Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Veckans spaning
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
9 oktober, 2009 kl. 23:04 #94098ParvelitoDeltagare
Veckans spaning handlar om hur man får världen att tro att det man själv representerar är det rätta.
Förra helgen kunde jag på SVT:s Text-TV under ett helt dygn läsa att svenska folket föredrog att betala via faktura när de E-handlade. Sifo hade gjort undersökningen, på uppdrag av Klarna AB. Under ett helt dygn stod detta som en oomtvistad sanning att läsa för hundratusentals läsare, utan någon objektiv bedömning av sanningshalten, utan någon journalistisk bedömning om det är en nyhet av värde eller någon möjlighet att kommentera det hela. GRATTIS Klarna, den reklamen ni fick där var värd miljoner.
Det viktiga var inte ert namn, utan att ni fick tala om för svenska folket att om de inte vill betala med faktura så är de avvikande, inte med i gänget, inte så tuff som alla andra är som väljer att lägga på 19-49kr för äran att få ett papper som skall knappas in i Internetbanken. Någonting säger mig dessutom att om VISA gör en liknande undersökning med ett opinionsinstitut, så blir utfallet ett annat. Nåväl, Klarna har publicerat undersökningen på sin hemsida. Läs den gärna, det finns en hel del annat matnyttigt i den.
Ett par dagar senare var det Postens tur att berätta att en stor del av svenska folket sålde begagnade saker på nätet, och skickade dem med Posten. Arne Andersson kommenterade det hela. Återigen var huvudsyftet att berätta att nu är det ute med lokala bakluckeloppisar, friluftsfrämjandets bytesmarknad, en annons i lokaltidningen eller en lapp på mataffärens anslagstavla. Istället är det ju så mycket bättre och billigare om man skickar begagnade skridskor med Posten från Jönköping till Luleå, och en jacka från Östersund till Kalmar.
Klimatmålen har så mycket lättare att uppfyllas om fler långtradare åker runt på våra vägar med begagnade saker. Och nu är det inne att sälja på nätet. Försök inte sälja dina barns urvuxna kläder på bakluckeloppisen! Nej, det skall säljas på nätet, och skickas långt bort. Men nåde den livsmedelshandlare som inte har närproducerade livsmedel på hyllan…
Ett tredje exempel har Dan redan plockat fram på sajtens förstasida, där han ifrågasätter om inte en del arrangemang från hyrshoparna egentligen är marknadsföringstrick. (Vilket det kanske inte är).
Men trenden går allt mer mot att man skall berätta för människor hur man skall tycka. Man gör det gärna på nyhetsplats, och varken statliga företag eller förtroendeingivande opinionsinstitut drar sig för att spela med i denna vals. Socialstyrelsens brödrekommendationer framstår som rätt så oskyldiga i jämförelse med det som just nu utspelar sig
Och i framtiden blir det ännu värre innan pendeln slår tillbaka. Vi kommer överösas med en massa dolda budskap om allt vi måste göra för att inte vara helt ute, med det ena mer vinklade faktat efter det andra. Så länge nyhetsredaktionerna avfolkas och den enda granskningen man har tid med är förhandsgranska där alla understrukna ord skrivs isär tills strecket försvinner, så kommer vi att matas med mer och mer kommersiella undertoner i budskap som skickligt förklätts till nyheter och sanningar.
10 oktober, 2009 kl. 12:39 #107375danielanderssonDeltagareNu vill inte jag låta sån, men detta är ju knappast något nytt. Det har pågått sen propaganda uppfanns.
Se bara på hur många miljoner (miljarder?) EU slänger ut på att ”upplysa” folket om vad EU gör.
Smart marknadsföring är det, helt klart. Dock är det tragiskt att människor faller för det, att människor är rädda för att inte vara ”normala”. Men det är ju en helt annan diskussion…
10 oktober, 2009 kl. 17:51 #107376GregerADeltagareTack för en ny spaning Parvelito. Jag ser redan fram emot nästa.
Som lunarmys säger så är det ju nästan ett skolboksexempel på lite mer avancerad marknadsföring. Det bästa är ju om man kan få någon annan att påverka sin kund så att han köper av dig. Då har han ju inte upplevelsen att du är pushig, utan snarare är väldigt ödmjuk som inte själv skryter om dina varor och tjänster.
Posten kör ju på bred front. Jag fick en broschyr i min privata brevlåda häromdagen som hade det uppenbara syftet att få e-handelskunder att tycka ett det är bäst om deras köpta varor transporteras med Posten.
Vi handlare som häckar här på forumet har man ju inte lyckats övertyga, så nu skapar man istället ett sug i marknaden.Hyrshoparnas erbjudande hjälper egentligen bara till att stärka folks uppfattning om att ”allt på nätet är gratis”. Vore det inte dags att försöka integrera nätet i det övriga samhället – även ekonomiskt? Jag undrar hur stor del av vår ekonomi som inte syns i BNP bara för att det byts tjänster gratis på nätet.
:rolleyes:10 oktober, 2009 kl. 20:37 #107380ParvelitoDeltagareVisst är det A och O i marknadsföring att lyckas med detta, och jag ser det som ett tecken på att E-handeln slutat vara något som kommer, och istället ÄR.
Jag ser ”gratis”shopparna som ett annat sätt att ta betalt. Det är ju inte särskilt gratis, utan handlar mer om rörlig ersättning istället för en fast. Och det kan mycket väl vara en attraktiv modell även för handlare som redan är igång om de vågar ta några steg till. Jag skulle definitivt ta mig en hel del tid att titta på en komplett hyrshop där jag som säljande företag kan inrikta mig helt och hållet att sälja mina saker och marknadsföra dem, och shopen jag använder innehåller alla betalningssätt och avtal med alla jag behöver ha avtal med.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.