Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Varubrev räknar fel pris?
- Detta ämne har 70 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
22 januari, 2014 kl. 21:51 #172228jp2Deltagare
Har inte kollat tråden på ett tag men bra att det var fler som fick fel på brev som ligger 5 gram under eller så. Då får man försöka hålla sig strax under 5 gram under.
Jag fick över övrigt kreditering på fakturan jag klagade på, men då hade jag redan betalat den och det känns krångligt att be om kreditering på samma faktura igen.
Kan som kuriosa nämna att jag en gång skickade ett varubrev som vägde omkring 125 g. Det försvann i några dagar och dök sen upp i tomteboda-centralen, och delades ut dagen efter.
2 april, 2014 kl. 12:18 #173929AthilionDeltagareJag har fått ”skäll” hos mitt företagscenter då sorteringen rapporterat till dem att en del av mina Varubrev haft fel vikt ifylld, men det är väl besvarat av Posten ovanför nu antar jag.
Dock så har jag vid några stickkontroller av fakturor nu noterat att flera av mina 250g (som jag vägt in till under 250), debiterats som hela 2000g. Det är ju en oerhört stor skillnad, men Posten har bara ursäktat sig lätt med att skicka en karta frimärken som plåster på såren.
De har inte heller svarat när jag upprepade gånger frågat dem om detta är något som sker frekvent, så jag i så fall behöver stämma av varje fakturarad..2 april, 2014 kl. 12:22 #173930Runns.seDeltagareVi får ibland betala extra för paket som väger över 2kg trots att vi inte skickar så tunga paket. Försöker få reda på vilket kollinummer paketet har från posten så jag kan kolla upp vad som är i paketet men får bara till svar att det går inte man kanske blir möjligt i framtiden.
2 april, 2014 kl. 15:19 #173934jp2DeltagareJag har fått tre stycken försändelser registrerade som 2kg senaste månaden.
Trots att jag skickar allt över 1kg med DHL.
Har försökt hålla mig under 990g pga bristerna som nämnts, men det verkar inte fungera. Har snarare blivit värre.
Synd man inte kan se kolli som du säger. Att sitta och räkna brev för brev och pussla ihop det tar en väldig tid.
Ska kanske testa använda skicka lätt på allt som väger över 950 gram, se om det löser problemet.2 april, 2014 kl. 16:53 #173935TinaDeltagareÄven vi har fått varubrev debiterade som 2 kg fast att de garanterat har vägt under 500 g.
Vi går igenom alla fakturor och stämmer av med vårt system. Det är sällan det stämmer till 100%. Ibland är det överdebiterat och ibland underdebiterat. Och det handlar oftast inte om några gram utan det är brev under 200 g som vägs in över 250 g tex. Inte heller antalen brukar stämma.
Än så länge tror jag det är till vår fördel sammanlagt, men vi håller stenkoll på det så att det inte barkar iväg helt åt fel håll.7 april, 2014 kl. 15:20 #174035PrixDeltagarePosten kör de automatiskt påminnelseavisering via brev kostnadsfritt?
7 april, 2014 kl. 16:11 #174037Runns.seDeltagare@Prix 76534 wrote:
Posten kör de automatiskt påminnelseavisering via brev kostnadsfritt?
Det står inget specificerat påminnelse på fakturorna så det får vi anta.
7 april, 2014 kl. 20:34 #174040JeffDeltagare@Prix 76534 wrote:
Posten kör de automatiskt påminnelseavisering via brev kostnadsfritt?
Helt korrekt, Precis som med frimärken tas det ingen avgift för påminnelseavisering.
21 maj, 2014 kl. 10:07 #174687MalinHKEDeltagareJag skickar också varubrev och redan i december upptäckte jag att Posten överfakturerade mig. Jag skickar alltid samma produkt, bara antalet skiljer sig åt. Därför vet jag att mina paket väger 146g eller 270g, alltså med goda marginaler till gränserna 250g och 500g. Jag anger också alltid de rätta vikterna i PacSoft Online. Jag kontaktade dem och fick då utan några problem en kreditfaktura eftersom de var väl medvetna om att de hade problem med detta.
Efter att problemet kvarstått och att jag en månad överfakturerades med hela 40% så fick jag i mars nog och kontaktade min säljare på Posten. Han beklagade och sa att han lyfte det till sina chefer. Efter ett par veckor hörde han av sig för att berätta att de jobbade på saken. Sedan dess har jag inte hört någonting och mina felaktiga fakturor har fortsatt komma.
Eftersom de är medvetna om det här problemet men ändå väljer att inte skicka ut ett brev för att varna sina kunder och för att be dem dubbelkolla sin fakturor, så väljer de att ta emot pengar från sina kunder som de inte har rätt till. För mig känns detta väldigt oetiskt.
Jag har precis avslutat ännu ett telefonsamtal med Postens kundtjänst för att få en ny kreditfaktura på den senaste felaktiga fakturan. Detta är inte OK!
21 maj, 2014 kl. 10:39 #174686MagnusJohanssonDeltagare@MalinHKE 77345 wrote:
Eftersom de är medvetna om det här problemet men ändå väljer att inte skicka ut ett brev för att varna sina kunder och för att be dem dubbelkolla sin fakturor, så väljer de att ta emot pengar från sina kunder som de inte har rätt till. För mig känns detta väldigt oetiskt.!
Jag slänger bara ett getöga på fakturorna och litar på att en sådan simpel sak som att väga brev inte ska gå fel (ofta) men när man läser detta och liknande saker i tråden blir man ju orolig.
Vore intressant med en poll i stil med nedan (rimlig feltolerans??).
Blir du debiterad rätt för varubrev?
1. Vi har kontrollerat – MER än 95% av försändelserna stämmer
2. Vi har kontrollerat – MINDRE än 95% av försändelserna stämmer
3. Vi har inte kontrollerat -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.