Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vilka produkter ska man pusha hårdast?
- Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 9 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2009 kl. 11:34 #93817DanDeltagare
På min indexsida på Roligaprylar.se kan jag i dagsläget välja att pusha slumpvalda produkter eller de senast tillagda produkterna.
Själv tycker jag det är ganska bra att pusha nya produkter för de som besöker sidan ofta men ur säljperspektivet har jag ju insett att det kanske inte är sådär himla smart. Nu när jag ska koda om funktionen undrar jag vad ni tycker.
Ska man pusha de mest visade produkterna, de bäst konverterande produkterna eller de mest sålda produkterna på starstidan? Eller något annat?
24 februari, 2009 kl. 15:42 #105496dennis hedbackDeltagareDe produkter som har högst konverteringsfrekvens måste väl köpas på impuls i ganska stor grad? Att fronta dessa skulle väl då rendera i fler impulsköp?
/tankar från en outsider, med reservation för fatala feltänk.
24 februari, 2009 kl. 15:47 #105497DanDeltagareDet är säkert så i de flesta fall men det behöver inte vara så. Hög konvertering kan bero på att man rankar perfekt på en bra köpterm avseende den produkten och så vidare. Egentligen så är konverteringsfrekvensen allena inte ett bra mått utan man borde ta hänsyn till vinst per besökare som ser produkten istället.
Detta eftersom att man då tar hänsyn till marginalen på produkten också och i slutändan jobbar man då med vinstmaximering istället för omsättningsmaximering. Men det är ju smått komplicerat även om det skulle funka.
Iom att man sätter de bäst konverterande produkterna på sidan så utsetts de för mer ”testande” genom att de får massa trafik och deras konvertering testas igen, vilket gör framsidan självsanerande på produkter som passar in där. Så du har nog rätt.
24 februari, 2009 kl. 16:04 #105498dennis hedbackDeltagare@Dan 81 wrote:
Det är säkert så i de flesta fall men det behöver inte vara så. Hög konvertering kan bero på att man rankar perfekt på en bra köpterm avseende den produkten och så vidare. Egentligen så är konverteringsfrekvensen allena inte ett bra mått utan man borde ta hänsyn till vinst per besökare som ser produkten istället.
Detta eftersom att man då tar hänsyn till marginalen på produkten också och i slutändan jobbar man då med vinstmaximering istället för omsättningsmaximering. Men det är ju smått komplicerat även om det skulle funka.
Är det verkligen det? Jag reserverar mig återigen för ringa kunskap, men om man har affärssystemet inklusive bokföring sammanbyggt med webbapplikationen borde väl en funktion som räknar ut produktspecifik vinst per besökare inte vara så svårt (åtminstone långt ifrån omöjligt) att slänga ihop?
@Dan 81 wrote:
Iom att man sätter de bäst konverterande produkterna på sidan så utsetts de för mer ”testande” genom att de får massa trafik och deras konvertering testas igen, vilket gör framsidan självsanerande på produkter som passar in där. Så du har nog rätt.
Smart! Men detta gäller ju även om man arbetar med ovanstående modell. Så jag kanske har fel
24 februari, 2009 kl. 18:06 #105499DanDeltagareNej det är inte så svårt, mest jobbigt Får se om man kan fixa det och vad det blir för resultat.
26 februari, 2009 kl. 11:28 #105523MattiasDeltagareDu kan väl dela upp förstasidan i en matris med låt säga 4 eller 8 olika produkter. Högst upp slumpar du en produkt från dina senaste inkomna och bredvid den visar du den som sålt mest sista perioden. I de andra slottarna kanske du kan pusha för den som fått mest rekommendationer eller visningar tex etc och på det sättet få ut lite mer om vad som ger bäst?
Du har ju säkert information om fördelningen mellan helt nya och återkommande besökare/shoppare också. Har du en mycket stor andel återkommande besökare bör du ju se till att produkterna som visas på förstasidan ändras ofta.
Och, varför inte RSS flöde för nya produkter?
26 februari, 2009 kl. 11:40 #105525DanDeltagareEn matris kan vara ett alternativ. Ska kolla på det. RSS har jag redan såklart
26 februari, 2009 kl. 12:19 #105526MattiasDeltagareTrots att du lagt RSS ikon och texten så fin högt ute till höger så missade jag det.
Jag försökte först klicka på den icke länkade bilden på bomben utan framgång och sedan på texten som var länkad och letade då högst upp och längst ner i listan efter en RSS länk utan framgång, Im a looser!
26 februari, 2009 kl. 12:26 #105527DanDeltagareNej det borde ligga där också. Jag får börja göra användartesterna på min egen butik som jag själv snackar om
26 februari, 2009 kl. 12:47 #105528MattiasDeltagareDu kan ju alltid testa ClickTale | Web Analytics by ClickTale | Visitor Movies, Heatmaps & Form Analytics det verkar vara sjukt coolt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.