Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vill mycket gärna lämna Klarna/Kreditor
- Detta ämne har 23 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av matthias.
-
FörfattareInlägg
-
14 november, 2009 kl. 03:05 #94133fashionDeltagare
Nu är det så att jag har en enorm antipati för det företaget Klarna/Kreditor. Det kommer att bli ett långt inlägg….
De kan byta namn hur många gånger de vill, men det hjälper inte, man är det man är.Jag personligen tycker jag att Klarna har en konstig uppfattning om vem som är deras kunder. De tycker, att våra kunder, dvs. e-butikernas kunder är ”deras primära kunder” och vi som köper deras tjänster är inte lika mycket värda som ”deras kunder”.
Klarnas avtal är inte så tydligt, dvs. ska du skriva på ett avtal med Klarna se till att du få hjälp av en advokat.
Nu, vad är det jag inte är nöjd med, ska jag berätta och ni får säga om jag har fel eller rätt.
Vi börjar med deras fakturatjänst för Outhämtat Postförskott:
När kunden inte betalar fakturan för Outhämtat postförskott skickar Klarna ett mail som ser nästan ut som ett mail från en tjejkompis till en annan tjejkompis – man kan nästan börja skratta när man läser mailet. Det ser inte alls ut som ett krav på betalning! Det är därför bara 1 av 1000 betalar fakturan. Jag tycker att man ska vara bestämd och seriös i ett sådant brev. Men OK, vi e-butiker är inte deras primära kunder, vi får inte glömma det…, men vi betalar 19 SEK för tjänsten.Nu kommer det roliga, ni kommer att älska det…
Vid bedrägeri kommer de att göra vad de kan för att du ska bära alla kostnader.
Klarna ringer aldrig upp kunder som blir anklagade för bedrägeri. Ett fall var ju ex-sambo som beställde i namnet av sin ex-sambo i så fall en kille som blir debiterad. De borde inte ihop, men hade ett barn tillsammans. Mannen sedan ville inte betala fakturan och bara ett samtal från mannen var tillräckligt för Klarna för att annullera köpet av fakturan, men debitera oss alla kostnader, utan någon som helst information till oss. De talar om att det har blivit ett bedrägerifall, men efter det att vi har skickat all info vi har om beställningen då är det dött. Jag har lagt ett enormt arbete på att samla ihop informationen om köpet, IP adress, vilka produkter de har köpt, vilken information kunden hade givit osv. Men Klarna har inte tid för att maila e-butiken och informera om situationen så att vi i så fall skulle ta tag i problemet och gå vidare med en polisanmälan.
Vi hade skickat varorna som stort brev, och har man inte kolli-id då får du stå för allting. Men Klarna ringde aldrig upp kvinnan för att informera henne om bedrägerianklagelsen och fråga om hon hade tagit emot varorna.
Vi fick betala alla avgifter på den fakturan och fick även 10 SEK debitering som de kallade för ”sen retur” vad det nu kan vara.
Vi viste via Klarna att det var ett bedrägerifall, men eftersom ingen hade kontaktat oss efter det att vi skickade informationen om köpet, då trodde vi att allt var OK och löst, men nä…Vi upptäckte händelsen för att vi kontrollerar alla betalningar vi får från Klarna. Vore vi inte noggranna hade vi inte sett att de hade annullerat fakturan, men debiterade oss alla avgifter som om köpet hade gått fint.
När jag ringde upp kvinnan som anklagades för bedrägeri fick vi betalningen från henne utan problem. Hade vi inte varit på hugget och tagit hand om situationen hade vi förlorat försäljning för över 2000 SEK. Vad säger Klarna om det, ”Vi kan inte ringa alla i fall av bedrägeri, vi har inte tid, vi kan inte informera varje kund, vi har inte tid, så är vara regler” osv… OK, vi anlitar deras tjänster och det är vi som måste göra jobbet åt dem för Klarna har inte tid, dessutom ska vi betala de för det, är detta en provokation eller…?!
OK, vi fortsätter med ett nytt fall av bedrägeri, om ni tyckte att det första inte var tillräckligt bra, vad säger ni om det här?
