Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vill mycket gärna lämna Klarna/Kreditor
- Detta ämne har 23 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
matthias.
-
FörfattareInlägg
-
15 november, 2009 kl. 00:15 #107761
Parvelito
DeltagareJag tror man kan sammanfatta det hela med att det finns ingen som är så rädd om dina pengar som du själv. Man kan tycka en massa saker om Klarna, men i de fall du tar upp så vet jag inte riktigt vad de egentligen skall göra.
Naturligtvis skall kommunikationen från dem till kunder som fått faktura pga outlöst postförskott vara strikt och oantastlig om de nu tar betalt för en sådan tjänst, men de mer detektiva uppdragen som du tycker de slarvar med får man nog stå för själv. Trots allt är de bara en tjänsteleverantör som agerar på ditt uppdrag, och så kallad ”efterforskning” brukar hos de flesta kreditföretag i branschen ha en rätt så rejäl timtaxa.
Som jag tolkar det du skriver så har Klarna varit tämligen otydliga i sin kommunikation med dig, och det kan naturligtvis leda till att man tappar förtroendet för dem, men i övrigt så tror jag att de i likhet med andra bolag levererar ungefär vad man betalar för, dvs de sköter kreditbedömningen och skickar en faktura på uppdrag av dig, de samlar in kundernas betalningar och redovisar till dig. De tar en viss risk på sig, men den är relativt liten. Det är du som står för merparten av risken fortfarande. För detta tar de betalt, och allt utöver detta tar de och alla andra också betalt för.
Om jag var i dina kläder skulle jag kika på att sköta ett antal fakturor i egen regi, säg 50-100st parallellt med Klarna, för att se vad det är de gör och därmed debiterar dig för. Är det inte värt pengarna du betalar, så kör allt i egen regi. Tycker du att det är jobbigt att sköta allt själv, så är de kanske värda sina pengar. Jag tror inte att du kommer att uppleva någon enorm skillnad med något annat bolag som utför liknande tjänster, utan mest en massa tid till att ta reda på hur de rutinerna fungerar. Har man å andra sidan inget förtroende alls för dem längre så kan det ju vara vart att byta av den anledningen.
15 november, 2009 kl. 15:07 #107765fashion
DeltagareJag håller med dig i stort sätt och jag vill inte heller kräva av andra mer än det jag betalar för och har rätt till.
Däremot ser jag ingen anledning till att kasta bort försäljning på 4-5 tusen kronor när det enda som krävs är ett telefonsamtal eller ett enkelt auto reply med status, ” ärendet är avslutat – Ej ersättning – kontakta Klarna för mer information.
Klarna gör inte så eftersom det inte kommer att innebära någon ekonomisk risk för dem.
Tyvärr är det så att vi i Sverige inte är vana vid bra service. Åker man utomlands till USA, UK osv. då ser man vilken enorm skillnaden på service nivån.
Att visa respekt för kunden och se till att underlätta för kunden är enligt min uppfattning ”BRA SERVICE” Det behövs inte mycket resurser eller för komplicerad teknik – det finns smarta lösningar för problemet. Men det är viljan och inställning till bra service som är hindret. Som jag redan har nämnt Klarna se inte e-butikerna som sina primära kunder.
När Kreditor/Klarna började med tjänster för e-butiker fanns det inte många som erbjöd samma tjänst, men nu ser man att det dyker upp flera och flera aktörer och vi som kunder hoppas att till sist det ända sättet att få nya kunder eller ta kunder från konkurrenterna är just att erbjuda bättre service. Tiden har förändrats och idag finns det inte längre lojalitet på samma sätt som förut utan nu är det ” What is it for me” som gäller.
Att agera på ett sätt och ge information om något helt annat är inte heller något som en kund ska acceptera, tycker jag. Skriver man att man returnerar en del av avgiften vid retur, då gäller det. Ändrar man på sin policy måste man informera sina kunder om ändringen eftersom detta innebär mer kostnader för kunderna. Men så klart, om kunderna inte reagerar för avgiften och/eller köper deras bortförklaringar, varför ska man returnera pengarna? Det är inte små summor som vi pratar om…det är big money!!
Allt blir mycket lättare att accepteras när det framgår tydligt i ett avtal. Sådana överraskningar och ändringar efter åt, tycker inte någon om. I mitt sista fall, fanns det överbevis om att kunden hade tagit emot varorna genom att kunden skrev på avtalet med Klarna och genom att kunden dessutom betalade 100 SEK – att kräva mig på pengar och inte hantera situationen enligt deras egna avtal, tycker jag var otroligt stötande, omoraliskt, girigt och jag ger mig sjutton på att det var även olagligt. Är det bevisat att varorna har skickats till mottagarens adress då är det inte mer att diskutera om – E-butiken har följt Klarnas krav och har rätt till ersättning.
