Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Varubrev 2013

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #156539
    Dan
    Deltagare

    Man kan få hämtning såklart, men det kostar pengar.

    I vissa fall gör folk deals med chaufförerna att de kör i samma flöde. Problemet med det är att på orter med dubbla terminaler eller direktgående avgångar till paketcentral/brevcentral som ej är i orten så fuckar man eventuellt upp sina brev och lägger extra dagar på dem.

    Hos oss körs inte brev och paket till samma terminal, så även om vi säkert skulle kunna få pakethämtningen att inkludera breven så skulle det köras till paketterminalen och där bli stående som ett undantag i ett hörn. Oftast skulle säkert en bil gå med det till brevterminalen, men ett undantag så har man en massa förseningar och sura miner.

    Vi betalar nu för att få våra hämtade och de går i logistiks flöde, men chauffören lämnar dem separat på brevcentralen innan han kör till paketterminalen.

    #156541
    FredrikGust
    Deltagare

    Man höjer priset på hämtning lite nästa år men det handlar ändå bara om några tior per dag, något som spar rätt mycket tid.

    Här i Boden kan de hämta från paketskåp vilket underlättar om man jobbar med annat.

    Viktnivåerna kommer ändras för skicka lätt, vilket gör att man kommer kunna räkna hem en hämtning om man skickar lättare än 500g och övergår till varubrev.

    Goda nyheter med nya priserna tycker jag.

    #164179
    duffemannen
    Deltagare

    Lånar denna tråden lite. Det är så att jag har letat länge nu efter Posten varubrev prislista utan resultat, länken i denna tråden fungerar inte längre. Finns det någon vänlig själ som kan skicka en fungerande länk?

    #164180
    sanmic
    Deltagare

    @duffemannen 64945 wrote:

    Lånar denna tråden lite. Det är så att jag har letat länge nu efter Posten varubrev prislista utan resultat, länken i denna tråden fungerar inte längre. Finns det någon vänlig själ som kan skicka en fungerande länk?

    Posten Varubrev prislista

    #164584
    Erlon
    Deltagare

    @Parvelito 56946 wrote:

    Det är företagscenter som gäller för varubreven.

    Enligt en säljare från posten vi pratade med skulle det gå bra att lämna in dessa hos vanliga postombud.

    Vet inte om det blev något missförstånd med säljaren, någon annan som har erfarenhet av att lämna in varubrev hos vanliga postombud?

    #164712
    zapmore
    Deltagare

    Har också en fråga gällande varubrev som jag tänk på en tid…. Om man inte skickar skrymande post, är det någon mening med att skicka varubrev då kostnaden är stor sätt samma för frimärken utan moms och varubrev utan moms?

    #164714
    Dan
    Deltagare

    Skrymme taxerades förut separat på varubreven då var det mer meningsfullt. Nu är det inte lika, men är ju ganska lätt att räkna på, skulle inte tro du tjänar på det men enklast är nog att ställa upp det i excel bara.

    Stora fördelen med varubrev är att det går via EDI dvs att du kan automatisera hela processen med kolli-id osv och fraktetiketter om du har flera logistikflöden.

    @zapmore 65548 wrote:

    Har också en fråga gällande varubrev som jag tänk på en tid…. Om man inte skickar skrymande post, är det någon mening med att skicka varubrev då kostnaden är stor sätt samma för frimärken utan moms och varubrev utan moms?

    #164718
    Joel
    Deltagare

    En annan stor fördel är att varubreven SMS-aviseras och är delvis spårbara, vilket betyder färre borttappade försändelser, ärligare kunder och snabbare leverans.

    #164741
    teriff
    Deltagare

    @Joel 65554 wrote:

    En annan stor fördel är att varubreven SMS-aviseras och är delvis spårbara, vilket betyder färre borttappade försändelser, ärligare kunder och snabbare leverans.

    Helt klart! En enorm minskning i kundtjänsten och om man skickar lite värdefullare saker inga ”förlorade” brev.

    Varubreven är Guld värda så om ni inte har så långt till Företags Center eller säljer volymer av produkter av obetydlig värde & vikt så tveka inte en sekund på att fixa det!

    #164743
    zapmore
    Deltagare

    aha, då hänger jag med :) tack för infon!

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.