Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vilken av dessa e-butiker?
- Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
30 augusti, 2009 kl. 12:25 #106865FreddeDeltagare
Kodmyran: Har testat eran shop som sagt och tycker den verkar vara bra. Men om jag nu väljer er, kan ni då tänka er att specialanpassa vissa lösningar till min webbshop i framtiden? Kan ni få fram en helt unik anpassad design för just mig?
Sedan såg jag att ni regestrerat företaget 2008 och då kan man ju fundera hur länge ni finns kvar? Eran referenssida var ju oerhört tunn dessutom.
Hur många nöjda kunder har ni? Några riktigt stora?30 augusti, 2009 kl. 14:13 #106868Katrin LundgrenDeltagarevi specialanpassar funktioner till butiker, men som jag sagt till andra kunder som frågat inte gratis (många tror det tyvärr). Eftersom hela vår butik är bygd i moduler är det ett ganska enkelt jobb att göra en ny funktionsmodul så länge kunden är beredd att betala för det, och så länge kunden faktiskt vet vad den vill ha.
Skräddarsydd design är en av de extratjänster vi erbjuder, det är inga problem.
Vi har funnits sedan 2003 som e-handlare och kört som en enskild firma och e-handelssystemet har funnits lika länge men utvecklats under åren.
Vi registrerade aktiebolaget Kodmyran 2008, pga att många hörde av sig till oss och ville köpa vår webbshop för de tyckte den verkade bra. Vi har precis börjat sälja våra butiker nu under sommaren 2009 efter kundtesterna sedan 2008, så visst är vi nya på marknaden, och jag förstår din rädsla att vi försvinner.
Dock är skillnaden på oss och många andra att vi skapat vår butik allteftersom vi själva behövt funktioner för vår egen e-handelsverksamhet, och att vi fortfarande driver e-handel, vilket är huvuddelen av vår verksamhet. Vi står alltså på flera ben, vilket gör det säkrare rent ekonomiskt än om vi varit en ny aktör som kom från ingenstans och började kränga butiker och som måste få in pengar från dag 1.
Vi står och faller alltså inte rent ekonomiskt med butiksförsäljningen och det är också det som gjort att vi kunnat starta och utveckla i lugn och ro utan att behöva jaga kunder. Vi har i stället för att sälja halvfärdiga enklare butiker, som många gör när de behöver pengar, kunna lägga krutet på att ta fram en bra lösning och ta in ett fåtal kunder för att testa av den och bygga ut den så att den passar flera butiker, innan vi gått ut och marknadsfört den och släppt den mot den stora massan. Först nu är vi klara med kundtesterna och tycker att den håller den kvalité vi vill ha och det är nu vi börjat marknadsföra oss på allvar.
Referenskundsidan är för närvarande lite tunn instämmer jag i.
Det beror som sagt på att vi börjat marknadsföra oss ut mot kund alldeles nyss. I och med detta har vi heller inga större e-handlare som kunder nu, om du inte räknar vår egen butik SweCat som är Sveriges äldsta och största djurbutik. Däremot har vi ett antal offerter ute mot ett flertal större e-handlare så vi får väl se vad framtiden ger.Efter annons i Kreditors tidning i veckan har telefonerna gått varma här, vilket vi naturligtvis tycker är mycket roligt. Det tyder helt klart på ett intresse från framförallt äldre e-handlare, och jag tolkar det också som att det finns många e-handlare som är missnöjda med sina leverantörer, eller som helt enkelt vill ha en bättre modernare butikslösning, och det är det vi hoppas kunna ge dem.
30 augusti, 2009 kl. 16:42 #106871FreddeDeltagareKodmyran: Sälvklart förstår jag att extra funktioner kostar pengar, men det får samtidgit inte kosta allt för mycket heller jämfört med själva månadskostanden för vad hela paketet går på. Dessutom så är det ju tydligen ”ett ganska enkelt jobb att göra en ny funktionsmodul” enligt er, vilket då kanske inte är en allt för stor ansträngning.
