Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
18 mars, 2015 kl. 16:06 #177837AllabildelarDeltagare
I vilka fall man får tillbaka koden NO_RISK när man aktiverar en KCO-betalning med API:et? Vi har listat ut att den betyder att Klarna inte vill ta kreditrisken, och då känner vi att det kanske inte låter så säkert. Vad händer om kunden inte betalar?
Får vi betalt av Klarna vid den vanliga tidpunkten för dessa fakturor eller får vi vänta tills kunden betalat?
Vi har kunder som lagt beställningar på mellan 100 och 14000 kr, så det kan inte enbart vara på höga summor som vi läste oss till på webben. Betalningarna är skapade (reserverade) av kunderna i webbutiken och aktiveras av en säljare i säljarprogrammet.Vad är rekommenderat arbetssätt om aktiveringen returnerar NO_RISK? Kan jag kontrollera innan jag aktiverar om det kommer att bli en NO_RISK?
25 november, 2013 kl. 08:07 #170439AllabildelarDeltagare@danielandersson 72234 wrote:
I dagsläget behöver du använda Klarna Faktura. KCO har än så länge inte stöd för B2B.
För att vara extra tydlig: KCO klarar inte av att hantera organisationsnummer.
22 november, 2013 kl. 08:57 #170383AllabildelarDeltagareHej igen, nu har jag en fråga till om KCO Norge:
I vår testaffär som vi använder tillsammans med vårt Klarna testkonto kopplar vi upp oss mot norska KCO (testdriven). Där finns betalningsalternativen- Klarna faktura (utan gebyr)
- Klarna delbetaling
- Visa kortbetaling
Det finns ingen direktbetalning, som det finns i den svenska KCO:n. Men om man läser Klarnas norska villkor står det under kapitlet ”Klarna Checkout Brukervilkår”, stycket ”Betaling, gebyrer”:
”Gjeldende betalingsalternativer som i dag kan tilbys av Klarna Checkout er faktura, kontokreditt, kredittkort eller direkte betaling via bank”Finns direktbetalning inte med på norska testdriven eller finns det inte alls i norska KCO?
21 november, 2013 kl. 08:10 #170314AllabildelarDeltagare@flennstrom 72101 wrote:
I dagsläget inte då vi inte kan ta bedrägeririsken i Danmark (eller något annat land som inte KCO stöder).
Via KCO är det bara SE, FI och NO som fungerar. Det krävs ett tilläggsavtal för respektive land också.
Om man har försäljning till andra länder så får man komplettera med andra betalsätt helt enkelt.Okej, då vet jag. Tack för svaret!
20 november, 2013 kl. 12:38 #170304AllabildelarDeltagare@flennstrom 72096 wrote:
En dansk utan svenskt personnummer kan inte betala sin order med faktura. Om dansken befinner sig i Sverige och vill köpa i din butik och leverera till en svensk adress måste han utnyttja möjligheten att köpa utan personnummer och då förskottsbetala ordern med tex sitt Visakort. Orderbeloppet kommer att vara i SEK och Visa gör valutaomvandlingen så att hans danska Visakort blir debiterat rätt DKK.
Hoppas att detta rätar ut frågetecknen.
Nja, inte riktigt. Om dansken befinner sig i Danmark och vill få varan levererad till Danmark, kan han få det om han förskottsbetalar med Visakortet?
Det här med försäljning till inom-EU-utlandet och utom-EU-länder är krångligt i allmänhet, moms, tull osv, så jag vore glad om jag i alla fall kunde få rätsida på hur Klarna fungerar.
19 november, 2013 kl. 14:07 #170263AllabildelarDeltagare@Magento 71749 wrote:
Jag skulle vilja påstå att ditt konverteringstapp från Tyskland beror helt på att tyskar (alltså i Tyskland) över huvud taget inte kan handla med KCO. KCO-Tyskland är ju inte lanserad ännu.
Såvitt jag förstått finns KCO:s faktura- och kontoalternativ för Sverige, Norge och Finland. Om man väljer att inte ange personnummer kan man ju handla på kort.
Det här har jag fått till svar av Klarnas support:
”Om en norrman handlar i er svenska butik (kräver att han loggat in så ni vet att han verkligen är norrman) skall ni ladda den norska varianten av Iframen. Dito för finnar. Om en dansk handlar i er svenska butik skall ni ladda den svenska Iframen eftersom KCO inte finns i Danmark än. Dansken kan då handla på kort.”Det låter ju som en smidig lösning, men för att bli helt på det klara med vad som gäller ställde jag följdfrågor om vem som skötte valutaomvandlingen när man betalade med kort (det borde vara Visa) eftersom vi själva måste valutaomvandla när vi laddar den norska eller finska Iframen.
Då fick jag följande svar:
”Kort svar gällande de andra frågorna är att det generellt sett så att en Checkout-kassa på svenska är för svenska kunder. Det innebär att även om en dansk kan lägga köp med hjälp av VISA-kort så måste de ha en svensk adress.”Nu blir jag förvirrad. Vad är det som gäller egentligen? En dansk som bor i Sverige har ju sannolikt både svenskt personnummer och kontokort. Då är det meningslöst att låta honom använda sitt danska kort. Varför accepterar man danska kort om man inte får bo i Danmark? Helt ointuitivt och jag kan inte hitta det i handboken vi har fått. Kan någon peka på rätt sida i handboken om hur köp mellan länder skall gå till?
-
FörfattareInlägg