Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vem betalar ångerköp? – Distans- och hemförsäljningslag – fel tolkning?!
- Detta ämne har 54 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2011 kl. 11:35 #117695Trygg E-handelDeltagare
Hej!
Här kommer ett kort svar ang. vad som skall återbetalas när konsumenten utnyttjar sin ångerrätt.
SVAR:
När konsumenten ångrar köpet enligt bestämmelserna för ångerrätten så hävs HELA avtalet.
Det som innefattas i avtalet är allt som e-handlare och konsumenten kommit överens om, varan + leverans hem till kunden + kostnad för betalning m.m. Då är det den totala summan för dessa komponenter som avtalet omfattar, oavsett om e-handlare köper in tjänster för att fullgöra avtalet från tredje part.
I.o.m att konsumenten häver HELA avtalet skall det som innefattas i avtalet också återbetalas.
Svensk Distanshandel har även bollat detta med KoV och detta är det som gäller.
Annat är det om konsumenten häver en DEL av avtalet.
Te.x om konsumenten väljer att ångra 1 vara när avtalat omfattar 3 varor. Då behöver e-handlare endast återbetala vad den returnerade varan kostade eftersom konsumenten anses ändå haft kostnaderna för leverans och betalning av de 2 andra varorna.MVH
Johan
7 januari, 2011 kl. 15:08 #117699NicklasDeltagareJag tycker att Trygg Ehandel kunde jobba lite mer mot ebutikerna och få till att ångrar en kund sitt köp så återbetalas bara varan. Som jag ser det så blir det allt sämre för ehandlaren och då hade det varit bra om organisationer som Trygg Ehandel rättar till och påverkar reglerna att passa ehandlarna bättre än att sätta sig ännu djupare i knät på kunden.
7 januari, 2011 kl. 15:36 #117701martinkilandDeltagareJag tycker detta är helt rätt. Kommer gynna oss ehandlare i längden när kunderna är medvetna om att dom får tillbaka det dom betalat för om dom skulle vilja returnera.
7 januari, 2011 kl. 15:45 #117702ParvelitoDeltagareJag håller med Martin. Statistik för mina 14.000 senaste köp är att 6st har ångrat det. Som jag ser det är det ett icke existerande problem. Jag kan tänka mig att frekvensen av kunder som ångrar sig är högre i andra branscher, men tror att det finns andra medel att jobba med istället för att ta ifrån konsumenterna sin trygghet.
10 januari, 2011 kl. 12:30 #117764Trygg E-handelDeltagareHej Nicklas!
Som du säkert förstår är det inte Svensk Distanshandel som avgör hur bestämmelserna ser ut för distanshandel. Däremot finns ju möjligheter att påverka de politiker så att kommande lagstiftning fungerar bra för e-handels företag och konsumenterna.
Men att försämra konsumentskyddet på det sätt som diskuteras i den här tråden är inte rätt väg att gå, trenden går tvärtemot (både lagförslag & branschpraxis) mot att förstärka konsumentens rättigheter vid distanshandel.
Trygg e-handels roll är att lyfta fram de företag som följer lagar och regler och som tar tillvara konsumentens rättigheter på ett seriöst sätt.
@Nicklas 13895 wrote:
Jag tycker att Trygg Ehandel kunde jobba lite mer mot ebutikerna och få till att ångrar en kund sitt köp så återbetalas bara varan. Som jag ser det så blir det allt sämre för ehandlaren och då hade det varit bra om organisationer som Trygg Ehandel rättar till och påverkar reglerna att passa ehandlarna bättre än att sätta sig ännu djupare i knät på kunden.
10 januari, 2011 kl. 19:16 #117776pyhobbyDeltagare@Trygg E-handel 13966 wrote:
Trygg e-handels roll är att lyfta fram de företag som följer lagar och regler och som tar tillvara konsumentens rättigheter på ett seriöst sätt.
Jag måste bara kasta in en liten fundering kring det Trygg E-handel skrev tidigare.
”lyfta fram de företag som följer lagar och regler”
Jag tolkar ditt inlägg som att alla webbutiker som inte stoltserar med Trygg E-handels certifiering är mindre seriösa aktörer, har jag gjort en korrekt tolkning då?
Det finns ju otroligt många webbutiker som är seriösa och säkra för kunderna på alla sätt och vis som valt att inte vara certifierade.
Missförstå mig inte, jag har inga problem med certifieringar av diverse slag, det fyller helt klart en funktion i vissa fall, men jag tycker att du uttrycker dig mindre korrekt.
Nu åter till ämnet. Jag tror också att konsumenternas trygghet är jätteviktigt när e-handeln fortsätter att växa. Det finns ju fortfarande en stor andel som känner sig otrygga vid e-handel. Kanske man kan få ner denna andelen ytterligare med bättre villkor för kunderna.
