Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vem betalar ångerköp? – Distans- och hemförsäljningslag – fel tolkning?!
- Detta ämne har 54 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
11 januari, 2011 kl. 10:59 #117787Trygg E-handelDeltagare
@martinkiland 13989 wrote:
Men hur kan dom få en godkänd certifiering när dom inte klarar stickproverna?
Hej Martin
Vi har haft en diskussion med företaget ifråga och deras fall / diskussion om uteslutande har tagits upp i Svensk Distanshandel etiska nämnd.
Det har beslutats att företaget ifråga skall genomgå en ny kontroll på egen bekostnad och att denna måste godkännas för att de skall få behålla certifieringen.
11 januari, 2011 kl. 11:01 #117788TomasDeltagare@bloggus 13988 wrote:
La Redoute Sverige AB – Trygg e-handel . Varför dessa fortfarande är cerifierade är ett mysterium för mig, men jag antar att inkomster de genererar är alltid välkomna hos Trygg Ehandel.
Pinsamt, inger inte förtroende för Trygg Ehandel skulle jag säga och jag skulle ju kunna vara en tänkbar kund för Trygg Ehandel.
Stickproven – betalas de av respektive butik utöver ”avgift” för att få vara med?
Vad händer med produkterna som köps som stickprov?
Vad för kunduppgifter & adress används vid stickprov – finns risk att ehandlaren kan förstå att det är ett stickprov och då särbehandla det köpet?
11 januari, 2011 kl. 11:04 #117789TomasDeltagare@Trygg E-handel 13991 wrote:
Hej Martin
Vi har haft en diskussion med företaget ifråga och deras fall / diskussion om uteslutande har tagits upp i Svensk Distanshandel etiska nämnd.
Det har beslutats att företaget ifråga skall genomgå en ny kontroll på egen bekostnad och att denna måste godkännas för att de skall få behålla certifieringen.
Så då förstår de alltså efter nämnda beslut att en nytt stickprov är på gång och att de därför gör bäst i att skärpa sig ända tills de åter visas som godkända vid stickprov och sen lägger de sig på samma nivå som från början ledde till underkänt stickprov…
11 januari, 2011 kl. 11:05 #117790jockesoftDeltagare@Trygg E-handel 13991 wrote:
Hej Martin
Vi har haft en diskussion med företaget ifråga och deras fall / diskussion om uteslutande har tagits upp i Svensk Distanshandel etiska nämnd.
Det har beslutats att företaget ifråga skall genomgå en ny kontroll på egen bekostnad och att denna måste godkännas för att de skall få behålla certifieringen.
Så man kan alltså missa era kontroller i snart två års tid och fortfarande behålla er logga? Frågan är ju när nästa stickprov tas, är det 1 år till den också som det var mellan de två senaste? Hur kan ni låta det gå 1 år mellan stickprover när de två innan dess har fallerat?
Pinsamt är nog det minsta man kan säga…
11 januari, 2011 kl. 11:48 #117791Trygg E-handelDeltagare@Tomas 13993 wrote:
Så då förstår de alltså efter nämnda beslut att en nytt stickprov är på gång och att de därför gör bäst i att skärpa sig ända tills de åter visas som godkända vid stickprov och sen lägger de sig på samma nivå som från början ledde till underkänt stickprov…
När man bedömer om ett företag skall uteslutas så är det utifrån den samlade bild som finns. Dv.s hur företaget hanterat eventuella klagomål från konsumenter, antalet klagomål, hur man åtgärdar / svarar när brister uppdagats o.s.v.
Skulle det vara så att vi företaget visar ovilja att rätta till brister och inte hjälper de konsumenter som klagar så återkallar vi givetvis certifierinigen.
Med andra ord så bedöms varje fall enskild och utifrån de förutsättningar som råder vid tillfället.
11 januari, 2011 kl. 11:52 #117792EmilDeltagareFallet med La Redoute är pinsamt. Dom uppfyller ju uppenbarligen inte kraven för certifiering. Jag är också en potentiell kund för certifieringen men sådant här ser ju inte bra ut, inte heller för kunderna. Förtroendet för loggan naggas ju i kanten.
11 januari, 2011 kl. 11:56 #117793pyhobbyDeltagare@Trygg E-handel 13987 wrote:
Hej, det var klumpigt formulerat av mig. Givetvis kan man sköta sig utmärkt utan att för den delen använda vår tjänst. När jag skriver ”lyfta fram seriösa butiker” menar jag att vi upprättat en lista på e-butiker som:
*Skrivit under på att följa våra krav samt i tillämpliga fall Svensk lagstiftning.
*Har underställt sig extern kontroll genom kreditbevakning, provköp och kontroll av köpvillkor/information.Du glömde den kanske viktigaste punkten;)
*Har betalt ****kr för att certifieras.
Vi har haft kunder som frågat varför vi inte har någon säkerhetscertifiering, ingen av dessa har haft en aning om vad butikerna måste betala för certifieringen.
Ni försöker framställa er som ett allmänt ”kontrollorgan” vilket är långt ifrån sanningen.
Att företag kan missköta sig och trots det behålla certifieringen kommer antagligen leda till att ännu mer ”fula fiskar” gömmer sig bakom certifieringar, vilket i längden slår tillbaka på e-handeln i stort.11 januari, 2011 kl. 12:01 #117794Trygg E-handelDeltagare@Emil 13996 wrote:
Fallet med La Redoute är pinsamt. Dom uppfyller ju uppenbarligen inte kraven för certifiering. Jag är också en potentiell kund för certifieringen men sådant här ser ju inte bra ut, inte heller för kunderna. Förtroendet för loggan naggas ju i kanten.
Hej Emil!
jag förstår dina synpunkter, det är givetvis viktigt att vi utesluter företag som inte sköter sig enligt de riktlinjer vi ställt. Det har vi också gjort med ett företag innevarande år, och några företag föregående år.
Men när du fått certifieringen har du som förtagare också en viss ”rättssäkerhet” vilket innebär att om vi skulle besluta om att utesluta ditt företag då har möjlighet att överpröva ärendet.
Det sker genom att skriva till vår etiska nämnd och där förklara omständigheterna. Som med det mest är inte allt svart och vitt, även om certifikaten i sig inte utlämnar all tillgänglig information.
11 januari, 2011 kl. 12:03 #117795NicklasDeltagarePrecis vad jag har misstänkt är att Trygg Ehandel enbart styrs av pengar de får in och ser gärna mellan fingrarna då.
11 januari, 2011 kl. 12:13 #117796martinkilandDeltagareVore det inte lämpligt att Trygg E-handel fanns i olika nivåer (ungefär som det fungerar med AAA). Uppfyller man då inte alla krav eller fått anmärkningar så justeras certifieringen ner en nivå. Och då ska det ju också vara tydligt ut till konsumenten, exempelvis att loggan finns i tre varianter/färger eller liknande.
För att ta ett exempel: jag tycker det är lite konstigt att man som helt nystartad kan bli certfierad fullt ut, borde det inte finnas regler om att en butik måste funnits i kanske ett år för att få högsta certifieringen. (Eller är jag ute och cyklar, det kanske redan fungerar så?)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.