Forumsvar skapade

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #185491
    AndreaBD
    Deltagare

    @Ekraft 92477 wrote:

    Nej, har man inte betalat moms, så får man heller inte tillbaka något. Hur skulle det se ut?

    Tack, det är självklart egentligen. Min man förvirrade mig. Han blandade ihop det med deklarationen då man betalar skatt sin inkomst. Då är det ju omsättning minus kostnader rakt av.

    #185490
    AndreaBD
    Deltagare

    @Stefan72 92478 wrote:

    värt att poängtera i sammanhanget om du har oordning i bokföringen är väl att köper du momsfritt från euland så ska du ju dessutom redovisa det i den periodiska sammanställningen.

    Det hade jag inte ens hört talas om. Men jag kollade – det gäller uppenbarligen bara när man säljer saker till företag i eu-utlandet. Inte när man köper in från europeiska företag.

    #185487
    AndreaBD
    Deltagare

    Så om man inte har betalat moms för att man har handlat in varor momsfritt ifrån eu-land eller land utanför eu så påverkar det inte alls att man har spenderat en massa pengar på inköp?

    #185201
    AndreaBD
    Deltagare

    Jag märkte nu också att det fortfarande går att skicka brev enligt dem tidigare måtten (alltså längd högst 60 cm och sammanlagd högst 90 cm). Om man skickar brev istället för varobrev. Jag ringde posten för att dubbelkolla detta, och det stämmer, i princip. De krånglar dock till genom att man måste ha ett ”fakturaunderlag”, även om man har avtal (pacsoft) och får sina fakturor av posten ändå.

    Jag har provat nu och det kommer upp en länk där man ska logga in för att fylla i ett sånt fakturaunderlag, men jag har inte lyckats logga in där, minns inte vad det skulle vara för lösenord. Inte det vanliga i alla fall.

    Har dessutom gått med i edge och gjort avtal med DHL. Så det ska jag också testa. Min man ska bygga in en lucka med kodlås i garaget. Vilket krångel!

    #185171
    AndreaBD
    Deltagare

    @Jimmy Öström 91970 wrote:

    Du kommer ha avtal med DHL oavsett. Det blir mycket billigare, kolla under fliken Edge och sen jämför du med prislistan som du fått från DHL, det är stor skillnad. Man brukar spara in Edge kostnaden ganska snabbt.

    Tack, det ska jag göra.

    #185149
    AndreaBD
    Deltagare

    @Stefan72 91965 wrote:

    med eget avtal med DHL får du fraktpriser enl lista. Med alla dessa gruppavtal så blir man fler och priserna räknas på 10000 skickande kunder istället för 1st

    Sorry, men jag förstår inte. Kan du säga lite mer konkret, vilket som är billigare? Om man gör en DHL service point avtal så har man ett eget avtal med dem alltså? Och då kostar det som på listan? Och hur är det billigare med edge då? Eller hur mycket billigare?

    #185145
    AndreaBD
    Deltagare

    @gvh 91891 wrote:

    ”Och vad är skillnaden mellan att göra det direkt med DHL mot att göra det via Edge? ”

    Priset!

    Teckna ett avtal med DHL via Edge, det kostar inget förutom 995:- till Edge per påbörjat år.
    Skicka ett provpaket med DHL till en kompis så att du ser att allt funkar, med utskrifter, hämtningsbokning etc i t ex DHLs sida Multishipping (separat anmälning till den sidan om jag minns rätt)
    När provpaketet hämtas, snacka med chauffören vad han tycker funkar bäst med placering och typ av box.
    Kör med kodhänglås om det inte är dyrbara/stöldbegärliga grejer.
    Chauffören kanske har en favviskod? Skriv alltid koden i fältet för ”hämtningsanvisning” när du bokar, det kan ju vara en annan chaufför…

    DHL-killarna brukar vara flexibla och ganska glada om du har en box, dom slipper ringa på, dom slipper kanske åka upp på tomter där det inte går att vända med en lastbil, isgata halva året, det blir färre bom-hämtningar helt enkelt!

    Övriga frågor:

    Ingen startavgift

    Hur ofta dom hämtar, beror på ditt postnr, normalt mån-fre, i glesbyggd, även i sthlms-glesbyggd finns områden då de t ex bara hämtar tis o tors

    Ge besked om det finns något att hämta? Beror på ditt TA-system, jag antar att du inte har något, utan kommer att skriva in paketen manuellt i DHLs sida Multishipping, som genererar adressetiketterna, som du kan skriva ut på samma etiketter, som är vanliga hos Pacsoft för varubrev, två stycken i bredd på ett A4-ark (går att ställa in för olika ark) . När du skrivit in dina paket och skrivit ut dina etiketter så bokar man hämtning av paketen genom att kryssa och fylla i ett litet fält, där finns ett textfält där du kan skriva hämtningsinformation till chauffören, t ex koden och placeringen av hämtningsboxen

    Skicka ett testpaket till en kompis så kommer du upptäcka att det är ganska enkelt och så får du förhoppningsvis svar på alla dina funderingar.

    Du säger edge kostar 995 och att ha avtal med DHL kostar ingen startavgift, men ändå rekommenderar du edge? Vad är fördelarna?

    #185088
    AndreaBD
    Deltagare

    Det låter ju positivt. En låsbar bod kan fixas. Vi har en liten ”lekstuga” i trädgården, och vi har även ett garage. Att ge dem extra nyckel till garaget funkar inte (där är det lås inbyggt i dörren, så det går nog inte att byta ut mot kodlås)? Men om de orkar gå genom hela trädgården till lekstugan, så är det inga problem.

    Jag har korresponderat fram och tillbaka med DHL och även med nån här från E-handel och jag har inte fått veta såna detaljer. Man måste ju veta om det funkar överhuvudtaget, innan man bestämmer något. Hur gör man då exakt? Man gör ett avtal med DHL – kostar det nån startavgift, eller nån annan fast avgift? Priserna per försändelse har jag sett. Och hur ofta hämtar de då? Måste man ge besked om det finns något att hämta?

    Och vad är skillnaden mellan att göra det direkt med DHL mot att göra det via Edge?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)