Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Varubrev: Överdebiterade försändelser

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #176909
    @nders
    Deltagare

    Hmm, man kanske borde börja kontrollera så posten debbar korrekt..

    #176914
    kricke
    Deltagare

    Vi ska nog börja att bli bättre på att hålla koll själva nu med vägning mm. under ett par månader.

    #176779
    Henrik_G
    Deltagare

    Två veckor har gått och ännu inget svar från Posten om vad som har hänt och vad de gör åt det förutom att ekonomiavdelningen undersöker. Det enda är en kredit för de två exempeldagar som jag pekade på.

    Ny faktura igår som är full med felvägningar och det är aldrig till vår favör. Alltid överdebitering, aldrig underdebitering.

    #176917
    Kocken
    Deltagare

    Vi gjorde ett stickprov här om dagen och vi vägde in 30 brev i viktklassen 251-500 gr.
    Vi blev fakturerade 10 i den viktklassen, resten i 501-1000 gram.
    De andra viktklasserna stämde.

    #176939
    Postnord
    Deltagare

    Hej!

    Självklart ska man inte behöva kontrollera vikten på de brev som man skickar, man ska kunna lita på att breven vägs och taxeras rätt.

    På våra terminaler finns sorteringsmaskiner för Varubrev som är försedda med en våg. För att vara säkra på att dessa väger breven rätt gör vi regelbundet ett antal kontroller. Vågarna testas med två veckors intervall och kalibreras med 6 månaders intervall.

    Undantagsvis händer det att två Varubrev hamnar på vågen samtidigt, varpå den ena registreras men får de båda Varubrevens summerade vikt, och för den andra uteblir vägning. För en enskild försändelse kan det då bli en felaktig vikt.

    Vi arbetar ständigt för att säkra leveranskvaliteten, både i fråga om fakturering och leveranstider och du som kund ska kunna lita på att vi gör rätt. Om man ändå anser att faktureringen är felaktig fakturerad ska du kontakta kundservice så att vi får undersöka vad som kan ha hänt. Du når oss via telefon 020-23 22 20 eller e-post kundservice.foretag@posten.se. Vi svarar mån-fre kl 08,00-18,00.

    Vänliga hälsningar Erika, PostNords Kundservice

    #176940
    Runns.se
    Deltagare

    @Postnord 80144 wrote:

    Hej!

    Självklart ska man inte behöva kontrollera vikten på de brev som man skickar, man ska kunna lita på att breven vägs och taxeras rätt.

    På våra terminaler finns sorteringsmaskiner för Varubrev som är försedda med en våg. För att vara säkra på att dessa väger breven rätt gör vi regelbundet ett antal kontroller. Vågarna testas med två veckors intervall och kalibreras med 6 månaders intervall.

    Undantagsvis händer det att två Varubrev hamnar på vågen samtidigt, varpå den ena registreras men får de båda Varubrevens summerade vikt, och för den andra uteblir vägning. För en enskild försändelse kan det då bli en felaktig vikt.

    Vi arbetar ständigt för att säkra leveranskvaliteten, både i fråga om fakturering och leveranstider och du som kund ska kunna lita på att vi gör rätt. Om man ändå anser att faktureringen är felaktig fakturerad ska du kontakta kundservice så att vi får undersöka vad som kan ha hänt. Du når oss via telefon 020-23 22 20 eller e-post kundservice.foretag@posten.se. Vi svarar mån-fre kl 08,00-18,00.

    Vänliga hälsningar Erika, PostNords Kundservice

    När kommer fakturorna att kunna specificeras med kollinummer, tycker man borde kunna få det via pdf om man vill kontrollera sin faktura.

    #176942
    Henrik_G
    Deltagare

    @Postnord 80144 wrote:

    Hej!

    Självklart ska man inte behöva kontrollera vikten på de brev som man skickar, man ska kunna lita på att breven vägs och taxeras rätt.

    På våra terminaler finns sorteringsmaskiner för Varubrev som är försedda med en våg. För att vara säkra på att dessa väger breven rätt gör vi regelbundet ett antal kontroller. Vågarna testas med två veckors intervall och kalibreras med 6 månaders intervall.

    Undantagsvis händer det att två Varubrev hamnar på vågen samtidigt, varpå den ena registreras men får de båda Varubrevens summerade vikt, och för den andra uteblir vägning. För en enskild försändelse kan det då bli en felaktig vikt.

    Det låter precis som det vi förväntar oss. Tyvärr verkar det stämma dåligt med verkligheten eftersom mer än hälften av försändelserna är överdebiterade och aldrig att någon försändelse sluppit undan debitering.
    Hoppas att ni snabbt hittar det allvarliga fel som uppenbarligen stör vägningen i Årsta.

    #176959
    Henrik_G
    Deltagare

    Idag har jag fått två samtal från Posten där båda säger att den angivna vikten används för debitering ifall Posten ”missat” att väga något vilket tydligen är vanligt.

    Grundproblemet dvs felvägningarna återstår att få ett svar på.

    #176962
    Postnord
    Deltagare

    Postnord arbetar ständigt med att förbättra våra tjänster, och vi tackar för de synpunkter som framkommer som till exempel att på liknande sätt som för MyPack kunna se alla Varubrev i kundportalen.

    Redan idag kan man få en EDI-fil med data om sina föregående dags sorterade Varubrev i en sk Återrapporteringsfil i textformat. I den framgår till vilken vikt vi vägt respektive Varubrev samt datum och klockslag.
    Är ni intresserade av att få tillgång Återrapporteringsfil ska ni kontakta er säljare som hjälper er med detta. Jag bifogar 2st länkar till vår hemsida där det står mer om funktionen.

    Särskilda villkor, skrolla ned till varubrev:
    Särskilda villkor för avtalskunder

    Tekninsk dokumentation över Varubrev:
    http://www.posten.se/sv/Documents/PD…umentation.pdf

    Gällande felvägningar rekommenderar jag er att kontakta vår kundservice som får gå in mer ingående och se över era leveranser för att lösa problemet med felvägningar.

    Postnord Kundservice: Telefon: 020-23 22 20. Vi har öppet 08:00-18:00 mån-fre.
    E-post: kundservice.foretag@posten.se

    Vänliga hälsningar Malin, PostNords Kundservice

    #176966
    Tina
    Deltagare

    Jag kontrollerar alla fakturor en gång i veckan (brukar vara 2 -3 fakturor) och skickar rättelser nästan varje vecka.
    Antalet stämmer i stort sett alltid, men nästan varje vecka är det 1-3 dagar där det är överdebiteringar.

    Skickar mail till Posten och får en kreditfaktura några veckor efter, men det är himla mycket extra jobb för mig att kontrollera allt och extra bokföringar av kreditfakturor. Är rätt trött på det. Hade hellre sett att det funkade som vanliga brev där man anger vikten och sen gör de stickkontroller då och då.

    Detta är i Helsingborg.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.