Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Vilket program är bäst
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Johan W.
-
FörfattareInlägg
-
1 november, 2012 kl. 19:42 #99063SmurfenDeltagare
Vilket program är bäst för att koppla ebutik till bokföringsprogram, fördelar och nackdelar på dessa om man har ca 20 orders per dag och säljer mot postförskott och kort
– Specter
– Fortknox
– Visma
– Mamut1 november, 2012 kl. 19:57 #154760JimmysDeltagare@Smurfen 54933 wrote:
Vilket program är bäst för att koppla ebutik till bokföringsprogram, fördelar och nackdelar på dessa om man har ca 20 orders per dag och säljer mot postförskott och kort
– Specter
– Fortknox
– Visma
– MamutJag har inte använt alla dessa program, men spontant skulle jag rekommendera dem i följande ordning…
1 Specter
2 Mamut
3 Visma
4 FortknoxSjälv använder vi Mamut
1 november, 2012 kl. 20:12 #154761SmurfenDeltagare@Jimmys 54935 wrote:
Jag har inte använt alla dessa program, men spontant skulle jag rekommendera dem i följande ordning…
1 Specter
2 Mamut
3 Visma
4 FortknoxSjälv använder vi Mamut
Ok, varför rankar du specter bäst…vad har dom som de andra inte har?
1 november, 2012 kl. 20:52 #154763JimmysDeltagare@Smurfen 54936 wrote:
Ok, varför rankar du specter bäst…vad har dom som de andra inte har?
Specter verkar smidigast att använda vid koppling till en ehandel om man vill sköta det mesta via affärssystemet. Mamut har bra CRM och lagerhantering, men jag är inte helt nöjd med orderhanteringen och sköter därför den hellre i shopen.
Visma och Fortknox verkar vara mer bokföringsprogram, iaf Fortknox när vi hade det för 5-6 år sedan.1 november, 2012 kl. 21:47 #154764Richie72DeltagareFinns lite trådar här om Specter.
Vi använder Specter och lägger ibland in kunder direkt i Specter istället för att gå via webshoppen.När man ska ta ut ett register över sina kunder kostar det 895 kr exkl moms, per gång. Det fick jag reda på idag.
Så du kan fråga dig själv om du vill ha en systemleverantör som tar betalt för att du ska få tillgång till din egen data.
1 november, 2012 kl. 22:05 #154765JimmysDeltagare@Richie72 54939 wrote:
När man ska ta ut ett register över sina kunder kostar det 895 kr exkl moms, per gång. Det fick jag reda på idag.
Det verkar ju urbota dumt!
Med den infon så bör jag nog genast omvärdera Specter.2 november, 2012 kl. 09:39 #154787SmurfenDeltagareIdag så printar vi ut alla orders och sätter ihop dom med inkommande betalningar och lämnar till revisorn en gång i månaden, vi vill komma bort från den pappershanteringen som känns 80-tal och besvärlig
Går det med dessa program?
2 november, 2012 kl. 10:16 #154790GregerADeltagareVi kör Mamut, kopplat till vår Webshop via API och egenutvecklad integration.
API:et är generellt bra.
Mamuts webshop är inget att ha.
Den inbyggda ”kopplingen” till Unifaun är inte bra.
Mamuts onlinedel är katastrof. Om den överhuvudtaget fungerar så är den extremt långsam. Men för något år sedan tvingade dom den på alla kunder mot en höjning av månadsavgiften. Jag hade gärna avstått.
Men i övrigt så fungerar det bra som affärssystem. Det beror lite på vilka funktioner man lägger tyngdpunkten på hur det står sig mot andra.
I orderdelen så är det traditionellt uppbyggt för hantering av en order i taget. Man kan visserligen köra utskrifter i batch, men då skall man helst vilja skriva ut alla plocklistor och fakturor vid samma tillfälle – inte bara några av dem. Att gå via urval är inte effektivt.
Restorderhanteringen är enkel. Bara ange det antal du levererat och fakturera, så skapas automatiskt en restorder på det som saknades. Man kan se knytningen till ursprungsordern hierarkiskt (bra om man har flera restorder).Kundregister och produktregister är bra. Som riktig CRM, med ärendeuppföljning, så finns funktionerna där, men det är inte jättesmidigt att ha överblick – särskilt om man jobbar i grupp. Alla ärenden (aktiviteter) knyts till en användare. Det hade varit bättre att kunna knyta dem till en grupp. t.ex sälj, support, reklamation, så att alla i den gruppen kunde se ärendena i översikten.
Integrationen till bokföringen är naturligtvis bra. Fakturor bokförs i samma ögonblick som de skrivs ut. Man jobbar inte med dagsjournal, utan har olika verifikatserier för olika typer av verifikat. Lite ovanligt, men funkar väldigt bra.
Inköpsfuktionen är i stort bra. Lite brister hur man hanterar delleveranser om man använder den automatiska bokföringen.
Det skall bli mycket spännande att se vad Visma gör med Mamut, nu när de tagit över. Plattformen som sådan har alla förutsättningar att bli något riktigt bra, men de senaste åren har man inte riktigt förvaltat detta inom Mamut. Antingen tar Visma tag i det och fulländar produkten, eller så stympar man den för att den inte skall kunna konkurrera med Vismas större affärssystem (inte SPCS).
Eftersom jag har möjlighet att mecka själv så uppskattar jag att det är en MS-SQL databas. Det gör det relativt enkelt att använda andra verktyg för att skapa det man behöver. Men helst skulle man ju vilja ha det inbyggt.
Skrivningar till databasen bör ske via Mamuts API – annars kan de vägra ge support, men läsa kan man göra fritt.Vi har t.ex gjort en egen koppling till Unifaun som passar oss bra.
Vi kommer troligen att göra ett separat program som gör det ännu enklare att skriva ut plocklistor och fakturor, med filtrering och prioritering. T.ex att hämtorder går före i kön, och att förskottsorder inte visas förrän de är betalda.
Edit: kan tillägga att det finns väldigt mycket rapporter i systemet, och dessa kan ändras och anpassas. Dock saknar jag möjligheten att lägga till nya rapporter.
2 november, 2012 kl. 11:02 #154793SmurfenDeltagareNågon som provat Visma Avendo eEkonomi
6 november, 2012 kl. 08:23 #155008 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.