Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Vilken tid på dygnet är kunder mest köpbenägna?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Gearnow.se.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2013 kl. 18:48 #100715NIklasNDeltagare
Hej,
Sitter just nu med Adwords och funderar på om jag ska ha någon tidsinställning för mina annonser, alltså om de bara ska visas vid en viss tidpunkt på dygnet. Mina annonser är specifika men min budget är liten för tillfället så jag maxar klicken varje dag, ibland väldigt tidigt på dagen t.ex.
Vad har ni för erfarenhet rörande när kunder faktiskt är som högst benägna att köpa? På morgonen, kvällen, eftermiddagen? Min statistik är inte tillräcklig för att hitta ett mönster än så kan inte själv dra en slutsats. Berätta gärna hur ni jobbar! Tack!
30 september, 2013 kl. 19:04 #168500ParvelitoDeltagareBörja med att försöka få lönsamhet på dina klick så behöver du inte ha någon limit. Om varje klick genererar mer pengar än det kostar i genomsnitt så är det ju bara att gå all in. Om klicken kostar mer än du tjänar, så kan du sluta med Adwords helt, eller försöka optimera och hitta mer lönsamma sökord.
30 september, 2013 kl. 19:22 #168501NIklasNDeltagareJag förstår vad du menar och det är logiskt såklart, men det finns ju utrymme för förbättring, eller tänker jag fel? Jag menar, har du lönsam Adwords kan du ju möjligtvis få den ännu mer lönsam, kanske betalar du för 50 klick på morgonen varje dag som inte genererar ett skvatt, när du skulle kunnat lägga dessa pengar på klick på kvällen istället som har en högre sannolikhet att generera försäljning?
Sen tycker jag att Adwords-trafik ger mer än bara försäljning (lönsam eller icke) för mig just nu, för mig har det varit ett relativt effektivt sätt att få kvalitativ trafik, och eftersom jag är ny inom ehandel har jag mycket att lära om mina kunder och deras beteende.
Tack för ditt svar!
30 september, 2013 kl. 19:27 #168503ParvelitoDeltagareJag tror att antalet klick rätt så väl följer antalet avslut sett över dygnet. Du kan säkert dra statistik själv från dina data redan nu om när på dygnet du brukar få en order, och när du har betalande besökare.
11 oktober, 2013 kl. 12:10 #168944Jakob RDeltagareTror som föregående talare att det är bra att testa sig fram och optimera längs vägen. Förutom tid på dygnet så kan man ju också testa sig fram och se om man har bättre utdelning vissa veckodagar och så justera sin budget så att man ökar trafiken de dagarna. Min erfarenhet är att söndagar är en bra dag. Man är ledig men ofta inte lika uppbokad på aktiviteter som på lördagar. En bra dag att nätshoppa helt enkelt. Dock viktigt att understryka att det är svårt att säga nåt generellt som funkar för alla branscher, utan man får alltså helt enkelt testa sig fram.
20 oktober, 2013 kl. 14:22 #169177KristeoDeltagareJag upplever att försäljningen är högre kvällstid samt nattetid (nattarbetare som får en stund över för att surfa kanske) utifrån när en order kommer in. Vädret kan också avgöra. Regn och rusk ger lite mer försäljning. Men sedan beror det på vad det är för produkter man har. Om jag skulle lägga upp solglasögon på startsidan en regnig dag så blir nog försäljningen minimal jämfört med en varm solig dag. Jag har även upplevt att vid löning (25:e – 30:e) handlar man mer i fysiska butiker men resten av månaden väljer man nätet.
20 november, 2013 kl. 06:58 #170287Gearnow.seDeltagareJag håller med Kristeo på allt förutom hur man handlar vid löning, under kvällar (19.00-23.00) säljer jag mest, det brukar även bli ett ökat intresse direkt efter löning.
Kanske varierar beroende på kategori dock, det jag säljer behöver nödvändigtvis inte sälja på samma sätt som dina produkter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.