En kille från Skandia försäkring har en tjej som han bor tillsammans med. Tjejen handlade också för över 2000 SEK hos oss och ville betala på avbetalning och välde Klarna. Klarna skickar ett avtal till kunden som skriver på och skickar det tillbaka till Klarna som godkänner avtalet och kunden betalar 100 SEK som sin första avbetalning. Sedan är det slut, kunden betalar inte mer. Sedan ringer en kille Klarna och säger att tjejen är en bedragare som har handlat i hans namn utan att han visste om det. Klarna/Kreditor mailar oss och vi en gång till skickar all info vi har om köpet. Sedan dess är det slut, inget ord från Klarna/Kreditor.
Vi var nu lite vassa och visste hur Klarna jobbade så jag ringde upp killen ”offret” och pratade med honom. Fick veta att Klarna hade inte begärt att han skulle göra en polisanmälan. Så, jag sade till honom att om Klarna inte hade krävt det då krävde jag det. Ok, sedan mailade jag själva tjejen som anklagades för bedrägeri och bad henne att kontakta oss. Jag även Googlat hennes namn och såg att hon har en blogg. Några dagar senare mailar tjejen mig och ber oss föra över skulden på henne. Jag då mailar Klarna och informerar de om det och skickar även mailet jag fick från tjejen. Jag passade på och frågade varför de inte krävde att killen skulle göra en polisanmälan, då fick jag ett svar som lätt så här: ”Vi kan inte kräva det, det är upp till personen att bestämma själv om den vill eller inte göra en polisanmälan” Står det i lagen i så fall var? Kan detta vara möjligt?
OK, tiden gick och jag trodde att allt var löst tills vi upptäckte IGEN att Klarna hade debiterat oss för hela fakturan, men tagit bort hela försäljningssumman! Jag ringde upp de IGEN, redan otroligt upprörd över deras attityd. Deras försvar, vi hade inte Kolli-id och därför kan vi inte bevisa att kunden har tagit emot varorna. Vänta här…, vad är detta? Har kunden inte skrivit på avtalet med Klarna? Har Klarna inte fått tillbaka avtalet? Vem skrev på avtalet? Vem har betalat 100 SEK ? Är detta inte bevis på att produkten har mottagits av en person som bor/bodde på den adressen? Det framgick att det var ”bedragaren” tjejen som hade betalat 100 SEK till Klarna. Självklart debiterar Klarna oss extra 10 SEK för deras konstiga ”sen retur” på toppen av allt.
Ingen hade ringt upp tjejen, dvs. hon som blev anklagade för bedrägeri, Klarna ville inte föra över skulden på henne för att hon inte hade kredit och de ville att jag skulle svälja detta och bli super glad och positiv, men vem i sitt normala sund förnuft kan acceptera något så absurt?!
Detta innebar att jag var i värsta bråk med Klarna. Vissa saker tycker vi inte om, men måste acceptera, men den här gången tyckte jag att det var för mycket!! Efter ett långt samtal, gick de med på att betala hela köpsumman, och detta gjorde de bara för att jag lovade att jag skulle gå ut till pressen och ville se hur de skulle försvara sitt agerande då.
Klarna/Kreditor ändrar sina sin policy och rutiner utan att informera sina kunder om ändringen. Jag har PDF dokument från deras hemsida, som jag har sparat där det står att de betalar tillbaka factoringsavgiften om det blir retur, men den summan tar dem utan att återbetala e-butiken. När jag klagade på avgiften kämpade de in i det sista tills jag visade deras PDF som fanns under Manual på Kreditor.se. De bad dem mig om ursäkt och sade att de skulle fixa allt, men det som de har fixat var ju manualen så att det skulle vara mer fördelaktigt för dem själva, alltså de tog bort texten.
Är detta ett seriöst företag? Nu när man har genomlidit alla dessa problem med dem, kan man fortsätt med ett sådant företag? Vårt problem är, vad finns det för alternativ? Jag hinner knappast med det jag måste göra, och kan tyvärr inte ta på mig ännu mer uppgifter, därför måste jag köpa tjänsten, men av vem? Vill inte byta till en som är sämre eller lika dålig.
Vad har ni för erfarenhet av andra kreditföretag, är de bättre än Klarna, eller är de Bloodsuckers som Klarna?
Tacksam för alla svar!
15 november, 2009 kl. 00:15 #107761ParvelitoDeltagareJag tror man kan sammanfatta det hela med att det finns ingen som är så rädd om dina pengar som du själv. Man kan tycka en massa saker om Klarna, men i de fall du tar upp så vet jag inte riktigt vad de egentligen skall göra.
