Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vilka misstag gjorde ni?
- Detta ämne har 23 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Darling.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2011 kl. 10:32 #95754JelaDeltagare
Hej
Håller precis på med förberedelserna med att starta upp en webbutik. Mycket att hålla reda på och jag inser att det är lätt att göra nybörjarfel. Så min fråga till er som har startat en webbutik; Vilka misstag gjorde ni? Vad skull ni gjort annorlunda idag?Trevlig fortsättning på helgen.
20 mars, 2011 kl. 10:47 #120685ParvelitoDeltagareDet går att skriva en mycket lång serie med tjocka böcker om detta (och det har väl gjorts också), och svaret är väl att det som är rätt för en del, blir helt fel för en annan. Det handlar om olika produkter, olika kunder och olika sätt att sälja olika kategorier varor.
Det vanligaste felet man gör tror jag är att man inte har en budget för att komma igång, utan det stannar av innan man fått allt på plats med sortiment, en webshop man trivs med och en marknadsföring som ger resultat.
Det andra stora felet man gör är att man inte tänker på hur man skall skala upp sin verksamhet. I början är det inte så svårt att hinna med när man har kanske 10 beställningar i veckan. Alla ordrar blir omsorgsfullt expedierade, vilket är bra eftersom positiv kritik är viktigt i början. Sedan blir det julrush, och plötsligt står man med 100 beställningar om dagen, och skall på något sätt hinna med och få plats också med det.
Det tredje stora felet man gör är att man tror att ens egna kunder är annorlunda mot alla andras. Det är de inte, utan de trivs bäst i en webshop där nyckelfunktionaliteten fungerar precis som på alla andra ställen. Symboler, varukorg, sortimentslistan, köpvillkoren, fraktkostnader, kassan, betalningssätten etc. är viktigt att de harmoniserar med övriga marknaden. Då känner kunden igen sig.
Det finns säkert tusen saker till att ta upp, men mitt tips är att du söker efter det du undrar över här på forumet, så kommer du få en massa tips. Och hittar du inte det, så ställ frågor så kommer säkert någon eller några att ha tid med att svara.
20 mars, 2011 kl. 12:18 #120686Richie72DeltagareJag köpte in ett stort och felaktigt lager. Jag trodde jag visste vad som skulle sälja och inte sälja, det visste jag inte. Resultatet var att jag satt med en massa varor jag inte blev av med och likviditeten blev lidande i början.
Det jag gjorde rätt var att jag valde en enkel hyrshop som gjorde att jag kunde komma igång snabbt och lätt. Jag använde textalks grunddesign i blått (som jag tror Parvelito) fortfarande har, och det funkade alldeles utmärkt.
Lycka till.
20 mars, 2011 kl. 12:41 #120688PlastskivorDeltagareVälkomna misstagen, för det är dem du lär dej av. Men gör dem i liten skala i början…
20 mars, 2011 kl. 20:00 #120696DanDeltagareDe vanligaste misstagen jag ser och själv har gjort är att inte ha en usp som svarar på frågan ”vargör ska golk handla i just min butik och inte en konkurrents” och inte ha en plan för hur man ska få kunder.
Sen har jag nog gjort 1000 andra misstag men alla går inte att värja sig mot och som sagt i tråden lär man sig sjukt mycket av att göra fel
20 mars, 2011 kl. 21:21 #120698JelaDeltagareAlltså; Våga göra fel men gör rätt fel?
Tack för att ni tog er tid att svara. Återkommer säkert med fler frågor under resans gång.
21 mars, 2011 kl. 10:00 #120708ZablerDeltagareJag gjorde ett misstag som jag tror alla gör, även om man är extremt förberedd.
Jag trodde jag förstod hur mycket tid det tog att sätta upp en webshop och driva den, det gjorde jag inte, det är mer jobb, mycket mer jobb.Jag jobbar som konsult inom e-handel, så man tycker att jag borde ha koll, men problemet blir att när du själv driver den, då hittar du alltid något att göra.
Så summa sumarum, oavsett hur mycket tid du hade tänkt lägga, så är det alltid lite för lite. Har du redan från början dåligt med tid, dont go there.
21 mars, 2011 kl. 11:00 #120722Richie72DeltagareDen här tråden kan bli oerhört intressant om alla faktiskt skriver ner sina egna misstag. Kan tilläggas att jag också underskattade tiden det tog/tar med allt.
21 mars, 2011 kl. 11:51 #120725Per NilssonDeltagareMitt största misstag var att jag skrev för korta produktbeskrivningar i början. Nu har jag dock gjort om alla produktbeskrivningar.
21 mars, 2011 kl. 15:09 #120741MacondaxDeltagareMina största misstag, sedan övergången till den aktuella shopen:
* Missade fullständigt friendlyURL, Title, Description och Keywords på samtliga produkter. Övergången mellan shopsystemen gick på 36 timmar nonstop, då med manuell överflyttning av alla produkter eftersom den gamla shopen gick ner och blev klassad som virus av Google.
* För korta/dåliga produktbeskrivningar. Tyvärr lider jag fortfarande av det, då produktutbudet är begränsat till antal modeller, men inte antal varianter.
* Godtrogen för telefonförsäljare. Som ny företagare gick jag på dunderminan att säga ja till en varumärkesförsäljare. 14 laxar kostade de 5 minuterna och flera sömnlösa nätter med våndor om man skulle dra det vidare till Tingsrätten eller ej. Varumärket äger jag idag, efter att direkt efteråt själv registrerat det för en tiondel av priset.
Summa summarum av detta: Idag kan jag knappt säga ja till telefonavtal, trots att jag själv ringt upp säljaren och vill ha tjänsten. Mitt ställningstagande idag är att telefonförsäljare aldrig är seriösa, och deras deal går alltid att finna bättre med en säljare öga-mot-öga. Är erbjudandet för bra för att vara sant, så är det också för bra!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.