Har ni några exempel på specialanpassade lösningar som ni kan eller har gjort?
När det gäller designen som ni har som en extratjänst, är det bara byte av lite färger och typsnitt eller är det en total makeover från att ha varit en mallsida till total oigenkänlighet?
Har ni några exempel på detta som ni gjort?
Om jag under tidens gång stöter på problem och behöver hjälp med något eller har någon fråga så kan man ju maila för gratis support. Men om jag råkar ringa någon gång då, vad händer då? Har ni tid för mig, kostar det pengar?
Kan man koppla webbshoppen om man skulle vilja till PacksoftOnline tex? Google Analytics? Eller affärssystem som Specter.se?
30 augusti, 2009 kl. 18:04 #106873shopson.seDeltagareDe flesta av de moduler du söker är inte allt för svåra att skapa, eller tar för lånd tid heller.
Jag skulle rekommendera dig att skriva ihop dina viktigaste frågor, skicka ut dem till de leverantörer du väljer mellan och jämföra vad som skulle passa dig bäst:)
31 augusti, 2009 kl. 07:03 #106876Katrin LundgrenDeltagareFredde, det vore bättre att du ringer oss, eller läser på Webbshop för e-handel, Kodmyran AB e-handelspartner där alla svaren på dina frågor finns, så slipper vårt prat ta upp hela tråden för det var inte det den handlade om, utan val av e-handelslösning, men jag ska svara på dessa sista frågor.
Ett enkelt jobb kan även det ta tid, och tid kostar pengar. En duktig webbkodare ligger på ca en tusenlapp i timmen, vilket är ungefär vad vi tar i utvecklingskostnad +- några hundralappar beroende på jobbets längd. Ett större jobb har vi mer möjlighet att ge rabatter på. Sedan beror det alltså på hur lång tid jobbet tar för den totala kostnaden. Vi lämnar alltid offert på sådana jobb. Typiska specialanpassningar är ihopkopplingar mot olika affärssystem, eftersom alla använder olika och jobbar olika med sina affärssystem och vill ha olika saker ihopkopplade.
Byte av färger och typsnitt är väl inte att göra en ny design?? Det ingår i våra standardbutiker. Läs gärna på vår webbsida så ser du vad som räknas som en ny design och vad som ingår i installationen av en grundbutik. En ny design ser annorlunda ut. bland annat har Klösträd, Kattleksaker, Hundkläder, Katttilbehör & Hundartiklar -> SweCat hund & Katt butik en unik design, även gardenhome när vi drar upp den är unik.
Du kan med vår lösning även låta din egen favoritdesigner göra en mall och sedan kodar vi dit den åt dig, eller att du gör en helt själv om du kan det, du får då betala oss för ihopkodning av mall med butik, och köper designen separat vart du vill.
Vi har ett supportscript dit vi försöker hänvisa vid support eftersom de flesta har ganska lika frågor, men såklart kan du ringa, det kostar inget.
åter ingen, läs gärna vår sida Webbshop för e-handel, Kodmyran AB e-handelspartner så ser du svaret på dina frågor. Google analytics koppling finns inbyggd i butiken från början, däremot pacsoftkoppling är en tillvalstjänst vi erbjuder. Affärsystemkopplingar specialanpassas från kund till kund mot offert.
1 september, 2009 kl. 08:13 #106892FreddeDeltagareNu har jag skalat och ändrat om mina val lite i e-handelsträsket.
Någon av dessa 5 e-handelslösningar ska det bli hade jag tänkt mig.1. SiteDirect.se
2. Eurovator.se (Tydligen dåligt bemötande har jag hört)
3. Nordisk E-handel
4. Xelera.se (Tror jag skippar denna. Hörde bl.a. inte av sig på utlovad dag)
5. Kodmyran.seVad vet ni om dessa? Har ni varit kund hos dem eller hört något?
1 september, 2009 kl. 08:30 #106893fenrikDeltagareKan bara uttala mig om Sitedirect, som faktiskt har ett fantastiskt lättarbetat och genomtänkt system. För det mesta till och med. Tyvärr eller hur man nu kan se på det, så tar dem också betalt för det vilket iofs rimmar med, ”du får vad du betalar för”.
