Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Världens sämsta CR?
- Detta ämne har 90 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
27 mars, 2012 kl. 15:23 #140637Per NilssonDeltagare
@Murmelin 39394 wrote:
Mitt område (och käpphäst) är det visuella. Många företagare är oerhört måna om vad som står i deras broschyrer, presentationer och på deras hemsidor. Och det med rätta.
Men väldigt många glömmer det visuella. Eller tror att ”det är väl inte så himla viktigt”, ”det kan jag ta senare”, och sen undrar de varför folk inte handlar. För det visuella är otroligt viktigt. Folk bildar sig en uppfattning på bråkdelen av en sekund. Och hur mycket man än skriver ”Vi är ärliga, seriösa och långsiktiga”, så spelar det ingen som helst roll om det visuella säger att ”jag har gjort detta själv och jag lär mig medan jag prövar mig fram.
Jag har inte hunnit läsa igenom tråden, men jag tror att din dåliga konvertering beror mycket på den visuella aspekten av din butik.
Det kan det mycket väl vara. Dock så har jag bra CR på övrigt sortiment.
Har du några konkreta punkter är du välkommen att dela med dig av dom.
28 mars, 2012 kl. 07:35 #140693MurmelinDeltagare@Per Nilsson 39403 wrote:
Det kan det mycket väl vara. Dock så har jag bra CR på övrigt sortiment.
Har du några konkreta punkter är du välkommen att dela med dig av dom.
Det handlar nog mest om produktgrupp. Matlagning som livsstil attraherar en målgrupp som på det stora hela är väldigt visuellt kräsna. För dom handlar det inte enbart om själva produktupplevelsen, utan även om köpupplevelsen. Det här är en kundgrupp som väljer och väljer bort på bråkdelen av en sekund.
För Moraknivsköparna är nog själva produktupplevelsen/användningen så total att köpupplevelsen nästan inte har någon större betydelse alls.
Jag kan tänka mig att du skulle vinna mycket på att göra två shoppar med tanke på att du riktar dig till två olika kundgrupper med väldigt skilda fokus.
För att ge några konkreta exempel krävs en hel del jobb med analyser och kreativt arbete och det är lite för komplext för att ta i tråden. Vore jag du skulle jag satsa på en ny logotyp och en övergripande översyn av hemsidan.
28 mars, 2012 kl. 09:10 #140704Per NilssonDeltagare@Murmelin 39460 wrote:
Det handlar nog mest om produktgrupp. Matlagning som livsstil attraherar en målgrupp som på det stora hela är väldigt visuellt kräsna. För dom handlar det inte enbart om själva produktupplevelsen, utan även om köpupplevelsen. Det här är en kundgrupp som väljer och väljer bort på bråkdelen av en sekund.
För Moraknivsköparna är nog själva produktupplevelsen/användningen så total att köpupplevelsen nästan inte har någon större betydelse alls.
Jag kan tänka mig att du skulle vinna mycket på att göra två shoppar med tanke på att du riktar dig till två olika kundgrupper med väldigt skilda fokus.
För att ge några konkreta exempel krävs en hel del jobb med analyser och kreativt arbete och det är lite för komplext för att ta i tråden. Vore jag du skulle jag satsa på en ny logotyp och en övergripande översyn av hemsidan.
Vad har du för fördomar mot moraknivsköpare egentligen? 😮
Ja, en separat butik för köksknivar är faktiskt på G.
Min logotyp förmedlar det budskap som jag vill. Den kan inte gillas av alla men mina kunder och jag diggar den skarpt. Jag kommer inte göra någon övergripande översynd på hemsidan då både jag och forskningen anser att visuell design är sekundärt.
Det finns skitfula butiker som omsätter mer än vad du och jag kan drömma om
Klart du vill göra en analys om logotypen
28 mars, 2012 kl. 09:34 #140708Jimmy OstromDeltagareTror som sagt stenhårt på det!!!!
@Per Nilsson 39472 wrote:
Ja, en separat butik för köksknivar är faktiskt på G.
28 mars, 2012 kl. 12:11 #140723MurmelinDeltagare@Per Nilsson 39472 wrote:
Vad har du för fördomar mot moraknivsköpare egentligen? 😮
Ja, en separat butik för köksknivar är faktiskt på G.
