Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Vart går gränsen för vad jag får köpa som företag?
- Detta ämne har 33 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Fruktsam.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2012 kl. 17:57 #150276Richie72Deltagare
@dgraves 49951 wrote:
Jag kan ge uppemot 40-50 konkreta exempel men det känns dumt att skriva ut allting här på forumet.
Men du ska få ett par snabba här:
1. Blev arbetslös på grund av att min arbetsgivare ansökte om konkurs. Ansökte om A-kassa då jag kände att det var dags att flytta iväg och söka nytt jobb men hade inte råd då konkursen kom som en överraskning och jag hade fasta utgifter på 11-12 tusen i månaden och stod helt plötsligt utan inkomst. Fick vänta 11 månader innan jag fick se en enda krona trots 8 personliga möten och fick höra ”vi saknar ett dokument som du måste komplettera” trots att jag skickat in EXAKT samma dokument 4-5 gånger. De skyllde på slarv från deras sida varje gång. Fick tillslut gå upp i domstol och vann och fick slutligen ett erkännande att de behandlat mig fel. Detta gjorde mig rejält skuldsatt vilket medförde att jag helt plötsligt blev betraktad som kriminell. Då var det inte en dans på rosor vill jag lova.
2. Efter första året som egenföretagare hade vi ett par månader då försäljningen gick dåligt. Detta visade skatteverket ingen förståelse för utan började misstänka mig för skattefusk och jag blev sköntaxerad. Snacka om att sparka på någon som ligger ner. Fick tillslut rett ut det men sånt tär naturligtvis på tålamodet.
Och nej, jag menar inte bokstavligt talat våldtagen. Däremot kan man bli ”rövknullad” på många metaforiska sätt. Ursäkta språket
Skatteverket, AMS, Bolagsverket, Tullverket och Folkhälsoinstitutet/Läkemedelsverket är ett axplock av de myndigheter jag försökt samarbeta med och har alltid fått otroligt dåligt bemötande. Tilliten för staten är just nu nästan körd i botten för min del.
Jag är övertygad om att du haft det jobbigt men din historia är full av brister och konstigheter. Jag har haft kontakt med alla myndigheter du nämner ovan utom Folkhälsoinstitutet och Tullverket och alltid fått fantastisk hjälp. Vi har världens bästa välfärdsstat, sen är det självklart några som har otur och hamnar mellan stolarna men där har inte du hamnat.
13 augusti, 2012 kl. 18:54 #150279ParvelitoDeltagareJa, du har hanterat det helt korrekt. Det är bra att inte ”bjuda” skatterevisorer på uppenbara felaktigheter i bokföringen, för när de väl hittat sådant så blir de som blodtörstiga pirayor och sätter igång att granska allt med lupp.
13 augusti, 2012 kl. 19:31 #150282PrixDeltagare@Richie72 49956 wrote:
Jag är övertygad om att du haft det jobbigt men din historia är full av brister och konstigheter. Jag har haft kontakt med alla myndigheter du nämner ovan utom Folkhälsoinstitutet och Tullverket och alltid fått fantastisk hjälp. Vi har världens bästa välfärdsstat, sen är det självklart några som har otur och hamnar mellan stolarna men där har inte du hamnat.
Håller med dig. Sen finns det väl alltid undantag men man ska ha bedrövlig otur att ha det hos alla myndigheter.
Det jag reagerade på är att det står inte Försäkringskassan vilken är de enda som jag har både hört och haft enorma problem med.
13 augusti, 2012 kl. 19:34 #150283nobynatorDeltagareDet med kläder har jag hört många drar av, Pervo du skrev att det kan man inte göra eftersom man ändå köper dessa privat? Jag var tvungen senast att köpa en kostym till ett möte som jag normalt inte skulle gjort i mitt privata liv, ska inte det gå att dra av på företaget?
13 augusti, 2012 kl. 19:44 #150285PrixDeltagare@nobynator 49963 wrote:
Det med kläder har jag hört många drar av, Pervo du skrev att det kan man inte göra eftersom man ändå köper dessa privat? Jag var tvungen senast att köpa en kostym till ett möte som jag normalt inte skulle gjort i mitt privata liv, ska inte det gå att dra av på företaget?