1 september, 2009 kl. 08:36 #106894TomasDeltagare@Fredde 1689 wrote:
1. SiteDirect.se
2. Eurovator.se (Tydligen dåligt bemötande har jag hört)
3. Nordisk E-handel
4. Xelera.se (Tror jag skippar denna. Hörde bl.a. inte av sig på utlovad dag)
5. Kodmyran.seVad vet ni om dessa? Har ni varit kund hos dem eller hört något?
Jag har Xeleras NX2 sedan i våras och är faktiskt inte helt nöjd. Man är för fastlåst i ett stort stelt system där allt inte är genomtänkt tycker jag. Jag ska nog bita i det sura äpplet och glömma startavgiften och ev välja en annan på din lista.
1 september, 2009 kl. 09:44 #106895FreddeDeltagare@fenrik 1690 wrote:
Kan bara uttala mig om Sitedirect, som faktiskt har ett fantastiskt lättarbetat och genomtänkt system.
Ja, har hört att de tydligen ska ha en bra lösning. Så jag är ju lite sugen även fast det tydligen kostar lite.
När det gäller Xelera så ska jag inte välja dem. Har fått en lite smådålig uppfattning om dem.
Men vad tror ni om Kodmyran då?
Enligt dem själva så ställer de upp för kunden och kan anpassa sina lösningar. Givetvis mot betalning då. Är lite lite inne på dem med kanske. Hmm, vad svårt det är.1 september, 2009 kl. 17:49 #106902GregerADeltagareJag håller i stort med Kodmyran.
Det är inte rimligt att kräva att andra skall arbeta gratis för att man själv skall få en bättre webshop.
Samtidigt så är det ju så att om en levernatör har en basprodukt som inte duger till någon och sedan i princip en anpassning till varje kund så blir det en koloss att underhålla om kunderna vill hålla jämna steg. Mycket funktionalitet kan vara likartad men inte identisk. Så med 10 kunder så har man 10x underhållet … med 100 kunder så har man 100x underhållet. Ja, jag vet att detta är lite överdrivet … men se det som ett worst case.
De flesta försöker ju göra en standardprodukt som är så pass konfigurerbar att den kan passa 95% av kunderna. Nu blir det en ganska komplex produkt eftersom den måste kunna minst 10 ggr så mycket som en produkt dedicerad för en enda kund. Men å andra sidan är det ju lättare att få nya kunder om man kan lösa deras problem redan med sin standardprodukt, så på så sätt kanske man tillfredsställer 1000 kunder med 20x arbetsinsatsen.
Vad man skall betala för en specialanpassning kan därför bli en svår balansgång. Sannolikt är ingen så unik att ingen annan skulle kunna ha nytta av en funktion … men helt klart finns det funktioner som är av större och mindre intresse. Så kundens argument att funktionen hjälper dig att få mer intäkter i framtiden är ofta korrekt … samtidigt vet jag att det är omöjligt att finansiera dagens utveckling med morgondagens pengar.
Angående Open Source så har detta ju kommit att bli synonymt med gratis och fritt att dela med sig av. Öppen källkod betydde ursprungligen bara att den inte var dold. Att ha öppen källkod på en produkt är ju en fördel så att man kan göra förändringar i den själv ifall leverantören inte kan eller vill (kanske går i kk). Men att källkoden är tillgänglig betyder ju inte automatsikt GNU och fri spridning.
Communitydriven utveckling fungerar uppenbarligen ibland, men tittar man på Sourceforge så finns det många insomnade projekt. Så många att man nog kan säga att det bara är undantagen som lyckas … och det är ju inte ovanligt att det sker avknoppningar på de lyckade projekten eftersom det blir svårt att ena alla viljor.Men om Kodmyran bara kunde lägga in alla funktioner som finns i alla webshopar i sin baslösning … och sedan fixa anpassningar för en 100-lapp eller två så skulle nog många bli glada …
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.