Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Varubrev räknar fel pris?
- Detta ämne har 70 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
14 januari, 2014 kl. 09:18 #171931Runns.seDeltagare
Nu efter jul så är det över 100st på måndagar och under 100st resten av veckan, om det inte är så vi har någon kampanj…
Vi väger som sagt inget då posten ändå inte använder det, annars skulle man ju kunna lura posten genom att sätta för låg vikt.14 januari, 2014 kl. 10:09 #171938KockenDeltagare@Runns.se 73975 wrote:
annars skulle man ju kunna lura posten genom att sätta för låg vikt.
Håller med till fullo!
Hoppas att Posten klargör vad som gäller här som säljaren sa. Postens vägar går inte att förstå i bland.15 januari, 2014 kl. 20:01 #171988MisterBisterDeltagareJag ringde postens kundtjänst idag för att höra om man måste väga paketen, känns ju onödigt att göra ett jobb som inte behövs. Svaret var att man måste väga, det är bara på vissa orter som man inte behöver.
15 januari, 2014 kl. 20:50 #171989CivasDeltagareFick en lien överraskning idag. Skickade den 8 januari 55 varubrev. Jag brukar alltid skriva allt som 250g eftersom Posten väger dem. När jag får fakturan är ALLA 55 breven fakturerade som 1000g. Undrar hur mycket man blivit blåst på hittills. Max 5 av dem var över 500g.
Ett förslag till alla: börja kontrollera!!!
16 januari, 2014 kl. 07:39 #171994Runns.seDeltagare@Civas 74042 wrote:
Fick en lien överraskning idag. Skickade den 8 januari 55 varubrev. Jag brukar alltid skriva allt som 250g eftersom Posten väger dem. När jag får fakturan är ALLA 55 breven fakturerade som 1000g. Undrar hur mycket man blivit blåst på hittills. Max 5 av dem var över 500g.
Ett förslag till alla: börja kontrollera!!!
Tråkigt att posten inte är att lita på. Några paket då och då som de överdebiterar kan jag köpa men så mycket är ju helt sjukt.
20 januari, 2014 kl. 15:44 #172119pyhobbyDeltagareJag har också fått besked från min kontakt på Posten idag att vägning är ett måste.
”Nej det är inte ok. Enligt våra villkor så ska man fylla i rätt vikt.”Blir så trött på E-handlarens bästa vän…
20 januari, 2014 kl. 15:48 #172121karfoDeltagareSmiter in här med min tröghet
I varubrev får man skicka max 900mm totalt.
Längd + bredd + tjocklek
Om jag har en kartong som är 470x150x150Är det då alltså 470 + 150 + 150 som man räknar?
Edit: Dum fråga, provade på Postens skicka lätt, samma krav.
22 januari, 2014 kl. 08:56 #172179Klas pa Posten kundtjanstDeltagareHej,
Posten Varubrev är framtagen för att underlätta för e-handlare att på ett enkelt sätt skicka mindre och lättare varor av varierande storlek och vikt. Till skillnad från Postens övriga brevtjänster så krävs ingen sortering på format och vikt för att kunna skicka som sändningar. Tjänsten lämnas in följesedelslöst, dock med krav om tillhörande EDI. Tack vare EDI:n kan vi precis som nämns här i tråden maskinsortera försändelserna och även leverera extra funktionalitet jämfört med ett vanligt brev, till exempel förhandsavisering.
I en ideal värld hade vi maskinsorterat och vägt alla försändelser, men långt ifrån alla försändelser hanteras på detta sätt när det gäller brevflödet. På Postens största teminaler maskinsorteras och vägs försändelserna i mycket stor utsträckning. Delar av flödet hanteras dock manuellt beroende på kapacitet i maskiner, dålig läsbarhet av frakthandlingar, skadade frakthandlingar, etc. På de mindre terminalerna hanteras hela flödet manuellt vilket leder till att många försändelser inte vägs. Att inte alla försändelser vägs gör att vi sätter mycket stor tilltro till våra kunders uppgifter när vi för dessa delar av volymerna i stället fakturerar baserat på EDI informationen.
Det ovanstående är den främsta anledningen till att vi kräver att EDI:n skall innehålla korrekta uppgifter om försändelsernas vikt. Det är med andra ord inte okej att ständigt ange en godtycklig viktangivelse, oavsett vad försändelsen väger i verkligheten.
