Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vem betalar ångerköp? – Distans- och hemförsäljningslag – fel tolkning?!
- Detta ämne har 54 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
8 februari, 2011 kl. 11:15 #118747RobinDeltagare
Jag skulle vilja spinna vidare lite ytterligare på det här med ångerrätt. Finns det några här som i någon större utsträckning jobbar med beställningsvaror? En väldigt stor del av vårt sortiment utgörs av beställningsvaror vilka beställs hos tillverkaren när kunden lagt order och tillverkas specifikt för denna kund. Dessa varor har vi allt som oftast ingen möjlighet att återsända till leverantören efter att de levererats till oss och med tanke på vår stora mängd produkter/utföranden/varianter/tillval är det inte ovanligt att en specifik vara i ett specifikt utförande kanske bara säljs en gång vartannat år eller liknande. Eftersom vi säljer designmöbler kan det röra sig om väldigt stora värden, t ex en fåtölj för 25.000 kr.
I distans- och hemförsäljningslagen finns följande paragraf:
2 kap. 5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.
Vi (och våra konkurrenter som arbetar med samma eller liknande varor/sortiment) tolkar denna paragraf som att man i ett fall som det ovan kan avtala bort ångerrätten. Detta eftersom varan beställs och tillverkas specifikt för denna kund enligt dennes önskemål (exempelvis att kunden valt färg på klädsel, material på stomme och valt till nackkudde, snurrfunktion och vippfunktion).
I våra köpvillkor, som kunden måste godkänna vid köp, uppger vi vilka varor som ångerrätten inte gäller fullt ut för. Vi uppger där även att för dessa varor gäller ångerrätten 14 dagar från det att kunden godkänt köpvillkor och mottagit orderbekräftelse, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen 2 kap. 7 § samt 10 § andra stycket.
Nyligen blev jag kontaktad av en konsumentvägledare som hävdade att vi enligt lagen inte kunde/fick begränsa ångerrätten på detta sätt. Detta på grund av att hon ansåg att alla produkter i alla utföranden som vi presenterar i vår nätbutik är att betrakta som att de ingår i vårt fasta sortiment och därmed har full ångerrätt eftersom ”man kan ju klicka på dem och välja vilken man ska beställa”. Vidare ansåg hon att om ångerrätten ska förhandlas bort mellan säljare och köpare så räcker det inte med godkännande av köpvillkor utan att det i princip måste vara en gammal hederlig skriftlig överenskommelse, vilket jag antar innefattar underskrift av båda parter.
Vad gäller e-handel med denna typ av varor så känns lagen väldigt föråldrad och oklar. Om man går på konsumentvägledarens linje/tolkning så går det ju i princip inte att sälja varor med högt värde som tillverkas mot beställning med tanke på den stora risk säljaren löper att få massor av kostsamma returer som inte går att sälja. Vägledaren verkar tolka lagen som så att ångerrätten endast kan begränsas om varan har tydlig personlig prägel där kunden själv har bestämt unikt utförande, t ex personligt tryck på t-shirt eller gravyr på en ring eller att vi presenterar en vara i svart utförande men att kunden kontaktar oss och vill beställa den i vitt. Jag (och uppenbarligen de flesta andra i samma bransch) tolkar den dock som att ångerrätten kan begränsas om varan tillverkas specifikt för kunden enligt dennes önskemål (notera lagtextens ”eller”). Lagen anger förvisso att det ska vara ”särskilda önskemål” men att detta i sin tur skulle innebära ett utförande som inte finns i säljarens sortiment står det ju faktiskt inget om.
Jag har letat lite efter prejudicerande fall eller förarbeten till de senaste årens ändringar i lagen för att få lite mer klarhet i det här utan framgång. Är det någon som har bra koll på detta eller egna erfarenheter?
8 februari, 2011 kl. 11:48 #118754ParvelitoDeltagareUtan att vara lagvrängare så tolkar jag lagen precis som konsumentvägledaren gör. Dvs att ordinarie utbud av varianter inte i sig utgör en så stor personlig prägel att ångerrätten med någon automatik avtalas bort.
På er hemsida berättar ni utförligt vilka märken och modeller ni för, vilket inte heller kan tolkas av konsumenten som att det skulle vara fråga om någon unik produkt som är personligt byggd, enkom för dem.
Jag skulle nog försöka hitta en advokat som är duktig på sådana här frågor och försöka hitta en väg att skapa ett köpförfarande med syfte att göra tydligt för kunden att det här är en produkt som tillverkas speciellt för dig och att returrätt inte föreligger.
Alternativt fundera lite över hur många kunder som faktiskt ångrar sig och ta de smällarna. Ni har ju ett varuhus också där det kanske går att sälja dessa saker i en fyndhörna som t.ex. IKEA gör med sina kundreturer.
8 februari, 2011 kl. 12:15 #118759Katrin LundgrenDeltagareJag har samma erfarenhet som du, jag jobbar också med en del beställningsvaror, lagen tolkas som att beställningsvaror har kunden full ångerrätt på. Det är bara om varan specialanpassas för kunden exempelvis graveras eller liknade anpassningar som ångerrätten kan avtalas bort.
8 februari, 2011 kl. 12:20 #118760NicklasDeltagareÅngerrätten borde ju försvinna om man trycker upp tex. en t-shirt med ett special motiv eller text som kunden anger eller broderar en text på en handduk eller liknande.
8 februari, 2011 kl. 12:56 #118763ParvelitoDeltagare@Nicklas 15091 wrote:
Ångerrätten borde ju försvinna om man trycker upp tex. en t-shirt med ett special motiv eller text som kunden anger eller broderar en text på en handduk eller liknande.
Ja, det gör den. Det anses som en personlig anpassning. Men en katalogmöbel med ett katalogtyg är det svårare att få som personlig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.