Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › VARNING för Specter!
- Detta ämne har 8 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 6 månader sedan av KristofferG.
-
FörfattareInlägg
-
2 juni, 2016 kl. 19:50 #103599mrgizmoDeltagare
VARNING för specter!
Specter ska ni akta er för, valde dem för att de verkade schysta mot oss små.
xxxxxx xxxxxxxx, lovade att det skulle kosta 225kr / månaden att köra dem om man utveklde modulen själv för att koppla mot sin shop. Nu är modulen klar helt plötsligt vill de nu ha 399kr/månaden så har jag har lagt 100+ kodar timma att ta fram denna modul helt i onödan. Bli väldigt besviken. Plus att de rakt igenom höjt avgifter. Så nu står jag med en integration som jag ej kan använda känner mig grundlurad.Gör man så mot små företag ?
3 juni, 2016 kl. 04:19 #181706FredrikGustDeltagareAtt hyra ett affärssystem kostar pengar. Den lägre kostnaden gäller om du använder en integration som någon av deras partners tagit fram.
Tråkigt att de gett en uppgift som sedan inte visat sig stämma.
Om man har behov av ett system som är integrerat med så många olika lösningar och du lagt så mycket tid på integrationen skulle jag nog ändå överväga att försöka prata med dem igen eller helt enkelt bara acceptera att det kostar 150kr mer per månad för den funktionen. I det stora perspektivet kommer du spara tid på att använda ett system som ger ett stöd i kopplingen mot betalleverantörer och fraktlösningen i det dagliga arbetet och som kommer hjälpa dig göra korrekta inköp.
Prishöjningar får man nog räkna med att de händer. Jag kan nog tycka att vi får betala en rätt bra slant per månad för systemet, men efter att ha kört det några månader med butikskassa och allt så är trots allt nyttan med att automatisera manuellt arbete större än kostnaden för detta.
3 juni, 2016 kl. 11:29 #181712specterabDeltagareHej Andreas,
Det är tråkigt att du uppfattar det som att vi skulle vilja lura dig som småföretagare vilket självklart inte är fallet.
Eftersom du gått ut så hårt offentligt med din kritik både här och på andra platser känner vi att vi blir tvungna att svara öppet, för att andra ska kunna göra sig en bild av om vi handlat bedrägligt eller inte.
Under 2012 kontaktade du oss och efterfrågade vad APIt klarade av, och fick beskrivning samt förslag på de Magentoleverantörer vi då hade samarbete med, som hade certifierade kopplingar.
Du har varit kund sedan januari 2013 på vår Order/Fakturafunktion, dvs minsta möjliga system för att du ville testa Specter.
Vår säljare som du kritiserat har du inte haft kontakt med på flera år, det är en annan säljare som du pratade med 17/5 i år.
Du önskade då en offert för att få en bild av kostnaderna för att utöka ditt system. Du nämnde då inget om att du ville bygga en koppling själv. Säljaren mailade en offert med priserna på de funktioner som diskuterats, inklusive priset för partnerkoppling, vilket är det absolut vanligaste.
Efter ett par mail där sammanfattningen är du tyckte att allt var för dyrt har vår säljare inte hört något från dig, ingen beställning.Därefter ringde du till vår kundtjänst förra veckan och meddelade att du ville ha ett utvecklingssystem för du hade någon som skulle bygga koppling till Specter åt dig.
Vår Kundchef informerade då prisbilden för dig gällande egenutvecklad koppling. Priset är 399 kr i månaden och 2995 kr i startavgift. I startavgiften ingår det ett utvecklingssystem som ni har fri tillgång att arbeta emot, ni har även möjlighet att kontakta oss i utvecklingsfrågor gällande kopplingen i samband med byggandet. Denna typen av konsulttjänster kostar annars 995 kr / tim
Enligt telefonsamtalet önskade du inte betala för detta i startskedet utan du önskade få ett system som ni kunde bygga emot först och betala sen när kopplingen är klar om du ville fortsätta. Vi erbjuder inte funktionen på det sättet.
Du skriver att ni lagt ner 100 timmar i utveckling fram tills nu, dock så har vi ingen information att du fått vårt API utskickat till dig efter 2012. APIt utvecklas hela tiden, och det har tillkommit massor av funktionalitet sedan dess. Det borde vara svårt att utveckla så mycket utan att ha något system att testa emot med en gammal API-beskrivning.
Förutom ditt samtal med kundtjänst har du inte framfört din kritik till oss, utan går ut på detta sätt ut offentligt i flera kanaler, samt mail till olika personer internt på företaget. Vi har med andra ord inte givits tillfälle att diskutera vad du tycker är fel med vår prissättning, utan kritiken framförs direkt öppet på detta sätt.
Kostnaden på 225 kr för webshopskoppling gäller endast om man har en av våra godkända partnerkopplingar. Dessa kopplingar är godkända och certifierade av oss vilket innebär att vi har säkerställt att de fungerar fullt ut. Med egenutvecklade kopplingar vet vi av erfarenhet att det kommer mer problem, därav den högre månadsavgiften.
Vilka våra webshopspartners är finner du info om på vår hemsida, http://www.specter.se/partners/ .
Du har inte beställt något från oss förutom ditt lilla system, och vi har inte fakturerat dig för något annat än det systemet. Eftersom du tycker att vi är lurendrejare föreslår jag att det stannar vid det.
För vår del är denna offentliga diskussion avslutad här på forumet, vi föredrar att ha den direkt mellan berörda i stället.
