Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Varubrev, vad har hänt?
- Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av blazern.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2014 kl. 16:57 #101609PrixDeltagare
Har tagit upp det i en tråd innan. Problem med varubrev sedan den 1:a april. Både med att dubbla EDI och även att de inte registreras hos Posten.
Exempel på enda registreringen är:
2014-04-07 18:50 Edi-kund Varubrev Elektronisk förhandsinformation har mottagitsMer än så kommer i regel inte ut.
Så jag bestämde mig för att testa med utskick till olika orter i Sverige där jag har vänner. Tomma kartongen som ALLA bör gå till ombud skickades.
Samtliga försändelser är försvunna? Förhandsavisering har inte gått ut till en enda. Inte ens har jag fått leveransen Malmö -> Malmö.
Samtidigt som jag är tokig och vill hänga någon för detta undrar jag vad som har hänt? Svaret jag fått på forumet är att Posten haft en bugg som nu är fixad. Sådant är inte fallet för mig. Lämnar jag ut ett brev-id till kund frågar de varför Posten inte tagit emot brevet, hur förklarar man att de faktiskt har gjort det?
Det som kallats ”delvis” spårbart är just nu noll spårbart. Frimärken känner som bättre alternativ (trots Posten inte lyckas leverera dem som man köpt i deras ebutik, fakturan gick dock fram ).
Har pratat med Posten som bara hänvisar till att reklamera. Att sitta och reklamera varubrev som man ändå inte får något för manuellt (rör sig om många brev på 8 dagar) tänker jag inte göra, där går min gräns. Trots ett par mejl har jag funnit kundtjänst värdelös, har rakt av frågat om de finns något känt problem? Varför en del för dubbla EDI? Varför de inte registreras? Men får inget svar eller ens ett försök att kontrollera det hela.
– Har aldrig haft problem med varken företagscenter (som varit mest hjälpsamma) eller särskilt mycket annat när det kommer till varubrev.
Någon som vet något? Upplever problem? Får era kunder aviseringarna per telefon? Registreras Era brev? Har ni pratat med Posten?
8 april, 2014 kl. 17:20 #174051Runns.seDeltagareKan det vara ett problem med din postsorteringscentral. Vi har inte haft fler försvunna paket än vanligt (ca 1-4/månad). Reklamera ger ju tyvärr inget då man enbart får tillbaka ett standardbrev att de inte kan göra något. Men jag tycker det är viktigt att reklamera alla försvunna paket så att posten kan undersöka om det försvinner många paket på ett ställe (tjuv m.m.).
Hur ser det dubbla EDI ut?
Våra går in som vanligt.
2014-04-07 19:32 Nässjö Inlämnad till Posten. Varubrev delas normalt ut av brevbärare i postlåda. Hämtas annars efter avisering hos ombud
2014-04-07 15:00 Edi-kund Varubrev Elektronisk förhandsinformation har mottagits8 april, 2014 kl. 20:10 #174057blazernDeltagareVerkar vara riktigt skumt, samtliga varubrev som jag lämnade in igår 7/4 står det bara ”Elektronisk förhandsinformation har mottagits” på.
Övriga varubrev som är skickade efter den 1 april verkar vara sorterade/redo för uthämtning på serviceställe, utom två stycken, dessa är inlämnade den 2 april och den 3 april och har samma status som de som jag lämnade in igår.
Har inte fått några klagomål ännu om att det inte har levererats så jag hoppas verkligen det är problem med Postens datasystem.
Vissa varubrev har det tagit upp till 4 dagar innan dessa har hamnat på utlämningsställe, vilket är oacceptabelt när det ska ta max 1-2 dagar inrikes.
8 april, 2014 kl. 20:30 #174058PrixDeltagareDubbla EDI verkar vara löst nu det var den 1-2 april på samtliga (notera att dessa försändelser verkar ha nått mina kunder efter ca. 6 dagar):
2014-04-01 17:15 Sändnings EDI skapad för Posten Meddelanden.