Naturligtvis skall kommunikationen från dem till kunder som fått faktura pga outlöst postförskott vara strikt och oantastlig om de nu tar betalt för en sådan tjänst, men de mer detektiva uppdragen som du tycker de slarvar med får man nog stå för själv. Trots allt är de bara en tjänsteleverantör som agerar på ditt uppdrag, och så kallad ”efterforskning” brukar hos de flesta kreditföretag i branschen ha en rätt så rejäl timtaxa.
Som jag tolkar det du skriver så har Klarna varit tämligen otydliga i sin kommunikation med dig, och det kan naturligtvis leda till att man tappar förtroendet för dem, men i övrigt så tror jag att de i likhet med andra bolag levererar ungefär vad man betalar för, dvs de sköter kreditbedömningen och skickar en faktura på uppdrag av dig, de samlar in kundernas betalningar och redovisar till dig. De tar en viss risk på sig, men den är relativt liten. Det är du som står för merparten av risken fortfarande. För detta tar de betalt, och allt utöver detta tar de och alla andra också betalt för.
Om jag var i dina kläder skulle jag kika på att sköta ett antal fakturor i egen regi, säg 50-100st parallellt med Klarna, för att se vad det är de gör och därmed debiterar dig för. Är det inte värt pengarna du betalar, så kör allt i egen regi. Tycker du att det är jobbigt att sköta allt själv, så är de kanske värda sina pengar. Jag tror inte att du kommer att uppleva någon enorm skillnad med något annat bolag som utför liknande tjänster, utan mest en massa tid till att ta reda på hur de rutinerna fungerar. Har man å andra sidan inget förtroende alls för dem längre så kan det ju vara vart att byta av den anledningen.
15 november, 2009 kl. 15:07 #107765fashionDeltagareJag håller med dig i stort sätt och jag vill inte heller kräva av andra mer än det jag betalar för och har rätt till.
Däremot ser jag ingen anledning till att kasta bort försäljning på 4-5 tusen kronor när det enda som krävs är ett telefonsamtal eller ett enkelt auto reply med status, ” ärendet är avslutat – Ej ersättning – kontakta Klarna för mer information.
Klarna gör inte så eftersom det inte kommer att innebära någon ekonomisk risk för dem.
Tyvärr är det så att vi i Sverige inte är vana vid bra service. Åker man utomlands till USA, UK osv. då ser man vilken enorm skillnaden på service nivån.
Att visa respekt för kunden och se till att underlätta för kunden är enligt min uppfattning ”BRA SERVICE” Det behövs inte mycket resurser eller för komplicerad teknik – det finns smarta lösningar för problemet. Men det är viljan och inställning till bra service som är hindret. Som jag redan har nämnt Klarna se inte e-butikerna som sina primära kunder.
När Kreditor/Klarna började med tjänster för e-butiker fanns det inte många som erbjöd samma tjänst, men nu ser man att det dyker upp flera och flera aktörer och vi som kunder hoppas att till sist det ända sättet att få nya kunder eller ta kunder från konkurrenterna är just att erbjuda bättre service. Tiden har förändrats och idag finns det inte längre lojalitet på samma sätt som förut utan nu är det ” What is it for me” som gäller.
Att agera på ett sätt och ge information om något helt annat är inte heller något som en kund ska acceptera, tycker jag. Skriver man att man returnerar en del av avgiften vid retur, då gäller det. Ändrar man på sin policy måste man informera sina kunder om ändringen eftersom detta innebär mer kostnader för kunderna. Men så klart, om kunderna inte reagerar för avgiften och/eller köper deras bortförklaringar, varför ska man returnera pengarna? Det är inte små summor som vi pratar om…det är big money!!
Allt blir mycket lättare att accepteras när det framgår tydligt i ett avtal. Sådana överraskningar och ändringar efter åt, tycker inte någon om. I mitt sista fall, fanns det överbevis om att kunden hade tagit emot varorna genom att kunden skrev på avtalet med Klarna och genom att kunden dessutom betalade 100 SEK – att kräva mig på pengar och inte hantera situationen enligt deras egna avtal, tycker jag var otroligt stötande, omoraliskt, girigt och jag ger mig sjutton på att det var även olagligt. Är det bevisat att varorna har skickats till mottagarens adress då är det inte mer att diskutera om – E-butiken har följt Klarnas krav och har rätt till ersättning.
