Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vinstmarginal på hela ebutiken?
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
20 oktober, 2011 kl. 10:43 #128898peteDeltagare
många bra svar!
nu är ju mitt fall lite speciellt, eftersom jag kommer jobba med dropshipping, vilket medför andra marginaler. Kanske borde ha lagt till det. Då får jag väl helt enkelt satsa på en omsättning på 20mkr som plastskivan sade
20 oktober, 2011 kl. 10:58 #128900ParvelitoDeltagareDropshipping med 12.5% någonstans i resultatet måste anses som långt över förväntan. Jag ser många som sitter och dropshippar IT-prylar från svensk distributör med 5% bruttomarginal. Från dessa 5% skall det sedan betalas webshop, betalningslösningar, marknadsföring, administration (bokföring), garantier och lön.
Utan att säga för mycket (kommer mer om det i ett blogginlägg så småningom) så har det fått mig att få mer än nog.
20 oktober, 2011 kl. 12:11 #128902peteDeltagare5% innan allt det?? Då måste det ju handla om helt massiv omsättning? Jag har fått intrycket på att du är bra på effektivitet kontra kostnad (läs: snåla) parvelito. Så här med facit i hand och etablerad rörelse, vad har du för tips till någon i uppstart?
20 oktober, 2011 kl. 12:17 #128903Jimmy OstromDeltagareBerra IS THE MAN!
Kostnads effektiv är bara förnamnet på Berra, jag tyckte tidigare att han var snål på gränsen till dumsnål men jag har ändrat uppfattning och anser att han är den mest kostnads effektiva männskan jag känner och det är jag glad för!
@pete 26394 wrote:
Jag har fått intrycket på att du är bra på effektivitet kontra kostnad (läs: snåla) parvelito. Så här med facit i hand och etablerad rörelse, vad har du för tips till någon i uppstart?
20 oktober, 2011 kl. 13:01 #128909ParvelitoDeltagare@pete 26394 wrote:
5% innan allt det?? Då måste det ju handla om helt massiv omsättning? Jag har fått intrycket på att du är bra på effektivitet kontra kostnad (läs: snåla) parvelito. Så här med facit i hand och etablerad rörelse, vad har du för tips till någon i uppstart?
Försök att inte dra på dig fasta kostnader innan du har täckning för det. Under kommande år kommer hundra säljare, minst, kontakta dig och försöka slå i dig att om du bara lejer bort lite av jobbet till dem så kommer du att ha massor med tid över att göra det du vill. Problemet är att veta vad man skall leja bort, och vad det är värt att leja bort det.
Det andra du skall fundera på är hur enkel din affärsmodell är att kopiera. Ju enklare den är, desto större är risken att någon kopierar den rakt av, men tycker att 10% marginal är helt OK. Det kan dessutom vara så att de är mer effektiva eller bättre förhandlare än dig på någon punkt, och därmed ser det ut som att de nöjer sig med 7% marginal. Just dropshipverksamheter är väldigt lätta att kopiera, eftersom man har svårt att utveckla sortimentet annat än vad leverantören har att erbjuda. Man har heller aldrig chansen att sänka lagerkostnaden eller transportkostnaden till något annat än vad leverantören erbjuder, vilket långt ifrån alltid är något särskilt attraktivt pris.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.