Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vilken lagermängd är vettigast?
- Detta ämne har 12 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av Stampelstugan.
-
FörfattareInlägg
-
17 mars, 2011 kl. 13:59 #95744StampelstuganDeltagare
Under processen med att planera min framtida webbutik fastnar jag ständigt i samma problemtänk. Det mesta andra har jag redan löst eller i alla fall kommit fram till hur det ska lösas, men problemet med lagerhållning är värst.
Som mitt nick antyder kommer jag att sälja stämplar (till scrapbooking för er som inte är så insatta ) med tillbehör och det är ju små produkter så det är inte förvaringsutrymme som spökar, det är det faktum att jag inte vill köpa in för mycket så att jag riskerar att sitta där med stämplar som inte säljer. Men jag vill heller inte köpa in för lite så att det tar slut direkt.
Majoriteten av mina varor kommer att köpas in från USA och jag får nog räkna med en leveranstid på 1-2 veckor. Men hur ska jag tänka första gången jag köper in. Vilket är att föredra:
1) 10 olika stämplar med 10 av varje
2) 20 olika stämplar med 5 av varje
3) 50 olika stämplar med 2 av varje
4) 100 olika stämplar med 1 av varjeHur tänkte ni när ni byggde upp ert lager första gången? :rolleyes:
17 mars, 2011 kl. 14:26 #120556JoelDeltagareHej Sandra!
Och välkommen till forumet.
Mitt tips är att köpa in så få som möjligt av varje produkt så att du ser vad som säljer.
Ett bra mått är då 2 eller 3 av varje produkt och sedan när dessa sålt slut köpa in fler av de populäraste (5-10 av varje t.ex).
/Joel
17 mars, 2011 kl. 14:35 #120557Richie72DeltagareKan du inte kolla på någon amerikansk sajt och se om de har någon topp 10 lista eller liknande? Hittar du några amerikansk/engelska konkurrenter så ser du på deras första sidor vilka de säljer mest av. Kan du köpa 4 av varje på de 10 mest sålda och 1 av varje på 50 andra. Det är ju bra med lite bredd.
17 mars, 2011 kl. 14:38 #120558ParvelitoDeltagareTänk stort. Jag skulle ha satsat på 2-3st av varje, och precis så många unika som det gick att få tag på. Finns det lyxvarianter och liknande skulle jag hoppat över dem till förmån för ett så brett sortiment som möjligt i segmentet ”lågt pris men ändå funktionell och OK kvalitet”. Det är helt klart det segmentet som säljer bäst i Sverige just nu, och ju större sortiment, desto mer säljer man.
17 mars, 2011 kl. 14:53 #120559AbbesnabbDeltagareSå brett sortiment du mäktar med tror jag ger bäst intryck av butiken.
17 mars, 2011 kl. 18:13 #120562StampelstuganDeltagareDet är så jag tänkt också att jag vill ha så många olika som möjligt, men samtidigt dras jag för att ”bara” köpa 2-3 av varje och riskera att få dem slutsålt direkt och då behöva vänta 2 veckor på att få in nya. Ger det ett bra intryck? 😮
17 mars, 2011 kl. 18:18 #120563DanDeltagare1 av varje 100 sorter. Du kan inte veta vad som säljer innan du börjat och det bästa sättet att ta reda på det är att lägga en bombmatta, dessuyom rankar du på fler produkter i google.
So what om det tar slut det är ett lyxproblem som är mkt roligare än att ha 100 osålda stämplar i en kartong på vinden
17 mars, 2011 kl. 18:48 #120566Per NilssonDeltagare@Dan 17108 wrote:
So what om det tar slut det är ett lyxproblem som är mkt roligare än att ha 100 osålda stämplar i en kartong på vinden
Håller med!
Vi hade ett pyttelitet lager men många olika artiklar när vi började och det fungerade finfint.
//Per
17 mars, 2011 kl. 19:40 #120571CrillesDeltagareJag håller med om att så brett sortiment som bara möjligt, dock så är det svårt att se om en vara säljer bättre än den andra om man bara har typ 1 av varje sort. Jag skulle nog göra som Parvelito, alltså ge mej på att köpa in 2 – 3 st av varje sort. Vilket gör det mycket lättare att se om du ”råkade” sälja en, eller om det blir en ”stor säljare”.
18 mars, 2011 kl. 05:20 #120589nmnDeltagareJag antar att detta inte är produkter som man inte köper mer än en av och då kan du vara lite smart.
Även om du bara har en enda hemma så kan du skriva att den finns i lager på webben, när du sedan säljer den enda du hade hemma ändrar du lagerstatus och låter kunderna registrera sig för att få mail när den kommer hem igen då kommer du få bra feedback på om en modell verkligen är populär eller om det bara var en engångsförsäljning. Detta kräver att du kan se dessa bevakningar i butiken, annars fungerar det inte.
Två veckor för påfyllning tycker jag inte låter så fruktansvärt illa,väntar man på något gott så är det bara härligt som de sa i Hassan…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.