Detta är ju en fråga som är väldigt svår att säga si eller sådär. Min uppfattning är om det är strikt företagsmässigt = ok, men något som hänger i din garderob där dina privata kläder också hänger och det inte finns något som markerar att det är företagsenligt så som logotyp/text kopplat till ditt företag så är det inte ok.
Detta är min uppfattning av vad jag kunnat läsa mig till.
13 augusti, 2012 kl. 20:26 #150288ParvelitoDeltagare@nobynator 49963 wrote:
Det med kläder har jag hört många drar av, Pervo du skrev att det kan man inte göra eftersom man ändå köper dessa privat? Jag var tvungen senast att köpa en kostym till ett möte som jag normalt inte skulle gjort i mitt privata liv, ska inte det gå att dra av på företaget?
Nej, en kostym går normalt sett inte att dra av. Det du kan göra avdrag för är profilkläder, dvs kläder med företagstryck på, och då av en normal kvalitet. Du kan dessutom göra avdrag för arbetskläder i yrken där själva verksamheten förstör kläderna, t.ex. hantverkare, sotare, kirurg etc. Många kommuner utrustar numera sin dagispersonal med en del profilkläder, eftersom dagisbarn river, sliter och kladdar ned. Men inte ens där går man säker, så för säkerhets skull har man mekat dit kommunens logotyp på kläderna också så att det är ”profilering av kommunens varumärke”.
Du kan möjligen dra av en billigare kostym om du har ditt företags logotyp väl synlig på den, men det är väl tveksamt om det ser så seriöst ut.
Det är inte jag som hittar på de här reglerna, utan det är kommet ur Skatteverkets tolkningar av lagar samt de många domar som finns på området, i slutänden är det politiska beslut. Jag har själv en gång för länge sedan fått krav på lite över 2 millar av Skatteverket efter en revision, och sedan dess ser jag till att hålla mig väl uppdaterad om reglerna, för det tog några år att slanta av den där skulden
13 augusti, 2012 kl. 20:54 #150289PrixDeltagare@Parvelito 49968 wrote:
Jag har själv en gång för länge sedan fått krav på lite över 2 millar av Skatteverket efter en revision, och sedan dess ser jag till att hålla mig väl uppdaterad om reglerna, för det tog några år att slanta av den där skulden
😮
Får man fråga vad anmärkningen var?14 augusti, 2012 kl. 06:13 #150298ParvelitoDeltagare@Prix 49969 wrote:
😮
Får man fråga vad anmärkningen var?Det var en promemoria från Skatteverket på styvt 500 sidor med totalt 127 anmärkningar. En provkarta på det mesta som kan gå fel i ett företag, från avsaknad av körjournaler till något hembiosystem som stod hemma, via rena slarvfel i bokföringen och kanske en och annan kexchoklad och tidning inköpt på bensinkortet
Idag kan jag skratta åt det, men inte då.
14 augusti, 2012 kl. 09:09 #150308danielanderssonDeltagare@nobynator 49963 wrote:
Det med kläder har jag hört många drar av, Pervo du skrev..
Bästa felskrivningen på forumet än så länge?
14 augusti, 2012 kl. 23:03 #150361dgravesDeltagare@Richie72 49956 wrote:
Jag är övertygad om att du haft det jobbigt men din historia är full av brister och konstigheter. Jag har haft kontakt med alla myndigheter du nämner ovan utom Folkhälsoinstitutet och Tullverket och alltid fått fantastisk hjälp. Vi har världens bästa välfärdsstat, sen är det självklart några som har otur och hamnar mellan stolarna men där har inte du hamnat.
Du verkar veta en del du. Jag lämnar såklart ute en del detaljer då det känns onödigt att ”skriva av mig” om detta då jag inte har behov av det. Jag skrev två kortare exempel och har officiella papper på det med stämpel och underskrifter så det är inte något jag sitter och hittar på. Min uppfattning är att de flesta myndigheter är som du skriver, fulla av brister och konstigheter.
De är långt ifrån de värsta exemplen jag har. Jag vill inte framstå som ett offer men tilliten är som sagt väldigt låg nu för tiden.
Blir omsättningen hög nån dag så blir det garanterat att öppna företag i Panama.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.