Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vilka produkter ska man pusha hårdast?
- Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
3 mars, 2009 kl. 14:05 #105532ducedoDeltagare
Har du återkommande besökare så känns det underligt att pusha samma (bästsäljande) produkter hela tiden. Därför vore det förmodligen bättre att både pusha populära och de senaste.
Ett alternativ är annars att se vilken sökterm besökaren använda för att hitta din sida och sedan visa produkter som matchar den söktermen. Det beror då givetvis på om din startsida får många besökare från Google.
3 mars, 2009 kl. 14:15 #105534DanDeltagareJag har nu kodat lite olika algoritmer för visningar på index och i framtiden även i de olika kategorierna.
-Cartability (Antal unika tillägg i kundvagn per exponering)
-Nyaste produkterna i fallande ordning
-Konvertering (Antal orders med produkten per exponering)
-Vinst per exponering
-Omsättning per exponeringJag tänkte sedan köra ett A/B/C/D/E-test med detta och se vad som konverterar bäst helt enkelt. Kanske måste man sedan förfina detta genom att se vad som konverterar bäst för återkommande besökare kontra nya besökare men då börjar det bli lite smått avancerat
4 mars, 2009 kl. 08:04 #105538AndersDeltagareMin tanke er at det er afgørende hvem dine besøgende er ligesom Mattias og Ducedo påpeger.
Hvis du har mange nye besøgende hele tiden, bør de mest solgte varer ligge på forsiden, da det vil være de besøgende en klar fornemmelse af hvilke produkter der sælges i denne shop, hvilket er vigtig for de nye til kommende besøgende.
For de besøgende der tidligere har besøgt shoppen vil det være vigtigere at se de nyeste produkter. Hvorfor? Fordi:
- Nye produkter på forsiden giver de besøgende en fornemmelse af at siden er aktiv og at den er værd at besøge ofte
- De eksisterende bruger kommer til at se de nye produkter
Hvis man er god kan du gøre sådan at du køre to butikker(ligesom i A/B test), en for de eksitende IP adresser, og en for de nye…..
4 mars, 2009 kl. 09:27 #105539DanDeltagareJa, ni har rätt. Jag måste bygga stöd för att visa en annan algoritm för kunder baserat på om de är nya eller återkommande. Det är dock jobbigt när man inte är så bra på att programmera, man börjar märka var ens gräns ligger nu
5 mars, 2009 kl. 08:10 #105543MattiasDeltagareBuy vs build!
Det finns ju mängder av kommersiella lösningar för det rekommendationer, kolla tex Avail Intelligence Home. Det borde ju finnas opensource projekt som gör ungefär samma sak?5 mars, 2009 kl. 08:53 #105545DanDeltagareDet är roligast att bygga själv
Tycker Avail är lite hemliga på webbsidan om vad deras lösning gör i praktiken. Okej personalization, men vad betyder det i praktiken.
5 mars, 2009 kl. 10:05 #105546DanDeltagareNu är jag klar med version 1. Såhär gjorde jag:
- När en besökare besöker sidan så sätts alltid en CONFIG_ID-cookie för att avgöra vilken av mina A/B tester/konfigurationer som körs.
- Om denna cookien inte är satt så förutsätter jag att besökaren är ny och om jag angett att jag ska visa olika produkter för nya respektive återkommande besökare så sätter jag en FIRST_VISIT-cookie som gäller i 7 dagar.
- Om first_visit är satt så visar jag i dagsläget de produkter som jag gör störst vinst på per exponering.
- Om first_visit inte är satt så visar jag de senast tillagda produkterna.
Det var inte så svårt, men det är inte heltäckande heller. Skulle behöva definiera en ny/återkommande besökare bättre. Kanske på ip-adresser och lagda orders också men detta är en bra start i alla fall.
5 mars, 2009 kl. 17:17 #105552AndersDeltagareSpænende at høre resultatet!
7 mars, 2009 kl. 16:24 #105556MikaelDeltagareHoppas att du ökar din försäljning genom att testa detta. Tänk på att detta något du måste hela tiden opimera och finskjustera löpande. Personalisering och Merchandising är något jag verkligen brinner för och det är ett grymt intressant.
Gjorde förra veckan ett webinar om just detta ämnet. Kolla gärna på detta och återkom med feedback.
E-commerce Webinar: Behavioral Merchandising and Category ManagementHade lite problem med både ljud och bild under inspelningen men hoppas att du lär dig något ändå
9 mars, 2009 kl. 09:35 #105564DanDeltagareSpännande Mikael. Den ska jag kolla på när jag får en stund över. Man inser ju när man börjar pilla med detta att det är bara toppen av isberget
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.