Min logotyp förmedlar det budskap som jag vill. Den kan inte gillas av alla men mina kunder och jag diggar den skarpt. Jag kommer inte göra någon övergripande översynd på hemsidan då både jag och forskningen anser att visuell design är sekundärt.
Det finns skitfula butiker som omsätter mer än vad du och jag kan drömma om
Klart du vill göra en analys om logotypen
Vilken forskning lutar du dig på då? För all forskning jag har läst visar på det motsatta…
Den finns självklart företag som inte har mycket att hämta på att fixa designen eller skaffa en välgjord logotyp. Som har en jätteomsättning trots allt. Det beror ju på vilken målgrupp man har och vad man säljer. För Braillebokhandeln är designen säkert sekundärt
Jag tror att en stor del av kunderna du vänder dig till, har höga krav på sin köpupplevelse och då blir det visuella allt annat än sekundärt.
28 mars, 2012 kl. 12:14 #140725Jimmy OstromDeltagareKlart att designen har en funktion och den är viktig. Håller helt med här.
Men det finns uppenbarligen många som anser att det är viktigare med andra saker än design. Så som tex pris, texter, bilder, mervärden.
Jag önskar att jag hade fel men designen verkar inte ligga nummer ett tyvärr.
Bara att titta på Parfym och skönhetsprodukter för honom och henne – bättre än Taxfree | NordicFeel eller Parfym.se – Sveriges största parfymbutik på nätet! och dessa omsätter inga dåliga summor.
@Murmelin 39494 wrote:
Vilken forskning lutar du dig på då? För all forskning jag har läst visar på det motsatta…
Den finns självklart företag som inte har mycket att hämta på att fixa designen eller skaffa en välgjord logotyp. Som har en jätteomsättning trots allt. Det beror ju på vilken målgrupp man har och vad man säljer. För Braillebokhandeln är designen säkert sekundärt
Jag tror att en stor del av kunderna du vänder dig till, har höga krav på sin köpupplevelse och då blir det visuella allt annat än sekundärt.
28 mars, 2012 kl. 12:31 #140727Per NilssonDeltagareDet är bara designmänniskor som ser visuell design som något avgörande, vi vanliga dödliga Svenssons triggar på andra saker.
Min visuella design är inte den bästa i världen, långt därifrån, men den fungerar och den genererar intäkter. Nu pratar jag om det övriga sortimentet och inte köksknivar.
För köksknivar har jag skapat en ny butik som bara ska sälja köksknivar. Där ska designen inte vara så mycket annorlunda men det som kommer att skilja den från huvudbutiken är att folk inte kommer att vara förvirrade och tänkta ”Va moraknivar, svärd, brynen, multiverktyg OCH köksknivar?!?”.
Jag kommer givetvis att (försöka) sälja köksknivar i huvudbutiken också.
Tack igen för bra och frapperande input!
Frapperande? Googla… :rolleyes:
@Jimmy Öström 39496 wrote:
Klart att designen har en funktion och den är viktig. Håller helt med här.
Men det finns uppenbarligen många som anser att det är viktigare med andra saker än design. Så som tex pris, texter, bilder, mervärden.
Jag önskar att jag hade fel men designen verkar inte ligga nummer ett tyvärr.
Bara att titta på Parfym och skönhetsprodukter för honom och henne – bättre än Taxfree | NordicFeel eller Parfym.se – Sveriges största parfymbutik på nätet! och dessa omsätter inga dåliga summor.
28 mars, 2012 kl. 13:01 #140738MurmelinDeltagare@Per Nilsson 39499 wrote:
Det är bara designmänniskor som ser visuell design som något avgörande, vi vanliga dödliga Svenssons triggar på andra saker.
Min visuella design är inte den bästa i världen, långt därifrån, men den fungerar och den genererar intäkter. Nu pratar jag om det övriga sortimentet och inte köksknivar.
För köksknivar har jag skapat en ny butik som bara ska sälja köksknivar. Där ska designen inte vara så mycket annorlunda men det som kommer att skilja den från huvudbutiken är att folk inte kommer att vara förvirrade och tänkta ”Va moraknivar, svärd, brynen, multiverktyg OCH köksknivar?!?”.
Jag kommer givetvis att (försöka) sälja köksknivar i huvudbutiken också.
Tack igen för bra och frapperande input!