2014-04-01 17:15 Sändnings EDI överförd till Posten Meddelanden.
2014-04-03 14:59 Sändnings EDI skapad för Posten Meddelanden.
2014-04-03 15:23 Sändnings EDI överförd till Posten Meddelanden.Och det stämmer att leveranstiden ligger inte som den brukar. Malmö -> Malmö ska ta en dag, absolut inte mer.
Det som gör mig lite tokig är två saker:
1. Posten informerar inte alls om att något är struligt och ändå ser du ut såhär.
2. En del kunder får av oss brev-id då de vill ha detta och följa leveransen. Tar det mer än en dag som det brukar börjar de så klart att undra när det står att Posten inte tagit emot något från oss. Trots de har det. Risken för bedrägeri ökar också.
När man höjer priserna väntar man ju inte sig en försämring, eller?
8 april, 2014 kl. 21:09 #174059blazernDeltagareDetta sabbar ju mycket för oss som lovar våra kunder snabba leveranser, 6 dagar för ett varubrev, det är ju helt otroligt.
Man vill ju självklart se en förbättring vid en prishöjning, inte tvärtom. För min del kan Posten gärna lägga på 5 kr till per försändelse och införa total spårning från inlämning till kund.
Detta hade förmodligen ändå gått ihop sig ekonomiskt med tanke på ”de som aldrig har fått något paket” och man kunde lika gärna ha slängt paketet i soptunnan direkt.
8 april, 2014 kl. 22:33 #174060PrixDeltagareJag är mest orolig. Kan berätta att försändelsen som skall gå från hamnen i Malmö till min bostad (cirka 4-5 km kanske?) har inte uppdaterats/sorterats eller föravisertas (vilket är i kryssat) idag heller. Inlämnad innan stopptid i måndags.
9 april, 2014 kl. 06:02 #174062JeffenDeltagareJag har också några kunder som klagar på lång leveranstid. Vet dock inte om det är mer nu än tidigare, tycker det händer alltför ofta.
2014-04-07 10:49 ICA Nära XX Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Kommer att aviseras
2014-04-02 21:08 Alvesta Inlämnad till Posten. Varubrev delas normalt ut av brevbärare i postlåda. Hämtas annars efter avisering hos ombud
2014-04-01 20:10 Edi-kund Varubrev Elektronisk förhandsinformation har mottagitsEnligt Posten själva: ”Posten Varubrev 1:a-klass är det bästa valet när snabbheten är det viktiga. Varubrev inom Sverige delas ut till mottagarna redan vardagen efter inlämningsdagen.”
9 april, 2014 kl. 06:51 #174067PrixDeltagareJeffen: Leveranstiden va ju inte toppen där men din spårning ser ut som jag vill att min ska se ut. Låter nu som ett lokalt fel i Malmö eller delar av landet.
9 april, 2014 kl. 07:11 #174068JeffenDeltagareJag har kollat igenom alla varubrev vi skickade den 1:a april och ett antal ytterligare fram tills igår och alla har åtminstone kommit till sorteringcentralen i Alvesta. Ca hälften har ingen ytterligare händelse efter det, och resten har kommit till utlämningsställe.
Som du säger så låter det som ett lokalt fel i närheten av dig. Jag förstår din frustration, man gör allt för att leverera snabbt och smidigt och sen skiter det sig i alla fall. Och det är inte ”Olles åkeri och frukt” det handlar om, utan självaste Posten som inte sköter sina åtaganden.
9 april, 2014 kl. 07:22 #174070PrixDeltagareMalmö – Malmö brevet kom fram idag. Dock så förhandaviserades det ej och sorterades enligt spårningen inte heller.
Även om två dagar är en dag för mycket så gnäller jag inte över det. Utan varför förhandaviserades det ej och varför sorteras det inte? Lokalt fel? Har försökt då in kundtjänst på Posten i denna tråden och hoppas på återkoppling. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.