I det fall man som kund har problem att hantera viktuppgifter uppmanar vi till att kontakta oss på Posten för att diskutera hur vi tillsammans kan finna en lösning för detta eller om det finns andra tjänster som är lämpligare att använda sig av.Vänliga hälsningar / Klas på Posten kundtjänst
22 januari, 2014 kl. 09:03 #172181Runns.seDeltagareFint, då vet vi
@Klas på Posten kundtjänst 74276 wrote:
Hej,
Posten Varubrev är framtagen för att underlätta för e-handlare att på ett enkelt sätt skicka mindre och lättare varor av varierande storlek och vikt. Till skillnad från Postens övriga brevtjänster så krävs ingen sortering på format och vikt för att kunna skicka som sändningar. Tjänsten lämnas in följesedelslöst, dock med krav om tillhörande EDI. Tack vare EDI:n kan vi precis som nämns här i tråden maskinsortera försändelserna och även leverera extra funktionalitet jämfört med ett vanligt brev, till exempel förhandsavisering.
I en ideal värld hade vi maskinsorterat och vägt alla försändelser, men långt ifrån alla försändelser hanteras på detta sätt när det gäller brevflödet. På Postens största teminaler maskinsorteras och vägs försändelserna i mycket stor utsträckning. Delar av flödet hanteras dock manuellt beroende på kapacitet i maskiner, dålig läsbarhet av frakthandlingar, skadade frakthandlingar, etc. På de mindre terminalerna hanteras hela flödet manuellt vilket leder till att många försändelser inte vägs. Att inte alla försändelser vägs gör att vi sätter mycket stor tilltro till våra kunders uppgifter när vi för dessa delar av volymerna i stället fakturerar baserat på EDI informationen.
Det ovanstående är den främsta anledningen till att vi kräver att EDI:n skall innehålla korrekta uppgifter om försändelsernas vikt. Det är med andra ord inte okej att ständigt ange en godtycklig viktangivelse, oavsett vad försändelsen väger i verkligheten.
I det fall man som kund har problem att hantera viktuppgifter uppmanar vi till att kontakta oss på Posten för att diskutera hur vi tillsammans kan finna en lösning för detta eller om det finns andra tjänster som är lämpligare att använda sig av.Vänliga hälsningar / Klas på Posten kundtjänst
22 januari, 2014 kl. 09:34 #172184PrixDeltagare@Klas på Posten kundtjänst 74276 wrote:
Hej,
Posten Varubrev är framtagen för att underlätta för e-handlare att på ett enkelt sätt skicka mindre och lättare varor av varierande storlek och vikt. Till skillnad från Postens övriga brevtjänster så krävs ingen sortering på format och vikt för att kunna skicka som sändningar. Tjänsten lämnas in följesedelslöst, dock med krav om tillhörande EDI. Tack vare EDI:n kan vi precis som nämns här i tråden maskinsortera försändelserna och även leverera extra funktionalitet jämfört med ett vanligt brev, till exempel förhandsavisering.
I en ideal värld hade vi maskinsorterat och vägt alla försändelser, men långt ifrån alla försändelser hanteras på detta sätt när det gäller brevflödet. På Postens största teminaler maskinsorteras och vägs försändelserna i mycket stor utsträckning. Delar av flödet hanteras dock manuellt beroende på kapacitet i maskiner, dålig läsbarhet av frakthandlingar, skadade frakthandlingar, etc. På de mindre terminalerna hanteras hela flödet manuellt vilket leder till att många försändelser inte vägs. Att inte alla försändelser vägs gör att vi sätter mycket stor tilltro till våra kunders uppgifter när vi för dessa delar av volymerna i stället fakturerar baserat på EDI informationen.
Det ovanstående är den främsta anledningen till att vi kräver att EDI:n skall innehålla korrekta uppgifter om försändelsernas vikt. Det är med andra ord inte okej att ständigt ange en godtycklig viktangivelse, oavsett vad försändelsen väger i verkligheten.
I det fall man som kund har problem att hantera viktuppgifter uppmanar vi till att kontakta oss på Posten för att diskutera hur vi tillsammans kan finna en lösning för detta eller om det finns andra tjänster som är lämpligare att använda sig av.Vänliga hälsningar / Klas på Posten kundtjänst
Två frågor jag hoppas du kan återkomma på:
1. Finns det straffavgifter kopplade mot att ange fel vikt? Finns nämligen ingen information om detta i avtal för tjänsten (utöver vikter större än 2 kg) så jag gissar på att det inte finns?
2. Hur ställer ni Er till att flera kunder menar på att ni debiterat fel (trots de vägt). Jag har själv märkt det, när det ligger mellan 1-5 gram under kommande intervall. Har flera exempel från Nov. Och Dec. På detta, där jag själv vägt med en digital våg, en äldre ”manuell” våg samt att företagscenter vägt de på deras digitala våg och trots detta har ex. 997 gram blivit debiterat som 2000 gram.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.