Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
24 maj, 2024 kl. 08:32 #205524andguDeltagare
Hej Stefan,
Ser att det är ett gammalt inlägg men kanske kan vara värt ngt ändå!
Vid Just CIF brukar det finnas en del klausuer som blir viktiga för att se hela bilden, tex om kostnader för lossning/hantering etc vid destinationshamn. Har ni en gemensam diskussion om just destinationshamnen? Har man möjlighet att påverka kan det vara en idé där man kan spara pengar på sista ledet.
I detta fall finns många alternativ som du säger, och vilket som är bäst ”beror på” en hel del andra faktorer. Krav på ledtid är tex en viktig här. Flera hamnar i Sverige hade funkat rent praktiskt, tex Göteborg/Södertälje eller Gävle. Från Göteborg finns flera tåglösningar uppåt som är smidigt och kostnadseffektivt, så kör man ut pallarna med lastbil sista biten tex.
För just denna frågeställningen finns det bra verktyg där man direkt kan se olika kostnader för olika alternativ (tex jämföra de olika hamnarna) och ta beslut efter det!mvh
24 maj, 2024 kl. 08:19 #205523andguDeltagareHej!
Har du fått någon support i detta?
Vid Incoterm FOB är du som köpare ansvarig för godset från dess att det är lastat på fartyget (mer eller mindre). Köper du fulla containers eller LCL? Din leverantör är ansvarig för exportklarering och att transportera godset från fabrik till hamnen – här är deras kostnader. Jag vet inte exkat varför de anser att du ska ta ett Indiskt rederi vs DHL med tanke på kostnader, dessa allokeras som sagt på samma sätt. De är dessutom fria att använda vilka (lokala) partners de vill för origin-deleb (dvs transport till hamn och export klarering) – de måste inte använda DHL men det underlättar ofta.
Ett Indiskt rederi kan mkt väl lösa detta hela vägen hem till dig – de anlitar i sin tur agenter/partners i Europa för sista biten, detta är en vanlig setup.
Det som är viktigt att komma ihåg att vid FOB väljer du vilket företag du vill arbeta med. Jag hade bett den Indiska leverantören om mer information och förklaring till kostnadsstrukturen. Min erfarenhet säger att många vill arbeta med ”sina” lokala partners och gärna även med ett rederi som de väljer, det finns ofta fördelar för leverantörerna här, bådew rent praktiska men också ekonomiskt. I så fall kan det vara värt att ta upp en diskussion om en motsvarande rabatt på dina inköp t.ex.
Angående bolag som hanterar detta kan du vända dig till vilken speditör som helst egentligen! Baserat på dina volymer av import är det inte alltid lämpligt att vända sig direkt till rederi, men kan absolut funka i vissa fall.
Du har alltid rätt att veta exakt vad det kommer kosta <span style=”text-decoration: underline;”>innan</span> du skeppar något! Detta bör du alltid begära in och dessutom jämföra olika alternativ. Bra att ha koll på tullkostnader och se till att de inkluderar utkörning och hantering av gods på slutdestination.
Hör av dig om du behöver lite mer tips! 🙂
9 maj, 2012 kl. 17:22 #144793andguDeltagareVad jag förstod från live-streamen ska de tjäna pengar på ett liknande sätt som många tjänar pengar på Appar, dvs via tilläggstjänster (som du betalar för per månad) som kommer erbjudas senare.
9 maj, 2012 kl. 15:48 #144782andguDeltagareKanon att kunna följa NES även om man inte kan vara på plats, uppskattas väldigt!
Går det att se föredragen i efterhand på något sätt tro? I morgon kommer jag tyvärr inte kunna sitta vid datorn, och de är ju så mycket spännande som jag inte vill missa!
-
FörfattareInlägg