Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Vilka betalsätt ska man tillhandhålla?
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av MnM.
-
FörfattareInlägg
-
10 februari, 2010 kl. 16:37 #94276energieDeltagare
Efter att ha läst följande artikel om vilka betalsätt kunden vill ha fick jag mig en funderare.
Kunden vill själv välja betalsätt – Internetworld
Jag själv har varit inne på att slopa faktura betalning för att jag hört att många kunder missköter det och aldrig betalar och sen blir det en massa krabb för att få pengarna. Men det är kanske bara en skröna.
Vad tycker ni är faktura ett betalsätt som man bör tillhandahålla?
Hur funkar det med direktbetalning funkar det bra och är det lätt att få in det i sin butik?
10 februari, 2010 kl. 17:35 #108579danielanderssonDeltagareFaktura står för ca 25% av våra ordrar.
Vi får alltid pengar, även om kunderna strular, så det är inget vi har brytt oss om.
Vi kör direktbetalning via Payson och det funkar fin fint.
10 februari, 2010 kl. 17:47 #108580TobbeDeltagare@lunarmys 3644 wrote:
Vi kör direktbetalning via Payson och det funkar fin fint.
Hur är det med Payson, måste inte kunden först registrera ett konto för att betala? Avskräcker inte det i så fall?
10 februari, 2010 kl. 17:50 #108581danielanderssonDeltagareDet skapas automatiskt ett konto, dock utan lösenord. Det är lite mysko och konstigt och dumt, men.. ja, det funkar.
Vi har haft 2 kunder av flera flera tusen som klagat, så det är inget vi har brytt oss om (däremot så håller vi på att flytta kortbetalningen till Auriga, då Payson är för dyra)
10 februari, 2010 kl. 18:33 #108586ParvelitoDeltagareJag har EN fakturakund som inte har betalat, några har jag fått påminna innan de betalat. Gör man en vettig kreditupplysning på kunden och nekar de som inte klarar av det här med att betala för sig, så är det inga större problem att få betalt. Jag tycker definitivt att faktura är ett ”måste” vad gäller betalningssätten i en webshop.
Payson fungerar bra, men är relativt dyrt om man får volymer.
10 februari, 2010 kl. 19:24 #108589TomasDeltagareLurigast är de nystartade företagen där det vid en hastig blick ser ok ut, men när man upptäcker att de inte betalar är nedlusade med krav och anmärkningar.
Men faktura tycker jag man ska erbjuda, det sänker garden hos köparen, ett för kunden bra alternativ som förhoppningsvis ökar försäljningen.
11 februari, 2010 kl. 07:09 #108600MnMDeltagareTycker faktura är ett bra alternativ att erbjuda, om du anlitar ett företag som köper dina fakturor så slipper du ju oroa dig för om kunden betalar eller ej, dessutom kanske det är så att om fakturan inte kommer från ”kreti-o-pletis webbshop” utan från ett större kreditbolag, så är det nog många som känner att det ligger lite kraft bakom fakturan och därför betalar oftare (detta har jag självklart inga belägg för, utan är bara en liten hypotes från min sida), men hur eller hur så köper ett företag din faktura slipper du ju oroa dig.
11 februari, 2010 kl. 22:38 #108635RikardDeltagareJag har inte varit med om att du kan sluta oroa dig för icke betalande kunder för att du har sålt fakturan (om du med detta menar factoringbolag?). Skulder täcks alltid upp av nyförsäljning först hos dessa bolag så har du en fordran som ligger obetald så täcker nästa köp upp för den osv. Du tar alltså fortfarande risken även om någon annan driver in skulderna.
12 februari, 2010 kl. 06:58 #108639MnMDeltagareok, så med andra ord så är det en falsk trygghet de ger? jag har inte jätte-bra koll på det där, men det låter ju helt klart oroande.
men vad sägs angående min hypotes om att fler betalar om det är ett stort bolag som skickar fakturan?12 februari, 2010 kl. 07:08 #108640ParvelitoDeltagareJag skall börja med att rätta mig, för numera har jag ingen kund som inte betalat sin skuld. Fick betalt för en 4 månader gamal faktura igår.
Det är mycket möjligt att många inte ser lika allvarligt på en faktura som inte kommer från någon av de stora etablerade och välkända företagen. Jag tycker att jag får skicka väl många påminnelser. Men när den kommer till kunden brukar pengarna ramla in rätt så fort, för man visar att man menar allvar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.