Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Verified by Visa? Hur?
- Detta ämne har 54 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av Abbesnabb.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2011 kl. 10:50 #125740C.ForsDeltagare
Ett tillägg. Jag väljer kod första gången jag använder kortet på nätet. Behöver inte in o böka på någon annat ställe.
24 augusti, 2011 kl. 10:55 #125741ParvelitoDeltagare@C.Fors 22904 wrote:
Jag betalar alltid med kort och securecode (ombeds att knappa in min lösen) och har aldrig haft något problem med min bank. Vad är det för problem era kunder har. Var brister det någonstans? Är det kontakten till psp, är det att det glömt sitt lösenord eller är det hos vissa banker helt enkelt svårare än endast ett lösenord.
Problemet är att många kunder handlar på nätet en gång var sjunde kyndelsmässodag och då inte har aktiverat 3d secure, de har ingen aning om vad det är, och är det aktiverat vid förra köpet så har de glömt vad lösenordet är. Sedan kan man ha bytt kort eller man handlar med makens/företagets/något annat kort än det vanliga etc. Och då måste man hos Swedbank i alla fall ta sin lilla dosa och logga in på banken för att aktivera ett nytt lösenord.
Jag får OFTA mail från Dibs som upplyser mig om att det är ”bedrägeririsk” eftersom kunden försökt 5-6-7 gånger i följd att betala med sitt kort innan de lyckats. Jag vet inte hur många som har tålamod med det, många avbryter innan dess eller kommer aldrig igenom. Varje dag har jag telefonsamtal med frågan om hur man egentligen betalar, och då är det vanligen kortbetalningen det stupat på.
Som först när Klarna lägger ett bud på SEB och Nordea lär det väl gå upp ett ljus för bankerna att de sabbade hela intäktssidan från E-handeln med sitt taffliga genomförande av 3d secure.
24 augusti, 2011 kl. 11:17 #125742Katrin LundgrenDeltagare@Parvelito 22907 wrote:
Problemet är att många kunder handlar på nätet en gång var sjunde kundelsmössodag och då inte har aktiverat 3d secure, de har ingen aning om vad det är, och är det aktiverat vid förra köpet så har de glömt vad lösenordet är. Sedan kan man ha bytt kort eller man handlar med makens/företagets/något annat kort än det vanliga etc. Och då måste man hos Swedbank i alla fall ta sin lilla dosa och logga in på banken för att aktivera ett nytt lösenord.
Jag får OFTA mail från Dibs som upplyser mig om att det är ”bedrägeririsk” eftersom kunden försökt 5-6-7 gånger i följd att betala med sitt kort innan de lyckats. Jag vet inte hur många som har tålamod med det, många avbryter innan dess eller kommer aldrig igenom. Varje dag har jag telefonsamtal med frågan om hur man egentligen betalar, och då är det vanligen kortbetalningen det stupat på.
.
Kunde inte sagt det bättre själv
24 augusti, 2011 kl. 11:22 #125743JoelDeltagareEtt annat problem är att lösenordet (iaf hos Swedbank) måste bestå av X antal siffror, X antal stora och små bokstäver och minst ett konstigt tecken (t.ex #%)€#).
Detta innebär att 95% av vanliga användare inte får sitt ”vanliga standardlösenord” att gå igenom utan måste välja ett specifikt lösenord för just 3d-secure.. som de nästa gång garanterat glömt bort.
24 augusti, 2011 kl. 11:22 #125744Jimmy OstromDeltagareJepp det finns dom som har dosan som man stoppar korten i, men tex Swedbank har man en dosa för att göra sitt bankärende (internet banken och vid Direktbetalning), men då måste man ha en 3D kod för att kunna betala med sitt kort på nätet.
@Lubic 22905 wrote:
I och med att jag just nu har Nordea som bank så har jag ingen kod utan använder samma dosa som jag använder vid direktbetalning och inloggning till internetbanken. Jag har tyvärr inte upplevt hur det fungerar för andra banker. Därför fick jag för mig att kort och direktbetalningar fungerar på samma sätt, för alla. Men ni har alltså två olika sätt för kort respektive direktbetalning?
24 augusti, 2011 kl. 11:23 #125746JoelDeltagare@lunarmys 22893 wrote:
PIN:en ligger väl ändå på själva kortet?
Så kanske det ligger till, ja
24 augusti, 2011 kl. 11:28 #125748Jimmy OstromDeltagareBara för att man själv upplevera att något inte är ett problem, så betyder det inte att problemet inte finns.
