Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Varubrev: Överdebiterade försändelser
- Detta ämne har 36 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 11 månader sedan av Ekraft.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2014 kl. 07:47 #176968Henrik_GDeltagare
@Postnord 80179 wrote:
Redan idag kan man få en EDI-fil med data om sina föregående dags sorterade Varubrev i en sk Återrapporteringsfil i textformat. I den framgår till vilken vikt vi vägt respektive Varubrev samt datum och klockslag.
Glädjande att Posten är närvarande på E-handelsforum. Pluspoäng för det.
Bra att möjligheten finns att få ut återrapportering men det är nog inget som intresserar oss. Vi måste kunna lita på våra leverantörer. Det är inte en acceptabel lösning att vi ska kontrollera ert arbete och begära retroaktiva rättningar. Nu har det gått tre veckor sedan vi rapporterade felvägningarna till Posten och fortfarande verkar felet kvarstå.26 november, 2014 kl. 08:25 #176971david71Deltagare@Henrik_G 80186 wrote:
Glädjande att Posten är närvarande på E-handelsforum. Pluspoäng för det.
Bra att möjligheten finns att få ut återrapportering men det är nog inget som intresserar oss. Vi måste kunna lita på våra leverantörer. Det är inte en acceptabel lösning att vi ska kontrollera ert arbete och begära retroaktiva rättningar. Nu har det gått tre veckor sedan vi rapporterade felvägningarna till Posten och fortfarande verkar felet kvarstå.För att inte tala om hur länge dessa felvägningar pågått! Det finns ju en annan tråd i ämnet som är ett år gammal: http://www.ehandel.se/forum/logistik/7510-varubrev-raeknar-fel-pris.html
26 november, 2014 kl. 17:43 #176973MajsanDeltagareDe är så förbaskade tröstlöst att varje vecka gå igenom dessa fakturor. Har man dessutom otur kan man få betala upp till 4 faktureringsavgifter på en och samma försändelse om dom dessutom krediterar fel. Jag är hiskeligt less på detta men får inget svar alls på mailen mer än att det skickat vidare till ekonomiavdelningen. Vet inte om även denna sitter i Indien men börjar fundera för sedan min kontakt på feldebiteringarna gick i pension har det gått käpp rätt åt helskotta med allt.
Ingen kan läsa en enkel excel fil som tidigare alltid gått hur bra som helst, finns det dessutom en pdf fil med så har dom inte uppmärksammat den trots att det i mailet står – se bifogad fil. Sen istället för rättelse får man kopia på den ursprungligt felaktiga fakturan.
Att Posten dessutom börjat med varubrev retur orkar jag inte ens tänka på att börja med. Att väga varje retur skulle ta udden av allt.
Tacka vet ja DHL. En enda feldebitering sedan 2009 och ingen diskussion alls om den utan kreditering direkt OCH dom svarar på mail, inte ignorerar att svara på frågor som Posten gör
5 december, 2014 kl. 09:31 #177049Henrik_GDeltagareNu har Posten haft en månad på sig att återkomma med en lösning och ungefär ett års kreditering.
Det enda som har hänt är att de konstaterat att vägningen inte fungerar. Försändelserna vägs två gånger på terminalen av två olika vågar. Resultaten från dem skiljer sig markant. Vi pratar om diffar på över halvkilot.Tjänar man grova pengar på att överdebitera kunder löpande så är kanske motivationen att avhjälpa det är väldigt liten?
5 december, 2014 kl. 09:38 #177050Runns.seDeltagare@Henrik_G 80288 wrote:
Nu har Posten haft en månad på sig att återkomma med en lösning och ungefär ett års kreditering.
Det enda som har hänt är att de konstaterat att vägningen inte fungerar. Försändelserna vägs två gånger på terminalen av två olika vågar. Resultaten från dem skiljer sig markant. Vi pratar om diffar på över halvkilot.Tjänar man grova pengar på att överdebitera kunder löpande så är kanske motivationen att avhjälpa det är väldigt liten?
Tråkigt, har inte möjligheten pga tidsbrist att kontrollera.
Som tur är kommer vi ofta över 100st och betalar då per kilo men det är väl ingen garanti att den stämmer heller5 december, 2014 kl. 11:41 #177051EkraftDeltagare@Henrik_G 80288 wrote:
Nu har Posten haft en månad på sig att återkomma med en lösning och ungefär ett års kreditering.
Det enda som har hänt är att de konstaterat att vägningen inte fungerar. Försändelserna vägs två gånger på terminalen av två olika vågar. Resultaten från dem skiljer sig markant. Vi pratar om diffar på över halvkilot.Tjänar man grova pengar på att överdebitera kunder löpande så är kanske motivationen att avhjälpa det är väldigt liten?
Skriv till Post & Telestyrelsen och be dem starta ett tillsynsärende då du anser detta vara ”av principiell betydelse för postmarknaden”. pts@pts.se är mailadressen.
22 januari, 2015 kl. 14:49 #161067Henrik_GDeltagare@Ekraft 80290 wrote:
Skriv till Post & Telestyrelsen och be dem starta ett tillsynsärende då du anser detta vara ”av principiell betydelse för postmarknaden”. pts@pts.se är mailadressen.
Ja, det är nog snart dags. 10 veckor har Posten haft på sig men fortfarande har de inte återkommit med ett besked eller återbetalning av feldebiteringarna. Posten kundtjänst duckar för mina mail. Uppenbart att det inte är så intressant att peta på kassakon.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.