Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Vilken marknadsföringskanal har fungerat bäst för dig?
- Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av bleedz.
-
FörfattareInlägg
-
12 augusti, 2012 kl. 18:02 #98594FreddaDeltagare
Ja, som rubriken lyder. Vi har kört ett tag nu och känner att vi behöver hitta fler bra kanaler för att locka in besökare. Det som har lockat in flest i nuläget är Google Adwords, men det blir tyvärr ganska dyra besökare. Vilket reklammedium har gett er mest resultat i form av konvertering?
Exempel:
Google Adwords
Reklam på webbforum och diskussionssiter
Reklam på andra websidor (specificera vilka)
Blocket-butik
Tradera
Tidningar
Radio
TV
Bloggar13 augusti, 2012 kl. 08:03 #150241kontorsmagasinetDeltagareDet som ger absolut mest är de gånger någon person tipsar om våra produkter i ett forum. Exempelvis Familjeliv el dylikt… tyvärr händer ju inte det så ofta som man skulle hoppas och det är ju lite svårt att styra över.
13 augusti, 2012 kl. 08:40 #150243RikardDeltagareVi får absolut mest trafik och kunder från Google, både adwords och organisk.
13 augusti, 2012 kl. 08:54 #150246Per NilssonDeltagareJag skulle rekommendera dig att satsa på mätbara kanaler.
90 procent av vår trafik kommer via Google (organisk).
Jag testade en annons i en Expressen-bilaga nu under sommaren. Den kostade mig 4000 ex. moms. Med facit på hand så har jag bestämt mig för att aldrig mer annonsera i tryckt mainstream-media. EVENTUELLT med stort E att jag kommer att annonsera i nischtidningar.
(obetalda) Bloggar och forum är finfina kanaler också.
@Fredda 49901 wrote:
Google Adwords
Reklam på webbforum och diskussionssiter
Reklam på andra websidor (specificera vilka)
Blocket-butik
Tradera
Tidningar
Radio
TV
Bloggar13 augusti, 2012 kl. 09:43 #150249Magnus BrathDeltagare@Rikard 49919 wrote:
Vi får absolut mest trafik och kunder från Google, både adwords och organisk.
Nu är jag sjukligt biased här men jag har aldrig sett något som kommit i närheten av söktrafik i ROI till något av mina projekt så jag måste hålla med Rikard.
13 augusti, 2012 kl. 09:50 #150250Per NilssonDeltagareKan du utveckla detta? Jag är inte riktigt med på vad du menar.
@Magnus Bråth 49927 wrote:
Nu är jag sjukligt biased här men jag har aldrig sett något som kommit i närheten av söktrafik i ROI till något av mina projekt så jag måste hålla med Rikard.
13 augusti, 2012 kl. 10:40 #150255Magnus BrathDeltagareDet ska jag försöka.
På i princip samtliga projekt jag arbetat med har SEO och Adwords varit det som gett bäst resultat om det är return of investment som är intressant (Branding är det väl TV som gäller kanske).
Jag upplever att det inte alls är ovanligt att få tillbaka 5-10 ggr investeringen på SEO och att dubbla investeringen på Adwords. Båda har förstås en viss tid inkörning men när det väl är på plats så är det svårslaget.
13 augusti, 2012 kl. 10:48 #150256Per NilssonDeltagareOkej, då är jag helt med…
..OCH håller helt med. Min ”investering” på annonsen är ju en rejäl flopp medan jag ligger på en extremt hög ROI på min AdWords.
Eftersom jag i princip inte har betalt ett öre för min organiska SEO så kan jag inte räkna på den.
@Magnus Bråth 49933 wrote:
Det ska jag försöka.
På i princip samtliga projekt jag arbetat med har SEO och Adwords varit det som gett bäst resultat om det är return of investment som är intressant (Branding är det väl TV som gäller kanske).
Jag upplever att det inte alls är ovanligt att få tillbaka 5-10 ggr investeringen på SEO och att dubbla investeringen på Adwords. Båda har förstås en viss tid inkörning men när det väl är på plats så är det svårslaget.
13 augusti, 2012 kl. 17:47 #150275FredrikGustDeltagareAtt annonsera jättemycket innan man fått ordning på konverteringsgraden kan också bli rätt dyrt, samtidigt som man med tex Adwords kan testa sig fram till vad som konverterar.
Som all annonsering gäller också att finna rätt målgrupp så besökarna också blir kunder, prenumererar på nyhetsbrevet eller vilket nu målet med annonseringen är.
21 augusti, 2012 kl. 09:23 #150708PetterHedmanDeltagareJag har bäst resultat via Google (organisk) och Adwords.
Dessa kanaler är ju även mätbara som någon ovan nämnde och detta gör ju att du kan hålla koll på och verkligen utveckala dina strategier vad gäller marknadsföringen.
Tittar du även i Google Analytics på vilket innehåll du får mest trafik på, så kan ju utöka dessa sökorden samt på det sättet ytterligare öka dina insatser där.
Spårningen är en viktig del oavsett vilken kanal du väljer och organisk trafik samt adwords trafik kan du ju alltid se i Analytics.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.