Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Vilka har fri frakt?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #118325
    Lubic
    Deltagare

    Brukar inte problemet vara precis det omvända? Alltså att man t.ex. betalar 30 kr upp till 1 kg och säg 50 kr för 1-3 kg. Detta innebär att om man lägga in frakten i priset på produkten så kommer kunden som köper två produkter får betala 60 kr i ”frakt” men den ”riktiga” frakten är 50 kr. Detta innebär att storkunder får betala mer i frakt än de som handlar lite. Man blir alltså straffad för att handla mycket i och med att frakten räknas in flera gånger. Detta går iofs att lösa med hjälp utav rabattsystem, etc. men det är ändå viktigt att tänka på.

    #118343
    Lennie
    Deltagare

    Japp. Så är det ju egentligen. Om man bakar in frakten i priset brukar det sluta med att kunder som köper mycket också betalar för mycket i frakt.

    Därför anser jag att det är schysstare att ta rätt frakt istället. Men sen beror det lite grann på vad man säljer för produkter också. Jag precis som Timmy här på forumet säljer väldigt skrymmande varor och således tar vi båda ut för lite frakt av kunden och loosar lite själva.

    Och givetvis, om man har produkter som man inte är ensam om så är det svårt att ligga på topp om man bakar in frakten i priset för produkten.

    Om man hypotetiskt säljer en vara för 49:- och denna kostar 29:- i porto så skulle isåfall produkten istället kosta 78:- och 0:- i porto om man bakar in frakten i priset.
    Bara där låter det dyrare.
    Men om då kunden köper 2 st á 78:- så blir totalpriset för 156:- men frakten kanske fortfarande ryms inom 29:- egentligen. Hade man då specat den verkliga frakten hade kunden istället fått betala 49+49+29 = 127:- vilket procentuellt sett är bra mycket lägre än 156:-

    #118344
    timmy
    Deltagare

    Min erfarenhet av fri frakt, och framförallt att laborera med fraktpriser kontra produktpriser, är att kunden inte går på det :)

    Om du erbjuder fri frakt och istället höjer priserna så gör det inte så stor skillnad. Om du däremot erbjuder fri frakt och håller samma priser som konkurrenterna när det gäller produkter så får du fler kunder. Däremot är det tråkigaste som finns att bjuda på frakt tycker jag.

    Min produkt är väldigt individuell mellan ehandlarna och priserna har inte så stor betydelse som om du skulle letat efter en vanlig produkt med samma tillverkare från grunden.

    Lennie, det har du helt rätt i. Hade vi tagit ut ordinarie priser för frakten så hade man inte haft någon kund ;) Trevligt att du har letat dig in här!

    #118355
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja detta tror jag oxå på, vår branch är det ”lite” mer priskrig i på gott och ont.

    @timmy 14621 wrote:

    Om du däremot erbjuder fri frakt och håller samma priser som konkurrenterna när det gäller produkter så får du fler kunder.

    #118360
    Parvelito
    Deltagare

    Nu tycker jag att vi börjar hamna ungefär där jag själv fastnat i grubblerierna om fraktkostnaderna.

    Jag tror att man får ge upp tanken att i alla sammanhang kunna kompensera sig för fraktkostnaderna genom att öka produktpriserna och få det att gå jämnt upp. Inför man fraktfritt, eller en relativt låg enhetsfrakt, så kommer kundernas beställningsmönster att förändras till så stora delar att kalkylerna ändå inte stämmer. En direkt kompensation gör dessutom, som redan flera i tråden konstaterat, att storkunder straffas (läs: handlar någon annanstans).

    Man bör komma ihåg att varje order har en viss grundadministration, och att det inte är en särskilt bra ekonomi i att öka antalet beställningar och kunder utan att öka omsättningen i motsvarande grad. Att ersätta en kund som handlar för 1000kr med 20st kunder som handlar för 50kr är en alltigenom usel strategi.

    Jag tror, men vet alltså inte, att med fraktfritt så behöver man inte ligga och priskonkurrera i den absoluta botten. Måhända går en och annan kund på sådan marknadsföring där t.ex. ett USB-minne säljs för i princip inköpspris + 99kr i frakt, men jag vill ha de smarta kunderna som ser på totalpriset innan de beställer. Sådana kunder kommer ofta tillbaka, för de känner sig inte lurade.