Nästa gång jag skriver på ett avtal kommer jag att vända på varje punk upp och ner och hitta på frågor till höger och vänster. Får jag inte svar på alla mina frågor på ett sådant sätt som jag förstår och att även en 10 åring skulle förstå, kommer jag inte att skriva på avtalet. Alla svar måste skrivas ner! Man lär sig….
Jag ska börja en juridik kurs och det som en av lärarna har sagt till mig är följande: ”Tänk på att alla vill lura dig tills motsatsen är bevisad!!”
Jag ska fundera på ditt förslag att skötta fakturor i egen regi, kanske är det inte så mycket mer jobb som jag tror om man kopplar ett bra system som hanterar påminnelser och uppföljningen automatiskt.
Känner du till ett bra, smart system för det? Blir det mycket inkasso? Hur ofta skickar du en kund till Kronofogden? Vad ska man tänka på?
15 november, 2009 kl. 20:24 #107769Parvelito
DeltagareJag får betalt av drygt 90% av kunderna i tid. Några får man påminna, och för det skickar jag dem en påminnelse, manuellt. Har en mall så det tar kanske 2-3 minuter per påminnelse, och jag debiterar 50kr i påminnelseavgift, så det är en rätt OK timpenning…
Har jag inte fått betalt efter ytterligare 14 dagar (det har hänt i ett fall) så ringer jag, och då löste sig det hela på ett par dagar. Nästa steg är inkasso, men det har jag aldrig behövt använda mig utav. Förr eller senare kommer väl den dagen också, och det finns många mindre inkassobyråer som tar betalt per uppdrag. Man kan sköta sin egen inkasso också, men det brukar ta mer skruv om det kommer från en annan källa. Då, om inte förr, begriper kunden att man menar allvar.
Kronofogden får man bedöma från fall till fall. Är det en person som redan dragit på sig massor av anmärkningar är det sällan någon idé att börja jaga och betala nya avgifter. Det kommer ta många år innan man kanske får betalt.
15 november, 2009 kl. 20:35 #107771Oddity
DeltagareKör man egen fakturering så är det väl ett MÅSTE att köra kreditupplysning vid köpet? Och då kommer vi genast in på det spåret också. Vad kan man förhandla ner kreditupplysningskostanden till? Självklart beror de på antalet förfrågningar varje månad etc
15 november, 2009 kl. 20:48 #107773Parvelito
DeltagareJo, man MÅSTE köra kreditupplysning. En femma per enker upplysning (betanm + skuldsaldo hos kronokalle) är inte så svårt att komma ned till vid några hundra i månaden. Färre kostar uppemot det dubbla, men ryms rätt så väl i en relativt låg fakturaavgift. (Eller bakas in i priset om man har större business, tycker det känns gnidigt att bli debiterad fakturaavgift om jag handlat för tusentals kronor).
16 november, 2009 kl. 08:17 #107776Katrin Lundgren
DeltagareFår kunden då hem en fin liten lapp om att du tagit en kreditkoll på dem?
16 november, 2009 kl. 08:36 #107777Parvelito
DeltagareNej, det blir ingen lapp. Jag är ju näringsidkare som får ta kreditupplysning utan att det måste gå ut en omfrågandekopia.
16 november, 2009 kl. 09:53 #107778Oddity
DeltagareJadu, det är verkligen något att tänka på det där med att sköta faktureringen själv. I dag betalar jag ungefär 60kr i snitt / faktura till klarna, det blir ju en fin liten summa varje år
Först och främst borde jag nog förhandla om avtalet med klarna innan jag ger mig in på att sköta det hela själv.
Någon som har koll på vilka nivåer man ska sträva efter, som det är nu så betalar jag nog runt en 2.5% av beloppet plus 12kr i fast kostnad per faktura. Har inte avtalet framför mig men jag tror det ligger kring dessa belopp iaf.
18 november, 2009 kl. 17:36 #107815Oddity
DeltagareSÅDÄRJA! Nu har jag tagit ut rapporter från klarna och vilket ångest. Från 090101 till 091118 så har vi haft kostnader till klarna på ungefär 122kkr, då är inte den fasta årskostnaden inräknad.
Vad säger man?
18 november, 2009 kl. 17:57 #107816Rikard
DeltagareMan kan säga att Klarna har en fantastisk affärsmodell och är bra på att marknadsföra den eftersom det är så oerhört många som faktiskt använder Klarna. Är det fler än jag och Parvelito som kör egna fakturor här inne?
Låter ju inte klokt att du snittar på 60 kr/faktura
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.