Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Varning för paypal!!!!
- Detta ämne har 21 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av soscar.
-
FörfattareInlägg
-
18 maj, 2011 kl. 19:39 #122767GregerADeltagare
Det står väl i ditt inlösenavtal vad det kostar – det blir ju frågan om utländska kort då, så runt 2:- + 2% är ganska vanliga siffror. Sedan brukar väl DIBS ta 0.5%, lite beroende på vilket av deras paket man kör.
PayPal kostar runt 3.5%, men att tänka på är också att du kommer att få in USD på kontot, men om du har ett svenskt PayPal konto så betalar de ut i Svenska kronor – så det kostar en växling också innan du har pengarna på ditt bankkonto.
Ofta när man handlar från asiatiska länder så vill de ha 5% extra om man betalar med Paypal, och det är nog ungefär det som den totala kostnaden hamnar på.30 maj, 2011 kl. 19:41 #123332soscarDeltagare@allfor 19598 wrote:
Vi skall starta ehandel mot kunder i USA och detta med betalningssystem tycker jag är en djungel.. Vi tänker godta Visa och MasterCard- vi har Dibs som betalväxel och Nordea som inlösande bank. Men jag fattar inte vad det kommer att kosta oss i avgifter.. vi kommer att ha ett högt pris per enhet- ca 10.000 kr. Kan någon hinta om vad detta kommer att kosta? Vi räknat inte med några stora volymer- kanske 100 på ett år. Och hur göra med Paypal? Är ju gångbart i USA- men vad kostar det? Om Paypal tar 3.4% på beloppet, vilka andra avgifter kommer man då undan? Sedan är detta med 3D secure ett osäkerhetsmoment- våra svenska leverantörer, Dibs mfl hävdar ju detta- men 3D secure är inte känt i USA…
Tacksam för svar!
Som ett råd hade jag krävt förskottsbetalning för leveransen via banktransfer. Oavsett vad som händer, så har du som säljare i stort sett ingen rätt vid en dispyt.
Vi sålde mycket från USA till Europa på 90-talet och tog då betalningar via kort. Vid två tillfällen blev vi lurade på både gods och betalning från Finland av alla ställen. Den totala förlusten var då nästan $10K.
Det var så enkelt att kunden gick till sin bank och sa att varorna inte var vad de förväntat sig. Banken gjorde en ”charge back” och vi erbjöd pengarna tillbaka om vi fick varorna. Det slutade med att vi varken fick pengar eller varor, samt att vi även fick betala frakterna som var beställda FedEx.
Vi hade visserligen kunnat driva ärendet, men var drar man linjen över hur mycket det får kosta?
All internationell handel med oss är numera via förskottsbetalning, om det inte är en känd kund och mindre belopp. Annars är det 100% förskottsbetalning via bank som gäller. Skickar även med t ex UPS eller FedEx och debiterar kunden frakten i förskott.
Det är inte lätt att ta igen kundförluster, så var försiktiga.
Lycka till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.