Nästa gång jag skriver på ett avtal kommer jag att vända på varje punk upp och ner och hitta på frågor till höger och vänster. Får jag inte svar på alla mina frågor på ett sådant sätt som jag förstår och att även en 10 åring skulle förstå, kommer jag inte att skriva på avtalet. Alla svar måste skrivas ner! Man lär sig….
Jag ska börja en juridik kurs och det som en av lärarna har sagt till mig är följande: ”Tänk på att alla vill lura dig tills motsatsen är bevisad!!”
Jag ska fundera på ditt förslag att skötta fakturor i egen regi, kanske är det inte så mycket mer jobb som jag tror om man kopplar ett bra system som hanterar påminnelser och uppföljningen automatiskt.
Känner du till ett bra, smart system för det? Blir det mycket inkasso? Hur ofta skickar du en kund till Kronofogden? Vad ska man tänka på?
15 november, 2009 kl. 20:24 #107769ParvelitoDeltagareJag får betalt av drygt 90% av kunderna i tid. Några får man påminna, och för det skickar jag dem en påminnelse, manuellt. Har en mall så det tar kanske 2-3 minuter per påminnelse, och jag debiterar 50kr i påminnelseavgift, så det är en rätt OK timpenning…
Har jag inte fått betalt efter ytterligare 14 dagar (det har hänt i ett fall) så ringer jag, och då löste sig det hela på ett par dagar. Nästa steg är inkasso, men det har jag aldrig behövt använda mig utav. Förr eller senare kommer väl den dagen också, och det finns många mindre inkassobyråer som tar betalt per uppdrag. Man kan sköta sin egen inkasso också, men det brukar ta mer skruv om det kommer från en annan källa. Då, om inte förr, begriper kunden att man menar allvar.
Kronofogden får man bedöma från fall till fall. Är det en person som redan dragit på sig massor av anmärkningar är det sällan någon idé att börja jaga och betala nya avgifter. Det kommer ta många år innan man kanske får betalt.
15 november, 2009 kl. 20:35 #107771OddityDeltagareKör man egen fakturering så är det väl ett MÅSTE att köra kreditupplysning vid köpet? Och då kommer vi genast in på det spåret också. Vad kan man förhandla ner kreditupplysningskostanden till? Självklart beror de på antalet förfrågningar varje månad etc
15 november, 2009 kl. 20:48 #107773ParvelitoDeltagareJo, man MÅSTE köra kreditupplysning. En femma per enker upplysning (betanm + skuldsaldo hos kronokalle) är inte så svårt att komma ned till vid några hundra i månaden. Färre kostar uppemot det dubbla, men ryms rätt så väl i en relativt låg fakturaavgift. (Eller bakas in i priset om man har större business, tycker det känns gnidigt att bli debiterad fakturaavgift om jag handlat för tusentals kronor).
16 november, 2009 kl. 08:17 #107776Katrin LundgrenDeltagareFår kunden då hem en fin liten lapp om att du tagit en kreditkoll på dem?
16 november, 2009 kl. 08:36 #107777ParvelitoDeltagareNej, det blir ingen lapp. Jag är ju näringsidkare som får ta kreditupplysning utan att det måste gå ut en omfrågandekopia.
16 november, 2009 kl. 09:53 #107778OddityDeltagareJadu, det är verkligen något att tänka på det där med att sköta faktureringen själv. I dag betalar jag ungefär 60kr i snitt / faktura till klarna, det blir ju en fin liten summa varje år Först och främst borde jag nog förhandla om avtalet med klarna innan jag ger mig in på att sköta det hela själv.
Någon som har koll på vilka nivåer man ska sträva efter, som det är nu så betalar jag nog runt en 2.5% av beloppet plus 12kr i fast kostnad per faktura. Har inte avtalet framför mig men jag tror det ligger kring dessa belopp iaf.
18 november, 2009 kl. 17:36 #107815OddityDeltagareSÅDÄRJA! Nu har jag tagit ut rapporter från klarna och vilket ångest. Från 090101 till 091118 så har vi haft kostnader till klarna på ungefär 122kkr, då är inte den fasta årskostnaden inräknad.
Vad säger man?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.