Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Varning för Specter!
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
28 juni, 2011 kl. 09:11 #96185UzumeDeltagare
Lurigt litet företag – som har gjort mig rejält förbannad!!
Jag valde att (när jag började som e-handlare för ung ett halvår sedan) att koppla in mig på Specter bokföringsprogram. Smidigt tyckte jag då det gick att integrera med min webbshop och dessutom inte behövde installera något program.
De var lätta att ha att göra med, hyffsad support (har dock bara använt mail-supporten) och det gick rackarns fort att bli upplagd i deras system.Men efter att ha prövat några månader så insåg jag att det inte funkade så bra som jag hoppats – programmet stämmer inte med hur jag tänker och arbetar plus att jag kan inte påstå att jag haft någon speciell nytta av integrationen. För att inte tala om hur dyr dom är…
Jag bestämde mig helt enkelt för att säga upp abonnemanget och hitta ett annat bokföringsprogram. Skickade således in ett brev (eftersom e-post inte gills och jag inte har någon fax), ett par dagar innan 30 dagars gränsen för uppsägning…
MEN, nu är Specter så luriga att uppsägningen inte gills från det datum mitt brev inkommer till dom utan först när jag har fått en bekräftelse på min uppsägning -som kom idag!!! 4 VECKOR EFTER ATT JAG SKICKADE IN MIN UPPSÄGNING!
Okej att min uppsägning kanske inte kom in före 30 dagars gränsen, men det ska väl för sjutton inte behöva ta en månad för dom öppna ett brev!
Så, jag är alltså fast med dom tre månader till (tur jag inte har abonnemang på 12 månader).
De kan alltid hänvisa till att brev eller fax med uppsägning inte kommit in till dom och därmed håva in lite extra pengar.
Det blir till att skicka rek-brev med uppsägning om man vill vara säker på att den kommer fram…fast om dom öppnar det är en annan sak förstås….Okej, ville bara avreagera mig lite eftersom jag tycker att jag får skylla mig själv.
Men håll dig borta från Specter!
28 juni, 2011 kl. 09:59 #124158danielanderssonDeltagareSå du gör fel och detta är Specters fel?
Det kan ju varit så att de öppnat ditt brev tidigare, men eftersom det inte inkom 30 dagar före uppsägningen, så spelade det inte nån roll om dom behandlade det då eller några veckor senare.
Ett tips till framtiden kan vara att maila först och säga att brev är på väg, för ibland tar det lång tid för Posten att leverera (och ibland kommer de bort).
Antar att du pratat med dem och frågat när brevet kom fram?
28 juni, 2011 kl. 10:12 #124159UzumeDeltagareAllvarligt! Jag har INTE gjort fel och det är INTE Specters fel!
Som jag skrev får jag skylla mig själv.Och ja, jag mejlade och skrev att brevet var på väg. Dagen efter fick jag ändå en faktura på ytterligare 3 månader. Men jag misstänker att mitt brev kom fram i rätt tid – posten brukar inte behöva en vecka på sig för att leverera. Tilläggas kan att jag har kontakt med en och samma person på Specter – fakturor, uppsägning osv.
Men min poäng var att det inte borde ta en hel månad att få ett bekräftelsemejl på att dom mottagit uppsägningen – det är riktigt dåligt!
28 juni, 2011 kl. 10:14 #124160ParvelitoDeltagareHar du varit i kontakt med Specter om detta och gett dem chansen att göra rätt?
1 juli, 2011 kl. 13:55 #124250specterabDeltagareEftersom inlägget innehåller diverse påståenden som inte stämmer med hur vi arbetar tänkte jag informera hur vi ser på saken.
Det är tråkigt att Uzume känner att hon inte vill vara kund hos oss längre, och att hon känner sig illa behandlad. Vad vi framför allt tycker är synd är att det tog så lång tid för kunden att få svaret, vilket vi beklagar.
Vad gäller uppsägning så har vi ingen regel om att den måste vara på papper, ett mail fungerar bra. Och det är naturligtvis så att det är när uppsägningen ankommer till oss, inte när vi öppnar det.
Om man väljer att skicka på papper och postar ett brev samma dag som uppsägningstiden går ut är det inte ok, brevet ska vara framme hos oss sista dagen på uppsägningstiden. Om man mailar är fördröjningen noll, varför det inte blir någon diskussion om datum.
Vi tillämpar en månads uppsägningstid, vilket i realiteten innebär att när fakturan sänds ut för kommande kvartal har uppsägningstiden gått ut.
Händelseföljden i detta ärende:
Vi sände via e-post en kvartalsfaktura till kunden, Uzume.
Några timmar senare kommer ett svar från kunden, där denna svarat i fakturamailet att en uppsägning är insänd på papper, och att den bör komma in samma dag per brev.
Vi har ännu idag, 1/7, inte fått någon uppsägning på papper, därmed ser vi svarsmailet på fakturan som en sent inkommen uppsägning.
Vår handläggare svarade på mailet nästan en månad senare, ett dröjsmål vilket jag som sagt beklagar. Hon svarade att vi tagit emot uppsägningen och att den faktura som fanns i mailet från början kvarstår att betala. Hon avslutar med att hälsa Uzume en trevlig sommar.
Uzume svarar att hon tycker det är konstigt att hennes uppsägning på papper inte kommit fram, och ifrågasätter varför vi inte svarat henne i ärendet. Hon begär samtidigt att få en ny kopia på fakturan för att kunna betala den.
Eftersom det verkar finnas viss oklarhet väljer vår handläggare att hellre fria än fälla och helt kreditera fakturan, mailar kreditfakturan och önskar Uzume åter igen en toppensommar.
Efter detta läser en av kollegorna inlägget på ehandel.se, när vi krediterat och gjort klar ärendet från vår sida. Troligen har Uzume skrivit inlägget ungefär samtidigt som vi skrev kreditfakturan.
Vari det ”luriga” som Uzume upprepade gånger beskyller oss för ligger i detta beteende är upp till var och en att bedöma.
Vi ser ibland att man i stället för att kontakta vår support och fråga hur en funktion fungerar skriver ett inlägg på ett forum, ofta löses frågeställningar och problem snabbare om man kontaktar oss direkt.
Trevlig Sommar!
Med vänliga hälsningar
Lennart Samsson
VD Specter AB1 juli, 2011 kl. 14:34 #124251NicklasDeltagareKanske dags för Specter att lätta på reglerna för uppsägning och tillämpa en månads löpande uppsägning, så att kunderna inte känner sig lurade när de får förnyelsefakturan, utan kunden kan då glatt betala för månaden som återstår och Specter blir bäst på detta i branschen.
Jag skriver detta för att jag hatar långa löptider, Binero på webbhotellsidan gör rätt på detta område och återbetalar återstående pengar om kunden väljer att avsluta i förtid, se och lär av detta..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.