Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Vilken betallösning är smidigast för kunden
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av wtorsler.
-
FörfattareInlägg
-
18 april, 2013 kl. 06:46 #99960majo222Deltagare
Jag håller på att starta en web-shop i vilken jag ska sälja en (1) produkt som kostar 120 kr. Jag har blivit rekomenderad att använda Payson som betallösning, men är den lösningen smidig för kunden?
Om jag förstått saken rätt så måste kunden först öppna ett Paysonkonto för att kunna handla och det tror jag får en del kunder att dra sig ur köpet.Finns det ingen bra betallösning som är säker (och upplevs säker av kunden) där kunden knappar in kortnummer och cv-kod direkt utan krav på att öppna konto eller registrera sig?
Mvh//Magnus
18 april, 2013 kl. 07:36 #162906flennstromDeltagareAlla betalsätt har sina för- och nackdelar.
Kortbetalningar, direktbankbetalningar har nackdelen att de kräver inloggning/identifiering på banken.Postförskott kräver inga extra uppgifter av kunden. Men det finns problem med outlösta paket och relativt höga kostnader i samband med det.
Faktura kräver kreditvärdighet, men med ett ordervärde på 120 kr borde det vara ytterst få kunder som inte blir godkända. Problemet med faktura, för dig med låga snittordervärden, har tidigare varit att det varit vanligt med en fast transaktionskostnad + en procentuell avgift. Vi på Klarna har gått ifrån det och har nu bara en procentuell avgift.
18 april, 2013 kl. 08:23 #162912NiclasDeltagareKunden behöver inte registrera sig hos Payson för att betala med kort/bank.
Visserligen skapas det väl ett konto tillhörande e-postadressen (som följer med från butiken och dit betalningskvittot skickas) automatiskt, där man kan se sina transaktioner bland annat.18 april, 2013 kl. 12:23 #162925MAGDeltagareVisst finns det säkra betalleverantörer för detta, och utan krav på att skapa konto för konsumenten. Det finns som tidigare redan nämnt flera olika alternativ för er.
Kom ihåg att de allra vanligaste betalsättet som kunder föredrar i Sverige är fortfarande kortbetalning, som VISA och Mastercard. Med Mastercard får kunden också en kredit, och upp till 60 dgr på sig att betala, samt faktura hemskickat på detta. Utan extra kostnader för er, eller dyra avgifter för kunden. Mastercard är därför ett ypperligt alternativ för faktura. Frågan är också till vilken marknad ni vänder er till, det är en markant skillnad på hur konsumenterna vill betala i Sverige, Norge och Finland tex.
Hos DIBS finns flera alternativ på lösningar, och vi tittar på ett anpassat förslag utifrån era behov.
18 april, 2013 kl. 19:38 #162932GregerADeltagareFöregående inlägg var väl lite väl mycket egenreklam, men det innehöll också annan information, så det får stå kvar.
Ang kredit på kortet så är det inte bara MasterCard som ger kredit, det fungerar på samma sätt med VISA. Det är inte kortets branding som avgör vilka villkor konsumenten har på det, utan det är helt en fråga för den utgivande banken.
”Riktiga” betallösningar (utan registreringskrav) i Sverige får man från Payex, Paynova, DIBS, Certitrade, Samport, Nets, Teller och de större bankerna … och säkert någon mer som jag glömt. I de flesta fall teckna man två avtal, ett med inlösaren (Teller, banker) och ett med PSP som tillhandahåller kommunikationsgränssnittet både mot handlare och slutkund (betalfönster).
19 april, 2013 kl. 06:38 #162946flennstromDeltagareJag undrar var MAG har hittat informationen om vilket betalsätt kunder föredrar?
att de allra vanligaste betalsättet som kunder föredrar i Sverige är fortfarande kortbetalning
När jag läser sid 15 i Postens (som nog kan anses som den minst partiska i sammanhanget) årsrapport för 2012 så ser jag att det inte stämmer:
Alla Postens och HUIs rapporter, med massor av intressant fakta, går att ladda ner här: E-barometern
19 april, 2013 kl. 09:24 #162958MAGDeltagareDet är en mycket bra undersökning du hänvisar till Fredrik. Undersökningen som jag använder heter – som du naturligtvis redan gissat – DIBS e-handelsindex. En undersökning som görs av undersökningsinstitutet Yougov. Om du har några synpunkter på hur den görs är du förstås välkommen att höra av dig !
Den stora skillnaden mellan Postens undersökning och DIBS ehandelsindex är att den även omfattar andra tjänster än retail.
Oavsett, vi tycker att det är viktigt att erbjuda alla betalsätt som konsumenterna gillar och använder och där tror jag vi är överens.
19 april, 2013 kl. 11:15 #162964flennstromDeltagareJag hade det på känn
@MAG 63573 wrote:
Oavsett, vi tycker att det är viktigt att erbjuda alla betalsätt som konsumenterna gillar och använder och där tror jag vi är överens.
Ja, vi är överens om att en mångfald av betalsätt är viktigt för att möta kunderna.
19 april, 2013 kl. 13:51 #162982wtorslerDeltagareDu kan också läsa och jämföra alla olika kortbetalningar med hjälp av detta verktyg:
Jämför kortbetalning, betalväxlar, inlösenavtal och kreditkortsbetalning för e-handelSka försäljningen ske som en ren hobbyverksamhet eller ska du satsa inom e-handel? Precis som ovan nämner så har alla betalningsalternativ sina fördelar…
Trevlig helg!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.