Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel "Trygghetscertifiering" i ett nötskal

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 227 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #122784
    bloggus
    Deltagare

    Om butiken skall skicka ut varan själv, kommer det aldrig finnas 100% säkerhet för kunden att man får paketet – oavsett logga. That’s it.

    En logga kan enbart ge inblick i ”historiken” och även det osäkert, då inte alla missnöjda kunder anmäler problem.

    Frågan är om en certifiering hjälper kunderna eller bara butikerna?

    Kunderna – som jag nämnde ovan; bara vad kan ha varit igår, förra vecka, förra månaden …

    Butikerna – förmodligen genererar mer köp

    Certifieringsföretaget – definitivt, då det drar in pengar

    Det är lite som med allt annat i livet, bara för att saker fungerade igår, så behöver de inte fungera imorgon ….

    #122787
    Parvelito
    Deltagare

    Den där loggan invaggar kunderna i en falsk trygghet. När det väl slutar fungera så står hundratals, kanske tusentals, kunder där i alla fall med oexpedierade eller felexpedierade beställningar innan man hinner reagera.

    #122788
    Nicklas
    Deltagare

    ehandelscertifiering.se post spamar alla som har ebutik så den vägen tror jag det kommer in mycket skit.

    #122801
    #122805
    nmn
    Deltagare

    @pyhobby 19619 wrote:

    Här kan ni läsa om tryggheten att handla hos den aktuella butiken:
    https://www.ehandelscertifiering.se/rapport.php?url=www.lscrapbooking.se

    Det där var ju en minst sagt osnygg lösning, nu står det bara att de inte är certifierade. Ingenting om att de har varit det tills alldeles nyss…

    Jag älskar hur forumprogrammet kortar ner visningen av just den urlen!

    #122806
    bloggus
    Deltagare

    @Julius 19638 wrote:

    E-handelscertifiering i blåsväder – ännu en Kameraexperten? – Ehandel.se

    Kan väl tyckas att rubriken ”E-handelscertifiering i blåsväder” är inte bara missvisande utan väl tilltagen och enligt mig förargande.

    Spelar ingen roll vilken cerifiering det är så kan man inget göra förrän:
    – butikens finanser kan ifrågesättas eller
    – butikens kunder anmäler bristen

    Kanske man borde skriva lite mer om butiken och e-handlaren, och inte lägga en skuld i rubriken på certifieringen.

    Känns sedan en tid att det verkar som ehandel.se i vissa fall gärna lutar mot Trygg eHandel och emot e-handelscertifiering i sina nyheter. Kanske bara jag som tycker att det finns en bias här … jag kan ha fel … dock när Trygg eHandel hade flera butiker kvar med anmärkningar fanns ingen som reagerade på det och skrev artikel eller? … http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/336-vem-betalar-angerkoep-distans-och-hemfoersaeljningslag-fel-tolkning.html#post13988

    Bara ännu ett tydligt exempel på att ingen certifiering kan på något sätt förutspå framtiden och hur tryggt ett köp kommer att bli …

    #122807
    GregerA
    Deltagare

    Det är trist när ehandlare av en eller annan anledning inte sköter sina åtaganden mot sina kunder, oavsett om de är certifierade eller inte.

    Dock är det väl lite väl mycket sensationsjournalistik i att uttrycka sig som irubriken ”E-handelscertifiering i blåsväder – ännu en Kameraexperten?”. Diskussionen har pågått länge om vilken tryggehet som certifieringen egentligen bidrar till, och som sägs ovan så kan man inte garantera någonting för framtiden, oavsett hur historiken ser ut.

    Möjligen skulle man kunna göra en jämförelse mellan hur många certifierade butiker som misskött sig i förhållande till ocertifierade butiker. Men jag misstänker att det inte finns något bra dataunderlag för en sådan jämförelse. Men om det funnits hade man t.ex kunnat kontatera att risken att handla i en certifierad butik är 0.123% medan den i en ocertifierad är 0.234% (påhittade siffror). Men det är svårt att dra alla över en kam, så det kommer ändå inte att spegla risken i det enskilda köpet, utan bara för konsumenterna som grupp vid ett givet tillfälle.

    Sedan kan man ju också fråga sig om det går, eller ens är nyttigt, att försöka beskydda konsumenter för allt möjligt till 100%.

    #122808

    @bloggus 19643 wrote:

    Känns sedan en tid att det verkar som ehandel.se i vissa fall gärna lutar mot Trygg eHandel och emot e-handelscertifiering i sina nyheter. Kanske bara jag som tycker att det finns en bias här … jag kan ha fel … dock när Trygg eHandel hade flera butiker kvar med anmärkningar fanns ingen som reagerade på det och skrev artikel eller? …

    Rubriken är en sak men innehållet avvägde jag speciellt med tanke på eventuell Trygg E-handel bias. Jag tycker artikeln är neutral på E-handelscertifiering vs Trygg E-handel.

    Givetvis kunde detta lika gärna varit Trygg E-handel.

    Hela historien visar dock på certifieringarnas svagheter i situationer som dessa.

    #122809
    nobynator
    Deltagare

    Dessa tryggostämplar är inte värda något enligt mig, jag har aldrig lagt någon vikt på en sida som har den eller ej. Enklast är att googla sig fram feedback. Det är väl lite av en ”mindf***” som dessa tryggoföretag skapat hos konsumenter.

    #122810
    greger
    Deltagare

    Denna e-butik/handlare godkändes i april 2010, och har således varit certifierad i drygt ett år utan att vi har fått in några kundklagomål.

    För en vecka sedan (13/5) fick vi in ett andrahands-tips som pekade på ett forum där det fanns inlägg från många missnöjda kunder. Vi försökte då via ”tipsaren” få direktkontakt med någon kund, få order-identitet, -bekräftelse, kopior på ev mailväxling etc för att på ett säkert sätt kunna avgöra om certifieringskraven inte längre var uppfyllda. Det lyckades (tyvärr med viss fördröjning) och vi fick idag på förmiddagen in info som vi kunde gå vidare med, och har idag sökt handlaren för att säkerställa att informationen var korrekt vilket inte lyckats, varför vi återkallat certifieringen. Tiden från verifierbart och relevant kundlagomål till återkallande var således c:a 10 timmar.

    Tyvärr händer inte så sällan att vi får in ogrundade klagomål från personer som troligen är konkurrenter. Det händer också att man på olika forum anonymt ”skriver ner” butiker. Ibland händer det också att kunder som klagar inte berättar ”hela sanningen” vilket vi reder ut i en dialog med båda parter.

    Vi har också genom åren hjälpt otaliga konsumenter att få rättelse, ny vara, pengar åter och kompenstation för ”strul”, då handlaren varit angelägen om att få behålla certifieringen.

    För att snabbt få in kundklagomål på butiker som inte sköter sig så trycker vi också redan i ”pratbubblan” som kommer upp i butiken på att man kan rapportera in klagomål direkt till oss. I detta fall verkar det inte ha fungerat.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 227 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.