Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Varning för paypal!!!!
- Detta ämne har 21 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av soscar.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2011 kl. 17:52 #121428BjornDeltagare
@Richie72 18073 wrote:
PayPal skiljer sig ju inte från exempelvis Klarna, du som säljare är ansvarig för att paketet du skickar når kunden.
Tänk dig hur det skulle vara om det var tvärtom. Då skulle du kunna få en faktura av ett bolag och så är det upp till dig att bevisa att du inte fått varan. Det skulle öppna upp för riktiga bedragare och varenda konsument med internetuppkoppling skulle bada i ett hav av falska fakturor.
Om du har en fysisk butik finns det snattare och tjuvar. Om du driver en e-handelsbutik finns det ”scammers” som du kallar dem. Sån är verkligheten och det är inte PayPal eller någon annans fel.
Nej, det skiljer sig, för om du har bevis på att du skickat det och det mottagits med hjälp av kolli-nr, så löser du det med Klarna, inga problem. När detta händer dig själv så kommer du tänka om. Om du har en fysisk butik har du iaf en chans med hjälp av övervakningskamera osv. Säljer du en digital produkt och tar betalt med Paypal är du helt rökt om köparen claimar en chargeback. Det kvittar hur mycket ”bevis” man presenterar som säljare, eller att du varit i gång i flera år. Dessutom får du som säljare betala en extra avgift för detta vid varje tillfälle, vilket i mitt fall var på 11,25 EUR.
As you know, we have been using the information you provided to dispute a chargeback filed against the transaction detailed below. Despite our best efforts, the buyer’s credit card company decided in favor of the buyer.
Unfortunately, we do not control the outcome of the chargeback decision reached by the buyer’s issuing bank in a credit card transaction. By accepting the terms of the PayPal User Agreement, you agreed to accept the decision of the issuing bank as final and legally binding for this type of dispute.
The credit card company has charged PayPal a settlement fee for this chargeback. According to the terms of the PayPal User Agreement, we debited your PayPal account to cover this fee.
6 april, 2011 kl. 20:20 #121441Richie72DeltagareVar har du skickat godset och hur hur vet du att rätt mottagare har tagit emot det? Om kreditkortsbolaget kommit fram till att mottagaren inte tagit emot varan så undrar jag om och i så fall varför Klarna skulle komma fram till en annan slutsats.
Den springande punkten är ju hur du anser det bevisat att mottagaren har tagit emot det.
Kollinummer betyder ju ingenting, Jag har varit med om att någon annan skrivit på papperet och varorna har stått utanför dörren utan att jag vetat om att de anlänt.
7 april, 2011 kl. 06:12 #121451EmilDeltagareVad jag läste för några år sedan och om man skall tro det så räcker det att köparen gör en chargeback så får denne tillbaka sina pengar. Detta även om det är skickat spårbart och köparen signerat. Det räcker om denna hävdar att ex. försändelsen var tom.
Jag tror i detta fall att Klarna inte är lika trögrörliga som en tung koloss som paypal (och ebay) och kanske kollar upp i enskilda fall, ex. om köparen har gjort chargebacks tidigare och om säljaren har drabbats av det tidigare för att se ett mönster och också lyssnar på ev. bevis.
Jag har fått företagskortet och mitt privata kort spärrat av paypal och det är ingenting jag kan göra någonting åt och jag får heller ingen förklaring. Jag misstänker att det är för att jag försökte betala med paypal när jag var på resande fot, men paypal säger ingenting. Det finns ingen vilja att lösa det hela. Som jämförelse så fick jag en fråga från moneybookers när jag startade upp ett konto hos dem när jag var på resande fot och dom godtog direkt förklaringen.
7 april, 2011 kl. 07:44 #121454DORISDeltagareär på väg att speca min sida med shop som ska byggas och försöker jämföra betalningslösningar, vad gäller kostnad och säkerhet. Kommer att sälja exklusivare barnkläder och förhoppningsvis nå ut globalt. Kollade igår in Paypal och läste detta idag..hmm vad är spårbar väg..är det med UPS/DHL eller vad. Jag tar gärna emot tips på betallösningar med deras fördelar och ev nackdelar.
Klurigt..
7 april, 2011 kl. 08:00 #121455PeterHDeltagare@Richie72 18073 wrote:
Om du driver en e-handelsbutik finns det ”scammers” som du kallar dem. Sån är verkligheten och det är inte PayPal eller någon annans fel.
Nej, det är inte PayPals eller någon annan fel att det finns folk som fuskar och stjäl. Däremot finns det tjänster som gör det mer eller mindre enkelt för folk att fuska samt tjänster som drar till sig fler eller färre fuskare, så det är i ens eget intresse att minimera sin exponering mot fuskare, genom att exempelvis inte använda sig av betalningsmetoder som är enkla att exploatera för en fuskare.
