Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Veckans spaning
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
2 oktober, 2009 kl. 11:06 #94081ParvelitoDeltagare
Alla vet väl vad Spanarna är? Radioprogrammet där tre hyfsat skärpta spanare lägger fram sina teser om framtidens skeenden. Man måste har tre bevis.
Sänds i P1 på fredagseftermiddagar om någon missat det, annars går det att ta hem som POD till sin iPod eller motsvarande.
Jag tänkte jag skulle göra en spaning per text, med e-handelstema. Vi kan kalla den för ”Från en ”riktig” post, till en RIKTIG post” eller Vill flintskalliga män ha gruppsex?”.
Inspiration till det hela fick jag när Dan påstod att han blir gråhårig för att reda ut logistiken. Jag tror att han de kommande fem åren kommer att få slita av sig håret om han redan är så frustrerad, för det här är bara början.
Det som förut hette postorder, och som av myndigheterna kallas distanshandel och vi som inne i det kallar E-handel är hett, det är växande och alla vill vara med. Det utvecklas tjänster, flöden skapas, ombud rekryteras, dataprogram utvecklas i en hisnande takt för att hänga med. Få länder ser ut som Sverige med massor av små städer, så det är svårt att plocka över några koncept från andra länder.
Det hela började för ganska länge sedan. När Posten inte längre klarade av att ha sina kontor kvar, utan flyttade ut till ICA-handlare och bensinmackar så tappade Posten det sista hindret för de andra transportbolagen att på allvar konkurrera med dem. Kan Posten så kan vi tänkte de och har börjat samla på sig ombud runt om i Sverige. Posten har fortfarande flest ombud, men det är inget stort försprång de har.
Konkurrensen har bit för bit skruvats upp, och Posten har undan för undan tappat marknadsandelar på sin traditionella verksamhet, men har varit rätt så lyckosamma i att ta ifrån skolungdomar sina extraknäck att distribuera direktreklam.
Idag har vi E-handlare tre stora aktörer att välja mellan:
– Posten som nyss gått samman med danska Posten.
– Schenker som ägs av tyska motsvarigheten till SJ, Deutsche Bahn
– DHL ägs av tyska Posten.I kulisserna finns flera andra företag och lurar och funderar. Nu under lågkonjunkturen håller de sig kanske lugna, men vänta bara.
TNT är ett bolag med stor global verksamhet som ägs av holländska posten.
De amerikanska jättarna FedEx och UPS kikar också gärna på Sverige, och den norska Posten äger bland annat PNL, Frigoscandia och Citymail som de samlar i koncernen Bring.
I Sverige finns också aktören Bussgods som kan bli språngbräda för ytterligare någon jätte som vill in snabbt på den svenska marknaden.Vi kan räkna med mer prispress, fler aktörer, fler innovativa namn på tjänsten ”paketbefordran under vissa villkor” och ännu mer kaos för de stackars kunderna. Redan idag är det svårt att veta VAR ens paket skall hämtas, och beställer man från två olika webshopar kan det mycket väl bli så att man får åka till olika städer för att hämta sina paket när man bor i en mindre ort som inte har egna ombud.
Ombuden kommer och går, och pratar man med dem är de lite bekymrade över hur de skall få plats med paketen. Citylokaler är dyra, och det finns inte obegränsat med plats att lagra paket som renderar några få kronor i ersättning för att lämna ut dem.
Så, hur ser då framtiden ut? När vi alla e-handlare går med rakade skallar eftersom vi slitit av oss allt hår?
Jo, jag tror att framtidens vinnare är de som kan dela ombud med varandra. Hade jag varit strategisk chef på DHL eller Schenker hade jag börjat flirta lite med den andre, och försökt få till lite vänsterprassel om ombuden. När det är klart är det dags att bjuda in Posten till en trekant. Då kan det åter bli en RIKTIG post, dit man åker för att hämta sina paket. För då behövs bara ett ställe i varje stad igen, och de garanteras sådana volymer att det är värt att satsa. Kunderna kommer jubla över att slippa leta efter kemtvättar, rambutiker, sunkiga kiosker på bakgatorna eller ut i industriområdet till en åkericentral.
Om man inte prasslar nu, finns risken att det hela utvecklas till en riktig ormgrop innan det hela är över.
2 oktober, 2009 kl. 13:53 #107294Fredrik NorbergDeltagareIntressant spaning med en mycket intressant alternativ titel….
Jag tror du är rätt ute angående att det de närmsta åren kommer att hända mycket på logistikmarknaden.
Postmarknaden är ju en av de få monopolmarknader som finns kvar på europeisk nivå. Nu finns det ett EU beslut om att inom EU ska hela postmarknaden avregleras senast till 2013 (egentligen skulle det ha varit 2011 men fransmännen ville långdra det). Sverige har ju varit avreglerat sedan drygt 15 år där t.ex. Citymail gjort mycket på brevsidan i.o.m den fria konkurrensen (främst företagsbrev till storstäderna).
Allt eftersom ländernas postmarknader avregleras blir dessa statliga jättar helt plötsligt vanliga (dock stora) konkurrensutsatta vinstdrivande företag. När dessa kolosser börjar inse detta i de större länderna kommer det garanterat gå den väg du beskriver och vi kanske då också ser brittiska Royal Mail eller franska Le Post närma sig Sverige men nya innovativa tjänster och låga priser. Svenska och Danska Postens samgående är ju ett sätt att bemöta denna nya enorma europeiska postmarknad.
Om vi jämför den svenska logistikmarknaden med USA och vad de kan erbjuda i priser & tjänster nationell sett så finns det en stor potential att utveckla.
Sedan vet jag inte om det blir en sån svingersklubb som du insinuerar eller om det blir mer monogami…
2 oktober, 2009 kl. 18:10 #107299GregerADeltagareJag har faktiskt en butik i närheten som haft Privak under flera år men nu även representerar Posten.
Posten verkar dock ha skrämt upp många av sina ombud så att de flesta inte vågar ta in DHL eller Schenker. Men jag tror Konkurrensverket sagt sitt i frågan.
Men visst vore det en affärsidé i sig att vara paket-in/ut-lämningsställe för alla aktörerna.
Kan förresten tilläga att Posten redan har lite diskret samvaro med TNT och FedEx genom att de sorterar och/eller distriburerar deras paktet. Det kan dock vara olika på olika orter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.