Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Varningsklockor vid köp av verksamhet samt tips?
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
22 februari, 2011 kl. 11:38 #95578bloggusDeltagare
Hej alla,
Det finns säkert några här som köpt upp någon konkurrent och deras verksamhet (obs ej bolag, utan enbart deras butik).
Vilka varningsklockor skall man hålla uppsikt efter?
Har själv satt upp en liten lista på vad jag skulle vilja se vid köpet. Lägg gärna till mer saker från era erfarenheter.
Kontrollera:
– statistik på ordrar
– nivån på produktpriser, om de ligger i nivå med andra butiker
– verifikationer för utbetalningar i samband med kortbetalningar (DIBS, Payson …)
– verifikationer för utbetalningar i samband med fakturabetalningar (Klarna, SveaWebPay …)
– kontrakt och kostnader för butikslösning
– övriga kostnader och kontrakt för att driva sidan och tjänster kopplade till den
– recensioner på nätet, om sådana finns–
22 februari, 2011 kl. 11:58 #119429ParvelitoDeltagareNågot annat än en fullständig Due Dilligence (total genomlysning med tystnadsplikt vid vite om en himla massa pengar) är ointressant. Man måste få rota i sådant som verkar oklart, man måste få ställa frågor (och få bra svar på dem) under tiden man går igenom, och man måste kunna få verifiera olika uppgifter man finner.
Yttre saker hittar man som regel vid en googling, men jag vill ju se sådant som:
– Kundstatistik (så att inte en eller några få kunder står för merparten av försäljningen)
– Marginaler över tiden (så att inte försäljningen blåsts upp med tokreor)
– Leverantörskontrakt
– Licenser för att sälja registrerade varumärken
– Att lagret är tullat och momsat
– Analyserbar omsättning (omsättning fördelat på produkter/kategorier men också typ av kund samt källa för omsättningen).
– Lagervärde uppdelat efter artikel och ålder (så att man kan jämföra hur länge lagret räcker vid nuvarande försäljning, samt om det börjar bli ”gammalt”)
– Kundreskontra och kreditförluster
– Garantiåtaganden
– Alla ingångna kontrakt och förbindelser, från kaffemaskinen till ehandelsplattformen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.