11 januari, 2011 kl. 08:28 #117782NicklasDeltagareJag anser att Trygg Ehandel försämrar för mycket för oss ehandlare, rötäggen som inte följer lagar och regler kommer inte göra det ändå så det spelar ingen roll om man har en logga på hemsidan för det går att blåsa massa människor ändå i Trygg Ehandels namn. Eran logga beyder inte att butikerna sköter sig. Jag beställde ett par julklappar ett par veckor innan jul i en av era medlemsbutiker och fick ingen leverans av dem så jag kontaktade dem dagarna före jul och frågade var är min beställning är. Då visade det sig att dessa varor var slut i lager, när fan hade de tänkt berätta detta för mig, tack vare att jag vet om att det finns andra snabba butiker utan er logga som kan leverera utan problem och i tid så kunnde jag fixa liknande grejer i tid.
11 januari, 2011 kl. 09:51 #117783Trygg E-handelDeltagare@pyhobby 13980 wrote:
Jag måste bara kasta in en liten fundering kring det Trygg E-handel skrev tidigare.
”lyfta fram de företag som följer lagar och regler”
Jag tolkar ditt inlägg som att alla webbutiker som inte stoltserar med Trygg E-handels certifiering är mindre seriösa aktörer, har jag gjort en korrekt tolkning då?
ytterligare med bättre villkor för kunderna.Hej, det var klumpigt formulerat av mig. Givetvis kan man sköta sig utmärkt utan att för den delen använda vår tjänst. När jag skriver ”lyfta fram seriösa butiker” menar jag att vi upprättat en lista på e-butiker som:
*Skrivit under på att följa våra krav samt i tillämpliga fall Svensk lagstiftning.
*Har underställt sig extern kontroll genom kreditbevakning, provköp och kontroll av köpvillkor/information.Det finns alltså säkert många e-butiker som uppfyller de krav vi ställt utan att för den delen ha certifierat sin butik.
Vad vi gör är kort och gott att lista de som valt att göra just detta och som uppfyller de krav vi ställt så att en konsument enkelt kan hitta dessa butiker.11 januari, 2011 kl. 09:54 #117784bloggusDeltagare@Nicklas 13986 wrote:
Jag anser att Trygg Ehandel försämrar för mycket för oss ehandlare, rötäggen som inte följer lagar och regler kommer inte göra det ändå så det spelar ingen roll om man har en logga på hemsidan för det går att blåsa massa människor ändå i Trygg Ehandels namn. Eran logga beyder inte att butikerna sköter sig. Jag beställde ett par julklappar ett par veckor innan jul i en av era medlemsbutiker och fick ingen leverans av dem så jag kontaktade dem dagarna före jul och frågade var är min beställning är. Då visade det sig att dessa varor var slut i lager, när fan hade de tänkt berätta detta för mig, tack vare att jag vet om att det finns andra snabba butiker utan er logga som kan leverera utan problem och i tid så kunnde jag fixa liknande grejer i tid.
Trygg Ehandel är helt klart bara en bra affärsmodell.
Trygg E-handel wrote:Trygg e-handels roll är att lyfta fram de företag som följer lagar och regler och som tar tillvara konsumentens rättigheter på ett seriöst sätt.Nej, det är inte en roll utan en affärsidé och det måste ni erkänna. Som pyhobby skriver så finns det en del företag som inte bryr sig om er, men problemet är att många småföretag med väldigt småshoppar har inte råd att lägga ner de pengar ni begär då man är liten, men ändå seriös.
Jag skulle kunna säga att ni har ”en roll” först när ni anpassar är affärsmodell till butikerna, dvs. att ni får ändå med de små aktörerna. Det kan vara att sänka avgifter ju fler butiker som ansluter sig eller anpassa priserna till antal anställda, omsättning, vinst …. ja, säg ni vad är bäst.
Ert märke utvattnas ganska snabbt. Stora butiker gör som de vill ändå. Att de följer lagar och regler spelar ingen större roll, om de inte har varor i lager, fast de uppger det. Levererar veckor efter att man borde ha varan mm. Visst det är lätt att kontrollera ekonomin men hur går det med etiska reglerna.
Man tar faktiskt en hel del pengar, men hos många butiker varkar stickproven vara en gång per år eller färre än så. Kanske lite få för 4000 kr. Exempel är kanske denna butik som snart inet haft stickprov på 2 år! Enjoy Entertainment Club – Trygg e-handel . Flertal andra sådana butiker finns.
Sedan finns det företag som struntar i era priser, för de är så stora. Även om nya stickprov måste betalas om och om igen för 1600kr + moms, så är det småpengar för de. Exempel på detta är: La Redoute Sverige AB – Trygg e-handel . Varför dessa fortfarande är cerifierade är ett mysterium för mig, men jag antar att inkomster de genererar är alltid välkomna hos Trygg Ehandel.
11 januari, 2011 kl. 10:26 #117785martinkilandDeltagare@bloggus 13988 wrote:
Sedan finns det företag som struntar i era priser, för de är så stora. Även om nya stickprov måste betalas om och om igen för 1600kr + moms, så är det småpengar för de. Exempel på detta är: La Redoute Sverige AB – Trygg e-handel . Varför dessa fortfarande är cerifierade är ett mysterium för mig, men jag antar att inkomster de genererar är alltid välkomna hos Trygg Ehandel.
Men hur kan dom få en godkänd certifiering när dom inte klarar stickproverna?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.