/Lennart Samsson
VD Specter AB3 juni, 2016 kl. 13:16 #181713mrgizmoDeltagareTack för att ni svarade,
Bra att ha en öppen dialog så att alla som funderar på att välja affärssystem får en ärlig bild det är viktigast i denna dialog.
Jag har haft en öppen dialog med Stefan sedan 2012, 2013, et stämmer men även 2014, 2015.
Där vi mailat och ringt om varannat. Fakturor har gått ut som de ska och merförsäljning men inte ett ord om själva prishöjningen.Det både han och jag vet var att vi bestämde oss för att utveckla en eget api samt att vi tog lilla paketet, då det vid den här tiden inte fans en lösning för oss. Han utlovade även en rabatt (-10/-30% beroende på vilka tjänster jag skulle signa upp för) som skulle ges när väl jag drog igång med er i stor skala. När jag sedan ringde in 201605 för att berätta att jag nu äntligen är klar från min sida både företagsmässigt och att det var dags att använda er i full skala med api. Visade det sig första att Stefan inte vill ta mig som kund, utan en annan säljare vid namn Richard berättade att Stefan ej vill ha kundansvar över mig.
Förutom utlovad rabatt så ser jag att ni även idag skriver ni att det kostar 225kr precis som Stefan nämnt.Jag förstår att ni utvecklas och vill tjäna pengar inget fel med det. Men ni måste förstå att ni sitter på en väldigt tillit och makt position där man som kund blir beroende och lite inlåst det är väldigt svårt att byta affärssystem.
Hade jag eran makt över kunder hade jag aldrig höjt priset på ert sätt, även en förtroende fråga.
Men informera företag innan ni dubblar en avgift samt lägger på 3000 i inträde plus drar bort utlovad rabatt det slår väldigt hårt. Ni har kvar priset jag fick av på er site dags att editera det så inte andra göra samma fel.
http://www.specter.se/webshop-koppling/
http://screencast.com/t/vSH4VcbqHar vid ett antal tillfällen försökt nu ut till Stefan men han har ej svarat. Be honom gärna ringa/maila mig andreas (a) mrgizmo .se så kan jag berätta vilka utvecklingar vi i detalj gjort för att kunna jobba med er.
Så fortsätter vi dialogen där.
Återigen stort tack för ni tar er tid att svara.4 juni, 2016 kl. 13:38 #181718InvestitDeltagareDålig stil när så ”stora” företag går ut med en massa info på en ehandels sida , ser detta som sekretessnivå = dagis från specter och att en vd skriver ”lilla” system (de skrivs ut som ett hån med andra ord) ses bara ännu löjligare.
Utan era kunder är ni inget
4 juni, 2016 kl. 19:47 #181719QarillionDeltagareTycker nog att om något yttras som en annan part inte tycker är den korrekta versionen så bör företaget som anklagas få besvara kritiken. Alternativt skall alla inlägg tas bort och diskussionerna föras mellan parterna utan ett forums inblandning istället.
12 juni, 2016 kl. 05:48 #181771MagnusJohanssonDeltagare@Investit 87289 wrote:
Dålig stil när så ”stora” företag går ut med en massa info på en ehandels sida , ser detta som sekretessnivå = dagis från specter och att en vd skriver ”lilla” system (de skrivs ut som ett hån med andra ord) ses bara ännu löjligare.
Utan era kunder är ni inget
Personligen tycker jag det är dålig stil när en kund snackar skit om en leverantör offentligt när det inte är solklart att felet ligger hos leverantören. Jag kan bara prata för mig själv men när jag skaffade Specter runt 2012 med egenutvecklad koppling (dvs samma som mrgizmo är ute efter) var det solklart att månadskostnaden skulle bli högre om man valde att utveckla kopplingen från grunden. Vad jag menar är att mrgizmo kanske borde vara lite självkritiskt och inte lägga över allt ansvar hos Specter. Menar du att en företagare (mrgizmo) ska kunna klaga på helt fritt men att Specter inte ska få försvara sig?
På Specters prissida (http://www.specter.se/priser/ gällande 225 kr för webbshop-kopplingen så står det ”Avser koppling av en webbshop från någon av våra partners. Kontakta oss för pris på Webb-API för egenutvecklad webshop-koppling.”. Hur tydliga ska Specter behöva vara?
15 juni, 2016 kl. 10:58 #181795nmnDeltagareKan passa på att varna för Visma, deras program är riktigt usla!
Problemet är att det är alla andra andra affärs-system jag tittat på också, det finns det en otrolig kreativitet när det gäller att göra fel eller hitta på korkade lösningar i den branschen. Klart det blir kass när alla duktiga utvecklare går till spel industrin och övriga programvaruproducenter får nöja sig med skröfset.
15 juni, 2016 kl. 11:11 #181797KristofferGDeltagare@nmn 87380 wrote:
Kan passa på att varna för Visma, deras program är riktigt usla!
Problemet är att det är alla andra andra affärs-system jag tittat på också, det finns det en otrolig kreativitet när det gäller att göra fel eller hitta på korkade lösningar i den branschen. Klart det blir kass när alla duktiga utvecklare går till spel industrin och övriga programvaruproducenter får nöja sig med skröfset.
Jag tycker väl lite att om man riktar kritik öppet i ett forum som detta så bör man åtminstone visa vem man är. Samt även vara lite mer detaljerad kring vad det är som är så dåligt att det kräver en publik varning. Men, det är kanske bara jag som tycker så
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.