Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Zalando och "gratis" frakt…
- Detta ämne har 23 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av Taddy.
-
FörfattareInlägg
-
15 oktober, 2012 kl. 21:28 #153859Flagstore.seDeltagare
Har inte sett någon webbshop för varor där man enbart kan lägga en order på frakten, gratis eller ej. Men jag kanske missat något ?
16 oktober, 2012 kl. 05:03 #153860ParvelitoDeltagareMan kan tycka att det är larvigt och raljera över att man inte får skriva ordet ”gratis” som man vill, men det hela har en baksida.
Konsumentverket vill att vissa ord måste få vara skyddade från en annan betydelse än den som gemene man uppfattar det som. Man får t.ex. inte i handel som vänder sig till privatpersoner ange priser exkl moms, eftersom det inte är det pris som konsumenten skall betala.
Just ordet Gratis vill man att det inte skall användas i några andra sammanhang än när något erbjuds utan andra förpliktelser. Annars är den ju inte gratis. När det kommer till frakt så skulle man ju kunna tänka sig att ”gratis frakt” är ett tillåtet begrepp, men det kräver ju de facto att man handlar något också. Då kanske Zalando och andra kan tänka sig att använda begrepp som ”Fraktfritt”, ”Fri frakt”, ”Vi bjuder på frakten” eller liknande?
Jag tror att det är till gagn för ehandeln om konsumenterna känner att de inte behöver läsa det finstilta och sätta sig in i köpvillkoren varje gång de skall handla. Det är ett väldigt mycket större motstånd än det mesta andra man kan tänka sig i en webshop. Därför borde vi vara väldigt mån om att följa de regler och rekommendationer som finns, för det gör oss till vinnare på sikt.
16 oktober, 2012 kl. 09:36 #153873mephisto73DeltagareKonsumentverket säger
(h) Uttryck som ”gratis”, ”present”, ”gåva” och liknande får som huvudregel inte användas om köparen måste betala något för produkten. Den
oundvikliga kostnaden för att kontakta näringsidkaren (vanligtvis ett
telefonsamtal) samt kostnad för leverans av produkten (porto) får tillkommaFör att man ska kunna prata om ”gratis” frakt måste man allså verkligen erbjuda det. D.v.s. kunden kan åka över till Zalandos lager och ge dem ett par skor och begära att de skickar skorna till henom kostnadsfritt.
Idén är alltså att ordet ”gratis” ska betyda ”gratis” och inte ”kostnadsfritt om du också köper det här till högre pris” eller ”frakten är inkluderat i priset” (för den är absolut inte gratis, det garanterar jag). Är det svårt att förstå? Det tycker inte jag.
Jag tycker inte man ska vara språkpolis för sakens egen skull, men när det handlar om betydelsen av ord så är det bra att vara uppmärksam så att de inte urvattnas så att vi får ett mindre exakt språk.
16 oktober, 2012 kl. 11:38 #153883JohanKDeltagarelöjligt att ens diskutera detta
16 oktober, 2012 kl. 13:29 #153887SleavelyDeltagareFrakten ÄR gratis, förutsatt att det finns något att frakta.
Men för att spänna fast foliehatten ytterligare skulle man kunna resonera att ehandel.se inte alls är gratis – du måste ju pynta 299kr/månad för internetuppkoppling..
16 oktober, 2012 kl. 15:01 #153892Flagstore.seDeltagare@Parvelito 53934 wrote:
Man kan tycka att det är larvigt och raljera över att man inte får skriva ordet ”gratis” som man vill, men det hela har en baksida.
Alldeles sant och jag håller med om att ordvalen angående löften ska hållas på rätt nivå inom E-handeln. Samtidigt är det gött att raljera lite över sånt som vi småhandlare kanske ser som självklarheter
16 oktober, 2012 kl. 15:13 #153893DanDeltagareProblemet är väl att konsumentverket är bra på att peka på vilka fula fiskar vi e-handlare är snarare än att faktiskt göra det minsta för att upplysa konsumenterna om lagar och rättigheter.
Där har vi problemet skulle jag säga. Konsumentverket jobbar med värdelöst skräp som inte hjälper någon. De borde jobba mot konsumenter snarare så att de ställer högre krav på oss. Kraven ska komma från dem, inte konsumentverket då blir det något som sker i kulisserna och effekten blir minimal.
17 oktober, 2012 kl. 22:14 #153989mephisto73DeltagareFrakten är inte gratis. Ni tror det bara för att ni inte har någon känsla för vad ordet betyder.
Skulle det vara okej att marknadsföra det här:
”Alla skor gratis*”
”*endast 799kr i frakt och expeditionsavgift tillkommer”?
Är skorna gratis då?
18 oktober, 2012 kl. 06:28 #153991AngelaLjungbladDeltagareNu förstår jag inte hur du tänker. Retoriskt är frakten gratis men produkten kostar precis som i vilken annan butik som helst. I annat fall hade kostnaden blivit högre än priset på dina skor. Eller vilket ord är det du syftar på?
18 oktober, 2012 kl. 06:55 #153993LubicDeltagareOm nu frakten inte kan vara gratis hur kan det då vara fri frakt, eller fraktfritt?
Vad är skillnaden på gratis och fri i folkmun? Alltså för personen i fråga som köper produkten i webbutiken? I praktiken?Om jag köper en produkt med gratis frakt kontra fraktfritt, vad är den egentliga skillnaden i praktiken? Vad ska/kan jag som kund förvänta mig för ”resultat” av dessa olika sätt att marknadsföra en webbutik. Vilka förväntningar har kunden när de ställs mot dessa begrepp? Det är väl ändå det som borde vara det viktiga.
Att vända på saken och säga att produkterna är gratis med att det tillkommer frakt känns helt fel. Den stora skillnaden då är att det tillkommer en avgift på köpet men om frakten är fri/gratis så tillkommer det ingen extra avgift, förutom det som redan är inräknat i varornas pris (som lön, vinst och annat som också är inräknat). Tycker också det känns fel med fraktfritt och sedan lägga på en expeditionsavgift.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.