    Eftersom mitt sortiment är rätt så diversifierat med allt från små minneskort som väger 10-20 gram till stora väggfästen för platt-TV som kan väga uppåt 6-7kg är det rätt så svårt att hitta en bra modell som passar allt. Just nu är jag inne på att ha en låg enhetsfrakt på 29kr, och vid beställningar över 500kr så blir det helt fraktfritt. Den låga enhetsfrakten för att det skall vara möjligt att expediera en USB-kabel á 19kr och liknande beställningar utan att jag får betala för nöjet. Fraktfritt över 500kr för att locka kunder att lägga på lite saker till, och slippa frakten helt.

    För att kunna erbjuda helt fraktfritt i alla sammanhang behöver man bli mycket större än jag är, och ha en rejäl kassa som tål röda siffror i jakten på marknadsandelar. I vart fall i min bransch, men högst troligt gäller det flera andra branscher också.

    #118373
    obbe
    Deltagare

    Vi liknande Parvelito
    Enhetsfrakt 49kr fraktfritt över 799kr.
    Gränsen är svår vad man skall köra för enhetsfrakt.
    Kör man lägre får man höja priserna osv.

    #118400
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Bra skrivit.

    Jag undrar (förstår om du inte vill skriva det här) vad din snittorder ligger på?

    Vi ligger på ca 1500 kronor.

    @Parvelito 14638 wrote:

    Nu tycker jag att vi börjar hamna ungefär där jag själv fastnat i grubblerierna om fraktkostnaderna.

    Jag tror att man får ge upp tanken att i alla sammanhang kunna kompensera sig för fraktkostnaderna genom att öka produktpriserna och få det att gå jämnt upp. Inför man fraktfritt, eller en relativt låg enhetsfrakt, så kommer kundernas beställningsmönster att förändras till så stora delar att kalkylerna ändå inte stämmer. En direkt kompensation gör dessutom, som redan flera i tråden konstaterat, att storkunder straffas (läs: handlar någon annanstans).

    Man bör komma ihåg att varje order har en viss grundadministration, och att det inte är en särskilt bra ekonomi i att öka antalet beställningar och kunder utan att öka omsättningen i motsvarande grad. Att ersätta en kund som handlar för 1000kr med 20st kunder som handlar för 50kr är en alltigenom usel strategi.

    Jag tror, men vet alltså inte, att med fraktfritt så behöver man inte ligga och priskonkurrera i den absoluta botten. Måhända går en och annan kund på sådan marknadsföring där t.ex. ett USB-minne säljs för i princip inköpspris + 99kr i frakt, men jag vill ha de smarta kunderna som ser på totalpriset innan de beställer. Sådana kunder kommer ofta tillbaka, för de känner sig inte lurade.

    Eftersom mitt sortiment är rätt så diversifierat med allt från små minneskort som väger 10-20 gram till stora väggfästen för platt-TV som kan väga uppåt 6-7kg är det rätt så svårt att hitta en bra modell som passar allt. Just nu är jag inne på att ha en låg enhetsfrakt på 29kr, och vid beställningar över 500kr så blir det helt fraktfritt. Den låga enhetsfrakten för att det skall vara möjligt att expediera en USB-kabel á 19kr och liknande beställningar utan att jag får betala för nöjet. Fraktfritt över 500kr för att locka kunder att lägga på lite saker till, och slippa frakten helt.

    För att kunna erbjuda helt fraktfritt i alla sammanhang behöver man bli mycket större än jag är, och ha en rejäl kassa som tål röda siffror i jakten på marknadsandelar. I vart fall i min bransch, men högst troligt gäller det flera andra branscher också.

    #118401
    Parvelito
    Deltagare

    @Jimmy Öström 14685 wrote:

    Bra skrivit.

    Jag undrar (förstår om du inte vill skriva det här) vad din snittorder ligger på?

    Vi ligger på ca 1500 kronor.

    En snittorder i webbutiken ligger runt 200-250kr.

    #118410
    fridsalls
    Deltagare

    Vi kör med enhetsfrakt på 59kr och fraktfritt över 1999kr. Väljer kunden betalsättet efterkrav tillkommer efterkravavgiften.

    Tycker kunden ska gynnas om de beställer mera.

    #118440
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Okej tack för infon.

    Skickar ni mest kuver eller paket?

    Vi skickar till 99% paket.

    @Parvelito 14687 wrote:

    En snittorder i webbutiken ligger runt 200-250kr.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.