Frapperande? Googla… :rolleyes:
Jag tror att du missuppfattar mig. Jag menar inte att folk går in på en sida, rynkar på näsan och tänker ”usch, en sån ful design, näe här tänker jag inte handla”. Självklart är det inte så.
Det jag pratar om är saker som sker utan reflektion eller medveten analys. Där människans djupgående visuella orientering, gör att hon fattar beslut utan att analysera innan. Och det är här design kommer in. Rörig och otydlig design tenderar att få folk att snabbt dra vidare. Inte för att dom får ont i ögonen eller hinner analysera vad dom ser, utan för att den helt enkelt inte känns lika förtroendeingivande som en väldesignad butik.
Jag hyser inga som helt tvivel om att det finns människor som inte bryr sig det minsta om designen på en butik. Men jag är lika övertygad om att det finns en massa människor som väljer bort köp för att dom är rädda för att bli blåsta. Som (undermedvetet) gör snabbanalysen att ett företag som ser billigt och rörigt ut kanske upphör i morgon eller att ägaren försvann på semester för 2 veckor sedan och inte kommer tillbaka. Och därför går till nästa ställe som inger mer förtroende. OBS jag talar generellt nu och inte om din butik.
Tänk på alla Apple-människor som älskar många, vassa köksknivar av femtioelva olika slag, i sina nyrenoverade kök. Tror du att designen är sekundär även för dom? Folk är helt enkelt olika och har olika förväntningar. Och jag skulle inte bli förvånad om just köksknivssektorn består till rätt stor del av Applemänniskor.
28 mars, 2012 kl. 13:27 #140745Per NilssonDeltagare@Murmelin 39511 wrote:
Jag tror att du missuppfattar mig. Jag menar inte att folk går in på en sida, rynkar på näsan och tänker ”usch, en sån ful design, näe här tänker jag inte handla”. Självklart är det inte så.
Det jag pratar om är saker som sker utan reflektion eller medveten analys. Där människans djupgående visuella orientering, gör att hon fattar beslut utan att analysera innan. Och det är här design kommer in. Rörig och otydlig design tenderar att få folk att snabbt dra vidare. Inte för att dom får ont i ögonen eller hinner analysera vad dom ser, utan för att den helt enkelt inte känns lika förtroendeingivande som en väldesignad butik.
Jag hyser inga som helt tvivel om att det finns människor som inte bryr sig det minsta om designen på en butik. Men jag är lika övertygad om att det finns en massa människor som väljer bort köp för att dom är rädda för att bli blåsta. Som (undermedvetet) gör snabbanalysen att ett företag som ser billigt och rörigt ut kanske upphör i morgon eller att ägaren försvann på semester för 2 veckor sedan och inte kommer tillbaka. Och därför går till nästa ställe som inger mer förtroende. OBS jag talar generellt nu och inte om din butik.
Tänk på alla Apple-människor som älskar många, vassa köksknivar av femtioelva olika slag, i sina nyrenoverade kök. Tror du att designen är sekundär även för dom? Folk är helt enkelt olika och har olika förväntningar. Och jag skulle inte bli förvånad om just köksknivssektorn består till rätt stor del av Applemänniskor.
Köksknivar finns i var man och kvinnas hem så det är inte bara designmedvetna snubbar och gummor som köper dessa knivar.
Jag erkänner att jag misslyckats till 80 procent med min vilja att sälja köksknivar så därför är inte jag den som säger bu till dina idéer. Jag har ändrat mycket (läs tråden från början). Om du tycker att det inte är bra nu så skulle du sett hur det såg ut innan.
När kunder söker efter k-knivar nu så landar de mitt bland k-knivarna, förhoppningsvis så kommer detta att öka försäljningen.
28 mars, 2012 kl. 13:32 #140748KrokantDeltagare@Per Nilsson 39518 wrote:
Köksknivar finns i var man och kvinnas hem så det är inte bara designmedvetna snubbar och gummor som köper dessa knivar.
Jag erkänner att jag misslyckats till 80 procent med min vilja att sälja köksknivar så därför är inte jag den som säger bu till dina idéer. Jag har ändrat mycket (läs tråden från början). Om du tycker att det inte är bra nu så skulle du sett hur det såg ut innan.
När kunder söker efter k-knivar nu så landar de mitt bland k-knivarna, förhoppningsvis så kommer detta att öka försäljningen.
Visst finns köksknivar i alla hem, men många av knivarna är från IKEA…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.