Man måste alltid tänka in sig i kundens sits, handlar man tex inte mycket på sin egna hemsida eller andra hemsidor, då kommer man aldrig att förstå vilka problem/ hinder som finns för att kunden ska lätt ”lämna” sin kassa/sida.
Kortbetalning på nätet är inget lite problem, detta är ett GIGANTISKT problem.
Jag önskar bara att jag körde igång med direktbetalning 1 år tidigare än jag gjorde, då hade vi inte tappa en enorm försäljning pga 3D.
Jag säger inte bankerna inte ska ha skydd, men jag tror inte att min son på 3 år hade kommit på ett sämre skyddsalternativ för kunder och handlare som detta faktiskt är.
Då må det skydda hur mycket som helst, för om X antal år kommer det inte vara ett problem längre då kunderna inte kommer at handla med kort!
@C.Fors 22904 wrote:
Joo..jag har lite kunskaper om banker, har bland annat jobbat med kortbedrägerier (gör det inte längre). Men är trött på folk som inte kan fatta vad som är ditt och vad som är mitt så jag vill bara göra det svårt för dem. Men absolut inte på förlust för utebliven inkomst. Det ses inte som kostnad när kunder ej kan genomföra köp.
Det är inte bankerna som skapat 3Ds, de är påtvingade, men har minskat bedrägerier generellt. Problemet är att olika banker applicerar dessa kontroller olika. Den ska inte försvinna utan förbättras.
Om handlare (inkluderat mig själv) kan välja bort den för att göra det bekvämare för sina kunder ser jag inte som ett alternativ. Gör då ingen effekt så det är inte lösningen.Jag betalar alltid med kort och securecode (ombeds att knappa in min lösen) och har aldrig haft något problem med min bank. Vad är det för problem era kunder har. Var brister det någonstans? Är det kontakten till psp, är det att det glömt sitt lösenord eller är det hos vissa banker helt enkelt svårare än endast ett lösenord.
Har inte fått några som helst rapporteringar att det inte funkat i mitt företags butik men heller inte kommit igång ordentligt än. Kan mycket väl vara någon av de som skapat en varukorg men inte kommit riktigt hela vägen till köp och sen struntat i det.
Alternativet är att man plockar bort detta och kortinnehavarna själva står för risken, vilket jag ej heller kan se som möjligt för då kommer betalkort försvinna.
24 augusti, 2011 kl. 11:28 #125749friedrichDeltagareja det är en jäkla röra. 😮
Jag avskyr allt vad lösenord och krångliga inloggningar etc heter.
Har ett elände varje gång man behömer använda lösenord/inloggningar från helvetet, kommer som regel inte ihåg lösenord och blandar ständigt ihop dem. :pfaktum är att det är inte klokt att transaktioner ska behöva gå om intet pga strul. Jag nämnde vad jag upplevde häromdagen och jag är ju knappast ensam.
Parvelito har en mkt bra poäng i detta ”Sedan kan man ha bytt kort eller man handlar med makens/företagets/något annat kort än det vanliga etc”
24 augusti, 2011 kl. 11:29 #125750Jimmy OstromDeltagareHe He kan inte annat än att hålla med.
@Parvelito 22907 wrote:
Som först när Klarna lägger ett bud på SEB och Nordea lär det väl gå upp ett ljus för bankerna att de sabbade hela intäktssidan från E-handeln med sitt taffliga genomförande av 3d secure.
24 augusti, 2011 kl. 17:16 #125756PrixDeltagare@Joel 22909 wrote:
Ett annat problem är att lösenordet (iaf hos Swedbank) måste bestå av X antal siffror, X antal stora och små bokstäver och minst ett konstigt tecken (t.ex #%)€#).
Detta innebär att 95% av vanliga användare inte får sitt ”vanliga standardlösenord” att gå igenom utan måste välja ett specifikt lösenord för just 3d-secure.. som de nästa gång garanterat glömt bort.
Haha, roligt att jag som har swedbank blev nekad mitt vanliga för att jag hade för många jobbiga tecken… Ännu roligare är det att man kan ge en kommentar till lösenordet. Eftersom jag som alla andra glömmer ett nytt lösenord har jag utförligt beskrivit vad jag har varit tvungen att ändra på från mitt ”vanliga” lösenord så jag kommer nu varje gång ihåg vad det skall stå..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.