Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Veckans spaning – om osexiga tråksaker
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
30 oktober, 2009 kl. 16:32 #94121ParvelitoDeltagare
För några veckor sedan skrev David Jansson en krönika som publicerades på Markets hemsida om att det var de osexiga sakerna som skiljer de framgångsrika från de andra. IKEA, Walmart, Lidl eller H&M är inte direkt kända för att tillhöra de hippa företagen som det ”buzzas” om på Stureplan eller på Manhattan, utan det är trygga företag som baserar sin verksamhet på kontinuerlig volym, resonabla priser och stark press på underleverantörerna. Telia, som anses som det tråkigaste av allt tråkigt man kan ha, presenterade rekordvinst för ett kvartal när de flesta företag är glada för att gå med vinst. Det finns anledning att titta lite på dessa grå och tråkiga bolag och vad de gör för att bli framgångsrika.
Kikar man runt på ett antal sajter för företagare i allmänhet och E-handlare i synnerhet så slås man av några saker. Det är enorma resurser man lägger på att välja rätt webshop, rätt affärssystem, SEO-optimering och att jaga riskkapital till en rätt så diffus idé man inte vågar yppa något om, av rädsla för att någon skall ”ta” den. Vad ett företag skall heta kan uppta 20 gånger så mycket tidsresurser i anspråk som frågan om hur man skall leverera.
Som företagare får jag varje dag brev, mail och telefonsamtal fån andra företag som vill sälja sin tjänst till mig. I närmst osannolikt många fall säljer de något som hjälper mig att synas. Visitkort, annonser, telefonkataloger, hemsidor, SEO-optimering, affilliateprogram och naturligtvis reklamskyltar till bilen. Erbjudanden är snarlika, och ingen har bemödat sig om att ta reda på vad jag har idag, vem jag vill vända mig till eller att ge ens en antydan om ROI för mig (Return Of Investment). Om jag köper reklamskyltar till min gamla rostiga SAAB, hur mycket pengar kan jag tänkas tjäna på det är frågan de borde besvara. Eller möjligen förklara hur många fler älskarinnor jag kan ha vid sidan av, om jag köper dessa skyltar. Men i bästa fall är argumentet ”Det är bra att synas” i sämsta fall ”Det är ett bra erbjudande”.
Väldigt sällan blir jag erbjuden tjänster som hjälper mig att få hem produkter billigare, hur jag kvalitetssäkrar sortimentet, hur jag lägger upp garantier och reklamationer så att kunden blir nöjd, vad förpackningar kostar, hur jag optimerar frakterna, hur jag prissätter eller hur jag skaffar sig rabatter. Sådant är tråkigt, det hör till en svunnen tid. ”Nu du gubbe är det nya tider som gäller”. Senast det var nya tider som gällde var för 18 månader sedan då ekonomer på allvar pratade om en superkonjunktur med hög tillväxt och låga räntor för evigt. Strax därefter kom finanskrisen.
Gången innan man talade om nya tider räckte det med att man på morgonen kläckte ur sig att man tänkte implementera WAP i sin webshop, så kunde börkursen stiga 30%. Varenda konsult man kunde anställa innebar att bolaget blev värt 10 miljoner till. Att konsulterna sedan ägnade sin tid åt att leka med en bilbana på jobbet eller söka andra jobb för att boosta lönen betydde inget. Det var IT-bubblan som pös ut sedan…
Jag är rätt säker på att många unga företag som gått omkull, inte bara inom E-handeln, gjorde det därför att man var rätt så bra på det ”hippa”, men glömde bort det tråkiga.
En del av det ovanstående ”tråkiga” kommer det i ärlighetens namn reklamerbjudanden om, men då handlar det mest om ytterligt träliga kataloger och flygblad där man med hjälp av bilder på kartonger eller lastbilar skall förstå hur det blir ett bättre utfall för mitt företag om jag använder vissa emballage eller transportörer. Och kanske är det en bidragande orsak till att man hellre väljer att dra igång ett stort re-design-projekt med någon inhyrd SEO-snubbe än att se över sina kostnader för tejp och stötdämpande emballage.
Jag skall inte sträcka mig så långt som att påstå att allt som idag är ”hippt” och inne är flugor vi kommer att ha glömt bort om några år, men proportionerna kommer definitivt vara annorlunda. Och det är vi E-handlare tillsammans som kan påverka framtiden.
Genom att ifrågasätta och be den som vill sälja något att förklara med vår verklighet som grund kommer vi att få se färre generella påståenden utan saklighet, och mer realitet i erbjudandena. Hittills har E-handlarnas leverantörer varit usla på sådant, utan de fortsätter att ödsla miljon efter miljon på att marknadsföra sina tjänster i generella termer till företagare som är väl insatta i sitt företags behov och behöver triggers som anspelar på just dessa behov för att reagera.
Genom att ibland tänka i termer av kostnadsmedvetenhet istället för hur man gasar så får man styrka i företaget. En sparad femma per order är värd mycket mer än en femma man tjänat på ökad försäljning per order. Den sparade slanten ger möjlighet till uthållighet och konkurrenskraft på ett helt annat sätt.
Genom att tillsammans med sina leverantörer gå igenom vad som är optimalt för er bägge kan man söka MGN (minsta gemensamma nämnare) så att priserna blir så låga som möjligt. Om E-handlarna pratar tillräckligt och tillräckligt smart så kommer snart de företag som idag inte förstår sådana saker att lära sig de med.
Tråkiga frågor som aldrig kommer generera priser, omnämnanden i bloggar eller artiklar i trendskapande media, men det är lönsamt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.