Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Varuutlämning på lagret?
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
12 september, 2011 kl. 11:23 #96440JoelDeltagare
Nu närmar sig halloween med stormsteg och vi får allt fler vänner, vänners vänner och deras vänner som vill komma hit och handla.
I 9/10 fall är det blankt nej och vi hänvisar till 1 dags leveranstid med Posten. i 1/10 fall ger vi dem en fraktfri-rabattkod som de kan utnyttja på hemsidan och sedan hämta de köpta varorna här efter överenskommelse.
Men nu börjar det bli dags att ta steget fullt ut och erbjuda utlämning på riktigt! Dvs ett val i kassan där frakten blir 0 kr och kunden får hämta beställningen själv.
Frågan är, hur lägger man upp detta på bästa sätt? Skall man köra iväg ett mail när ordern är packad att den nu går att hämta? Skall man ha en lucka i väggen (som det ser ut nu kommer man rakt in i vårt lager när man öppnar dörren, vi måste alltså bygga något)?
Är det någon som kör med detta? Är det mer administration än vad det är värt? Är det uppskattat av era kunder?
/Joel
12 september, 2011 kl. 12:18 #126598Jimmy OstromDeltagareJag har som ni har nu, sällan någon får hämta på vårt lager idag.
Jag har funderat tidigare på detta med att ”hämta på lagret” och det jag märkt när folk kommer och ska hämta är att det TAR TID, lång tid att lämna ut dessa saker till dessa kunderna.
Jag säger inte att vi INTE ska lägga tid på våra kunder, men en sak är om man har butik.
För mig är det bara för mycket tid att göra detta, tror inte för mig att det finns en ekonomisk hållbarhet i detta.
MEN!
I ditt fall har du produkter som folk älskar, jag tror detta kan vara värt att testa för dig.
Skit i att börja bygga något just nu utan släpp in dom bara till en början och märker du att ni blir mer miljonärer än ni är idag så bygg en lucka så sparar ni tid istället för att dricka kaffe med varannan kund.
@Joel 23849 wrote:
Nu närmar sig halloween med stormsteg och vi får allt fler vänner, vänners vänner och deras vänner som vill komma hit och handla.
I 9/10 fall är det blankt nej och vi hänvisar till 1 dags leveranstid med Posten. i 1/10 fall ger vi dem en fraktfri-rabattkod som de kan utnyttja på hemsidan och sedan hämta de köpta varorna här efter överenskommelse.
Men nu börjar det bli dags att ta steget fullt ut och erbjuda utlämning på riktigt! Dvs ett val i kassan där frakten blir 0 kr och kunden får hämta beställningen själv.
Frågan är, hur lägger man upp detta på bästa sätt? Skall man köra iväg ett mail när ordern är packad att den nu går att hämta? Skall man ha en lucka i väggen (som det ser ut nu kommer man rakt in i vårt lager när man öppnar dörren, vi måste alltså bygga något)?
Är det någon som kör med detta? Är det mer administration än vad det är värt? Är det uppskattat av era kunder?
/Joel
12 september, 2011 kl. 12:36 #126599ParvelitoDeltagareFörsök att hitta ett par tider som passar er och kunderna, och styr kunderna till dessa ”fönster”. Annars står kunderna där och trampar precis när ni jobbar som hårdast för att hinna serva alla kunder ute i landet som också vill ha halloweengrejer, och som står för 98% av er omsättning.
Många kunder vill säkert också ha möjligheten att komma på kvällstid, så det brukar vara bra att ha öppet en eller ett par kvällar i vecka mellan 16-19 eller liknande. Kommer det mycket folk så är det ju aldrig fel att ha en fyndhörna med svårsålda/lagerskadade saker de kan rota lite i. (Kan vara en lastpall med ett par pallkragar som man kan köra undan när öppettiden är slut).
Många kunder känner sig trygga med en disk där de kan hantera varan när de tittar på den etc. (Kan lösas med en ”bardisk” med gångjärn som man fäller ned från väggen när det är dags att ha öppet).
12 september, 2011 kl. 17:40 #126612fotofyndetDeltagareJag tror som Parvelito på fasta tider. Vi har öppet jämt när det passar och förvånansvärt många, inte alla men många, kunder reagerar med likgiltighet över vår generösa tillgänglighet. Om man inte kan lämna ut prylar en kväll pga annan aktivitet så möts man av sura miner, ”Va, har ni inte öppet efter kl 19 när jag slutat jobba, men jag hade ju tänkt komma då…”
Så fasta tider tror jag på. Merförsäljning via en pall med reaprylar, varför inte. Tänk bara på att isf måste ni har en dator vid utlämningen så att ni kan skriva en kontantfaktura på rätt belopp.
12 september, 2011 kl. 19:43 #126619SekeDeltagareVi har alltid gett möjlighet för kunder att komma och hämta varor på lagret – och även se sig omkring och botanisera bland varorna, och konsultera oss i största allmänhet. Det är ett rätt stort tryck på detta i vår bransch. Men i takt med att det har blivit tuffare att hinna med webbordrarna så har vi sett oss nödgade att inskränka ”öppettiderna” till vissa bestämda timmar. Nu kör vi med onsdagar och torsdagar 16-18. Då har vi också två personer standby för att ta emot kunder.
För att det ska funka någotsånär smidigt så uppmanar vi kunderna att lägga sina ordrar i webbutiken i förväg, och där kan de välja leveransmetod ”hämtning” och betalningsmetod ”kontokort vid hämtning”. På så sätt kan vi förbereda så att ordern ligger klar i Specter och varorna är ihopplockade, samtidigt som kunden har flexibiliteten att lägga till eller ta bort varor vid besöket. Vi har dator, skrivare och kortterminal i en särskild avdelning i lagret som fungerar lite som kassan i en butik.
Sedan är det alltid några som kommer lite när som helst, några som inte har beställt i förväg osv. Men vi lyckas rationalisera en hel del av de distanslösa försäljningarna på det här sättet. Och kan samtidigt ge en bra service.
Merförsäljning i form av exponerade reavaror och tillfälliga/begagnade varor har vi också.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.