Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Varubrev – terminalen i Nässjö
- Detta ämne har 14 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av Runns.se.
-
FörfattareInlägg
-
3 juli, 2014 kl. 07:16 #101889MagnusJohanssonDeltagare
Våra varubrev skickas till Postens terminal i Nässjö. Ganska ofta så skippas den röda statusuppdateringen nedan. När det händer så tar det oftast (varje gång?) minst en dag extra för varubreven att komma fram.
2014-06-19 11:30 Edi-kund Varubrev – Elektronisk förhandsinformation har mottagits
2014-06-19 19:34 Nässjö – Inlämnad till Posten. Varubrev delas normalt ut av brevbärare i postlåda. Hämtas annars efter avisering hos ombud
2014-06-23 18:11 ICA Nära – Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Kommer att aviseras
014-06-23 18:45 Posten – Försändelsen är aviserad mottagaren via SMSAv de 10 varubrev jag kontrollerade en vecka tillbaka i tiden så saknar 100% denna status. När jag har ringt tidigare till Posten så beror det på problem med den automatiska sorteringen/inskanningen. Varubreven skannas då manuellt och får inte ”Inlämnad till Posten…”-uppdateringen.
Det här har inträffat då och då under senaste halvåret, dock inte så frekvent som nu. Vi har förhandsavisering eller vad det nu heter, att Posten skickar ett SMS när det har skannats in. Men då Posten inte skannar in dessa som mottagna skickas aldrig något SMS. Plus att det mot kunder ser ut som vi inte har lämnat in varubrev till Posten.
Någon mer som har detta problem med varubrev? Någon som skickar via Nässjö och inte har detta problem?
3 juli, 2014 kl. 11:20 #175298blazernDeltagareVi skickar via Nässjö och får ofta endast den första uppdateringen. Får paketet plats i kundens brevlåda ser vi givetvis inte de andra heller.
De flesta kunder verkar dock ha fått sina paket dagen efter, aviseringen kan dock strula ibland.
Hade problem någon månad när sorteringsmaskinerna hade havererat i Jönköping, vissa paket blev upp till 20 dagar försenade.
Reklamerade hos Posten att paketen var försvunna. Fick hem papper efter en månad att ärendet var utrett och avslutat utan åtgärd. Stod ingenting om trasiga sorteringsmaskiner eller vad de hade kommit fram till.
Kändes som den tiden det tog att reklamera massa paket kunde använts till något bättre för min del.
3 juli, 2014 kl. 12:05 #175299MagnusJohanssonDeltagare@blazern 78094 wrote:
Vi skickar via Nässjö och får ofta endast den första uppdateringen. Får paketet plats i kundens brevlåda ser vi givetvis inte de andra heller.
Intressant. Frågan är hur länge det här problemet har funnits. Det som stör mig är när kunder hör av sig efter 3-4 dagar och frågar vart paketet är och vi inte kan uppvisa något bevis att paketet faktiskt är inlämnat.
På postens hemsida kan man läsa följande om Varubrev: ”Varorna levereras direkt hem till mottagaren som även får en förhandsavisering via sms eller e-post om att varorna är på väg. ”
Jag har förståelse för att teknik kan strula men det här har ju pågått en längre tid. Man säljer ju en tjänst som man inte klarar av att leverera.
@blazern 78094 wrote:
Hade problem någon månad när sorteringsmaskinerna hade havererat i Jönköping, vissa paket blev upp till 20 dagar försenade.
Frustrerande.
3 juli, 2014 kl. 13:09 #175301blazernDeltagareDet är Posten i ett nötskal, vi får en del paket från utlandet som Posten gör om till MyPack, då skriver de fel telefonnummer så aviseringen uteblir.
Företagspaket som är brådskande som vi ska ha skrivs om av Posten till privatperson och paketet går tillbaka till terminalen i Jönköping för att lastas om och köras ut till ombud, dessa får tidigast hämtas dagen efter, tidigast 16.00.
Posten vägrar att lämna paket trots fullmakt.
Listan kan göras lång, men det är väl bara att gilla läget eller byta leverantör i den mån det är möjligt.
4 juli, 2014 kl. 08:01 #175315Runns.seDeltagarePosten har mängder med problem med varubrev tycker jag. Flera paket i veckan som inte aviseras eller inte kommer fram inom 2-3 dagar. Och varje månad så försvinner ju minst 1 paket. Och om man klagar till posten så får man alltid samma svar ”det är sånt som händer”.
Vi skickar via Nässjö och som du skriver så saknar många paket ” Inlämnad till Posten. ” och då dröjer det ju alltid 3-4 dagar tills paketet levereras.
4 juli, 2014 kl. 08:05 #175316Runns.seDeltagareKom att tänka på att det var samma problem förra året vid den här tiden och då skyllde de på sommarjobbare som inte lärt sig jobbet ännu så det gjorde att många paket hamnade fel.
Vi väntar just nu på en leverans från Rajapack med kartonger, det är pall och den har de i Nässjö lastat på fel lastbil och nu vet de inte var den är. Detta var en vecka sedan så¨nu börjar det bli kris då packmaterialet snart är slut
4 juli, 2014 kl. 09:07 #175318MagnusJohanssonDeltagare@Runns.se 78109 wrote:
Vi skickar via Nässjö och som du skriver så saknar många paket ” Inlämnad till Posten. ”
Jag ska kolla med Posten vilken förklaring dom har. De kan ju själva inte vara nöjda med det här tycker jag.
@Runns.se 78109 wrote:
…och då dröjer det ju alltid 3-4 dagar tills paketet levereras.
Precis. Varför ska det gå snabbare med vanligt skrymmande brev (porto betalt/frimärke) än med varubrev där allt är mer noggrant och ska skötas med automatik.
4 juli, 2014 kl. 09:13 #175319MagnusJohanssonDeltagareSkulle vara kul att höra med er andra som inte har Nässjö som terminal. Saknas statusen ” Inlämnad till Posten” ofta och hur lång leveranstid är det i snitt (höfta gärna) om mottagaren geografiskt bor där varubrev normalt sett ska komma fram dagen efter.
4 juli, 2014 kl. 10:14 #175312MagnusJohanssonDeltagareJag kollade 20 varubrev per månad (utspritt över hela månaden) för att se hur många som saknar statusen ”Inlämnad till Posten”. Det var ingen rolig upptäckt.
Mars: 30%
April: 40%
Maj: 30%
Juni: 60%4 juli, 2014 kl. 11:49 #175324Runns.seDeltagareKollade jag med och förde ingen statistik men det är ju många som saknar och nu har idag fått många klagomål från kunder som inte har fått varor.
Mailade min kontakt på posten men hon har semester tills v. 29 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.