Det är som att säga att det är bra att betala med Western Union eftersom det inte är WUs fel att folk fuskar,. ”Alla” vet att man inte skickar betalningar med WU eftersom det i regel är någon som luras. Nu är det inte lika extremt med PayPal (ännu?). Det jag menar är som sagt att man ska undvika tjänster som gör det enkelt för folk att luras, detta gäller både säljare och köpare.
7 april, 2011 kl. 08:07 #121456PeterHDeltagare@DORIS 18104 wrote:
Kommer att sälja exklusivare barnkläder och förhoppningsvis nå ut globalt. Kollade igår in Paypal och läste detta idag..hmm vad är spårbar väg..är det med UPS/DHL eller vad. Jag tar gärna emot tips på betallösningar med deras fördelar och ev nackdelar.
Klurigt..
Hur globalt? Betalningsmetoder och preferenser skiljer sig väldigt mycket mellan olika länder, som du säkert vet. Om du inte vill använda PayPal är det bra att kolla upp lite vad det finns för preferenser när det gäller betalningsmetoder för de länderna du vill rikta dig emot.
I Finland t.ex. föredrar väldigt många att göra direktbanksbetalningar, i Danmark med Dankort och i Spanien, där infrastrukturen för betalningar är väldigt ”sparsam” är det kort eller PayPal som gäller.
Själv skulle jag nog inte sälja varor med PayPal till okända kunder, speciellt i södra/östra Europa. Kan vara läge att kolla upp vad det är för betalningskulturer för olika länder med. Vill minnas att jag läste en undersökning om att danskar inte betalar sina krediter, vilket resulterar i att det finns väldigt lite sådant i Danmark. Kanske inte för att de är oärliga, men på grund av betalningskulturen.
7 april, 2011 kl. 11:48 #121463BjornDeltagare@Richie72 18091 wrote:
Var har du skickat godset och hur hur vet du att rätt mottagare har tagit emot det? Om kreditkortsbolaget kommit fram till att mottagaren inte tagit emot varan så undrar jag om och i så fall varför Klarna skulle komma fram till en annan slutsats.
Den springande punkten är ju hur du anser det bevisat att mottagaren har tagit emot det.
Kollinummer betyder ju ingenting, Jag har varit med om att någon annan skrivit på papperet och varorna har stått utanför dörren utan att jag vetat om att de anlänt.
Har du skickat det spårbart och kan visa att paketet hämtats ut så är väl ändå Klarna på säljarens sida, något annat vore ju rätt tokigt? Eller menar du att Klarna alltid ger köparen rätt oavsett?
Om det handlar om att enbart säljaren ska bevisa och endast går på vad köparen säger så är det ju rätt kört och fritt mål för alla scammare att leka vilda västern utan någon som helst risk. Har man som säljare år av historik och massor av sales utan några problem så bör det absolut räknas med i ekvationen. I mitt fall handlade det om en digital tjänst som hade förbrukats av köparen, så förutom den förlorade tiden fick jag även betala chargebackavgiften.
11 april, 2011 kl. 16:08 #121649dstrombeDeltagareNu är det ju inte alltid så att PayPal har ju också leverantörer och partners med krav.
Säg att PP har hanterat en korttransaktion via Visa så är det Visa’s krav gällande chargebacks som gäller och inte PP’s egna.
14 april, 2011 kl. 20:42 #121842BjornDeltagareMycket möjligt, men då är det ju Paypals sak att göra sitt bästa för att förändra detta, och göra skäl för sina höga avgifter. Annars står man ju som merchant helt handfallen. När jag använder Auriga och Handelsbanken som inlösare har jag helt andra möjligheter att argumentera för min sak som säljande part.
18 maj, 2011 kl. 19:03 #122766allforDeltagareVi skall starta ehandel mot kunder i USA och detta med betalningssystem tycker jag är en djungel.. Vi tänker godta Visa och MasterCard- vi har Dibs som betalväxel och Nordea som inlösande bank. Men jag fattar inte vad det kommer att kosta oss i avgifter.. vi kommer att ha ett högt pris per enhet- ca 10.000 kr. Kan någon hinta om vad detta kommer att kosta? Vi räknat inte med några stora volymer- kanske 100 på ett år. Och hur göra med Paypal? Är ju gångbart i USA- men vad kostar det? Om Paypal tar 3.4% på beloppet, vilka andra avgifter kommer man då undan? Sedan är detta med 3D secure ett osäkerhetsmoment- våra svenska leverantörer, Dibs mfl hävdar ju detta- men 3D secure är inte känt i USA…
Tacksam för svar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.