Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Vilken nivå på "call to action" krävs det för att folk ska agera?
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Rikard.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2012 kl. 18:10 #143865Per NilssonDeltagare
@lunarmys 42806 wrote:
Borde slänga upp ett screenshot på nyhetsbrevet så att vi som inte mottagit det kan se
Självklart
Här kommer länken: Spännande nyheter från Knivhuset
27 april, 2012 kl. 20:42 #143906danielanderssonDeltagareTackar!
Men.. vart är bilderna? Och tydliga rubriker (större)?
Även om jag är på jakt efter knivar så skulle jag aldrig orka läsa igenom texten
Kanske även skicka specifika nyhetsbrev till företag och specifika till myndigheter? Om verktyget tillåter sådan uppdelning.
27 april, 2012 kl. 21:08 #143909JoelDeltagareHåller med Daniel! Alldeles för mycket text och för lite bilder.
Klicka här för att kika på vårt senaste nyhetsbrev
Vi brukar lägga upp det så här:
1) Öppna med en liten text som berättar något
2) Gå på med en stor bild som hör ihop med texten ovan
3) Visa upp veckans erbjudande
4) Visa de senaste inlagda produkterna
5) Visa populära produkter som kommit i lager igen
6) Avsluta med en hälsning
Att tänka på:
* Stora och tydliga rubriker
* Mycket bilder
* En länk för att läsa nyhetsbrevet utanför mailklienten längst uppe i mailet
* En länk för att avregistrera sig
* Tydlig avsändare
* En bra rubrik ökar öppningsfrekvensen27 april, 2012 kl. 21:13 #143910ParvelitoDeltagareOj, där finns det MYCKET att göra.
1: Det saknas bilder 40-50st i ett nyhetsbrev gör inte ont.
2: Det är på tok för mycket text, 50-60% borde bort. Ett tips är att pladdret om militär, Nato och polisen kan lösas med tre små banners med budskapet och ett ”läs mer” för de som är intresserade. Skicka dem till en snygg landningssida.
Skriv också gärna mer direkt. Ett exempel där du skriver så här:
”Tillökning i sortimentet, fler skarpa kvalitetstillverkare
Vi var och besökta IWA-mässan i Nürnberg i mars. IWA-mässan är Europas största kniv- och outdoormässa. Vi träffade många nya och spännande leverantörer där. De tillverkare vi kommer att få se mer av i sortimentet är bland annat:”
Jag hade nog skrivit så här:
Nya leverantörer med spännande sortiment
Vi besökte Europas största kniv- och outdoormässa, IWA i Nürnberg. Vi var mycket kräsna, och blott fem nya leverantörer fick vår nådiga nick. Dessa är:
Därefter presentera dem med logotyp och bilder på de produkter som de saluför, det som lockade er helt enkelt. Trovärdigt, snyggt och självsäljande.3: CTA i det här nyhetsbrevet var
A: Att jag kunde få en skalkniv om jag köpte en kökskniv i den nya butiken, var bland de fem första kunderna OCH angav en kod. Varför inte ha en skalkniv till alla som beställer en kökskniv före ett visst datum, utan någon kod? Och om jag beställer en kökskniv plus något annat och därmed köper den på vanliga knivhuset, då får jag alltså ingenting alls?B: Om jag är företag och vill ha en snygg fällkniv så skall jag köpa hantverkarknivar och ange en kod i kassan. Ingen länk till något som säger vad hantverkarknivar är, kunderna uppmanas i samma stycke att köpa köksknivar och svampknivar som presenter, men då fick man alltså ingen fällkniv, eller? Ett mycket otydligt erbjudande.
C: Om jag prostituerar mig och offrar mina vänners rätt till frid på Facebook genom att gilla två butiker så kan jag få 10% rabatt. Förutom att min vänlista snabbt blir mycket kortare om jag hela tiden skall gilla saker för att få rabatt, så känns det lite snålt och stelt uttryckt. Kanske man istället skulle skriva: ”Alla våra fans som gillar oss på Facebook har alltid fri frakt”. Mindre stelt, ingen tidsbegränsning, ingen uppmaning till prostitution.
28 april, 2012 kl. 02:11 #143915PipsDeltagareHåller med Parvelito om att det är för mycket text och att det var krångliga erbjudanden. Besöket på mässan hade jag utelämnat, jag som kund som redan har en kniv från dig vill kanske bara veta att ni nu säljer de bästa/billigaste/snyggaste knivarna från tillverkare a/b/c.
Segmentering är bra om du vill kunna höja ribban på dina nyhetsbrev, men det steget kommer nog i ett skede när du har en väl fungerande layout och strategi. Segmenterade kundgrupper på land, ålder eller vad de köpt för produkttyper tidigare.
– En lockade rubrik öppnar nyhetsbrev och ger dig en chans att sälja.
– Ett fåtal utvalda produkter till antingen rabatterade priser eller bra priser. Själv går jag aldrig över 9 stycken då det plötsligt känns som att jag precis fått besök av en dropshippingverksamhet om det är fler.
– Lite humor och/eller ton i texten som anspelar på den image ditt företag håller behåller folk i listan. Pedobear var olämpligt, Joel!Mitt absolut bästa tips jag kan ge dig är att kolla på mailchimps färdiga teman. Där finns ett eller två som jag vet fungerar med produkter och produktbilder. Slå till i helgen, få en skalkniv på köpet som stor bild, snygga produktbilder, lite kortfattad text om varje och priser.
28 april, 2012 kl. 06:29 #143917Per NilssonDeltagareKalasbra info!
Tack för att ni tog er tid att kolla igenom och återkoppla. Det var många bra punkter som jag totalt hade förbisett.
Nästa utskick kommer att bli en vinnare.
28 april, 2012 kl. 08:38 #143922RikardDeltagareJag skulle vilja tipsa om att hålla koll på Evelina Anders blogg om nyhetsbrev.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.