Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Vem bär risken under transport när ni beställer från era underleverantörer?
- Detta ämne har 21 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av Freddesix.
-
FörfattareInlägg
-
5 februari, 2013 kl. 20:57 #159415FreddesixDeltagare
Dags för Trygg Hansa att lätta på locket.
Årspremie: 0,13% av transporterat gods under ett år (en uppskattning görs inför varje år) eller minimum 5000kr
Självrisk: 10% av prisbasbeloppSjälvrisken var inte alls dum och jag gillar deras sätt att beräkna premien – spel med öppna kort är ett plus! Tyvärr kan minimipremien kännas svettig för oss nystartade, även om det inte rör sig om några fantasisummor så är det allt en sudd mer än If.
Kvarstår gör Folksam, återkommer om/när jag får svar från dem.
5 februari, 2013 kl. 22:04 #159417Jimmy OstromDeltagareShit vad duktig du är Fredrik:), verkligen stort tack för att du delar med dig av detta!
6 februari, 2013 kl. 03:18 #159422connywesthDeltagare@Freddesix 60094 wrote:
In kommer If! Det känns tveklöst som att vi kunde prata nivåer som är bättre anpassade efter min verksamhet. LF var mer inne på att jag skulle börja hoppa 2,30m i höjd och sedan öka
Årspremie: 1200kr
Självrisk: 5000kr
Omfattning: upp till 100000kr per transporttillfälle (nivån anpassad efter mina behov)Det kliar bra mycket i fingrarna att klippa till men jag inväntar Trygg Hansa och Folksam också.
När du väl har fått in alla offerterna så tar du den som du tycker passar dig bäst och går tillbaks till de andra och säger att du vill ha 100000 i försäkringsbelopp hos LF och de andra villkoren du fick hos IF, sen pressar du dem, du har ju ett bra bud, men LF har allat att fölora på att missa dig som kund så kan försöka ressa dem ordentligt låt dem svettas lite…. Du har inget att förlora….
6 februari, 2013 kl. 09:07 #159426FreddesixDeltagare@Jimmy Öström 60202 wrote:
Shit vad duktig du är Fredrik:), verkligen stort tack för att du delar med dig av detta!
Värmande ord från en förebild
@connywesth 60208 wrote:
När du väl har fått in alla offerterna så tar du den som du tycker passar dig bäst och går tillbaks till de andra och säger att du vill ha 100000 i försäkringsbelopp hos LF och de andra villkoren du fick hos IF, sen pressar du dem, du har ju ett bra bud, men LF har allat att fölora på att missa dig som kund så kan försöka ressa dem ordentligt låt dem svettas lite…. Du har inget att förlora….
Jag har så smått satt igång denna process. Började dagen med att lägga korten på bordet för Trygg Hansa och det var så att säga game over direkt. Minimipremien för deras ”Trygga Firman” ligger på 2500kr och tillsammans med transportförsäkringen landar man då på 7500kr per år enbart i premier. Tittar man på samma upplägg från If så ligger det på precis över 3300kr och att förvänta sig en sådan kapning från TH var helt enkelt inte rimligt.
Inväntar fortfarande en offert från Folksam samt att jag ska ringa LF och höra efter. LF har lämnat en första offert på 7950kr i total årspremie och även om jag tror att de fått en del indata fel där så är det väldigt långt att gå för att komma ner i vettiga nivåer – men skam den som inte ens försöker! To be continued…
6 februari, 2013 kl. 11:29 #159430FreddesixDeltagareHade helt glömt av min förfrågan hos Moderna försäkringar, men idag fick jag en påminnelse i form av en offert.
Årspremie: oklart, inbakad med företagsförsäkring totalt 7500kr
Självrisk: 20% av prisbasbelopp
Högsta värde per transport: 5mkr (tydligen ett fast belopp)I linje med flera andra försäkringsbolag, klart är nu att If sticker ut ganska kraftigt från konkurrenterna. Har ringt LF och även om det gick att förhandla lite så var det inte i närheten av några If-priser. Väntar fortfarande på offert från Folksam.
6 februari, 2013 kl. 12:12 #159431verngrenDeltagareJag kan inget om priser eller värde för pengar…
Kan dock säga att i min erfarenhet med reklamationer på transporter, så har IF varit absolut flitigast använda bolag. Samt så är de ganska behagliga att ha att göra med6 februari, 2013 kl. 15:21 #159464FreddesixDeltagareMycket värdefull input, verngren! Ett stort tack är du väl värd
Naturligtvis lutar det väldigt mycket åt If just nu. Planen är att skriva på innan helgen men jag ska sätta mig ner och jämföra villkoren så jag inte gör bort mig.
En intressant grej jag kom på är att jag har möjlighet att betala i princip samtliga av mina underleverantörer via PayPal. Jag har efterlyst ett mer kostnadseffektivt sätt att lösa överföringarna men enligt dem är PayPal deras förstahandsval. Antar att de sitter på riktiga kalasavtal med låga transaktionskostnader. En fråga som då av förklarliga skäl dyker upp är vad som händer om godset skadas eller rent av försvinner längs vägen. Vem sitter då med Svarte Petter?
PayPal skyltar ju väldigt mycket med att köparen kan känna sig trygg men om det gäller B2B vet jag faktiskt inte. Är det någon här som har erfarenheter?
6 februari, 2013 kl. 16:02 #159465JohanKDeltagareOch troligen skiljer sig det fullständiga avtalet och villkor mellan bolagen därav prisskillnaden?
6 februari, 2013 kl. 20:36 #159484Jimmy OstromDeltagare13 februari, 2013 kl. 17:54 #159712FreddesixDeltagareSent om sides vaknade Folksam, men då de bakat ihop sin lösning i ett paket vilket även innehåller företagsförsäkring så är det svårt att hålla isär de olika delarna. Med en premie på runda slängar 8000kr per år och självrisker som på intet sätt framstår som unikt bra så är det väl ingen direkt stekhet deal.
Målet för morgondagen är att jag ska bli med företagsförsäkring. Hur det blir med transportförsäkringen låter jag vara osagt. Landar jag med företagsförsäkringen hos If så åker troligtvis även transportförsäkringen med när jag ändå är i farten eftersom kostnaden för denna var överkomlig. Hamnar jag hos ett annat bolag så skippar jag helt transportbiten. Det kanske låter helt stolligt men då jag med merparten av mina underleverantörer kommit överens om att köra på deras försäkring så är det inte lika hög prio på transportbiten längre. Samtidigt är det en fin extra trygghet att den ligger där om orden från underleverantör övergår till luft när något väl går åt skogen. Hela upplägget är dock att betrakta som någorlunda temporärt, inom tre år räknar jag med att börja ta hem prylar från andra sidan Atlanten och då är en transportförsäkring plötsligt en vital del av importen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.