 #182457AndreasGDeltagarePlocksedel är uppställd i stil med:
SKU – Namn – AntalDet packas direkt från hylla där varje produktkolumn är märkt med produktens SKU.
SKU som vi använder kommer direkt från våra olika tillverkare. Så vi behöver inte göra någon egen märkning..
Rent uppställningsmässigt så är allt i hyllor. Ca 1,70 i höjd och sträcker sig över ca 4 meter. Allt som allt så är det ca 150 olika SKU på dessa hyllmeter.
21 september, 2016 kl. 06:47 #182451AndreasGDeltagareI detta fallet är det egen logistik.
Verkar som de flesta förordar skanning. Hur har ni själva löst detta för det skall gå så smidigt som möjligt.
Scannar ni i samband med paketering eller plockning? Om en skanning skall kunna fungera så behöver vi få in det så integrerat som möjligt.
20 september, 2016 kl. 07:17 #182441AndreasGDeltagareJag hade nog gjort en kombination med BankID och folkbokföringsadress.
Steg 1) Kund lägger order (personnummer anges)
Steg 2) Verifiering. Kund matar in personnummer, matchar mot tidigare angivet personnummer, kollar ålder osv.
Steg 3) Verifiering lyckades med BankID. Plocka då adressuppgifter från folkbokföringen, via tex Bisnode, och matcha mot angiven adress vid beställning.Har en annan butik där vi kör ålderskontroll genom fotokopia på ID-kort där leveransadressen sedan matchas mot folkbokföringsadressen. Dvs den gamla modellen.
Tänk på att Bank-ID tar lite betalt för sina tjänster. Inloggning/verifiering är i regel betydligt billigare än signering. Dessutom så finns det fasta kostnader.
29 februari, 2016 kl. 13:52 #180947AndreasGDeltagareBeslutade att köra vidare med svenskt inlösenavtal även för Norge till att börja med. Mest för att visa lite volym.
Anledningen är att norrmännen, i alla fall Teller, tillämpar en procentuell avgift som är högre om du går vägen via fillial.
Har dock hittat en workaround som kanske kan fungera för någon som även jag sneglar på ifall det blir volym
Svensk handel har förhandlat ramavtal. Detta är förhandlat med Teller (som nu även är gamla Nordea Kort). Avtalet gäller även kort utgivna i Norge. Tolkar länken nedan som att du då kan klara dig undan på ca 0,6% av köpebeloppet (kortavgift + card not present) för betalkort och dryga procenten för kreditkort.
http://www.svenskhandel.se/verksam-i-handeln/formaner/betallosningar/teller/
De har även ramavtal med Företgarna som är ca 0,3 procentenheter dyrare. Vet dock inte om det omfattar Norska kort.
-
FörfattareInlägg