Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Var tar kunden beslutet?
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 12 månader sedan av bigfish.
-
FörfattareInlägg
-
21 november, 2013 kl. 12:18 #101003MagentoDeltagare
Det diskuteras ju brett och vilt om man ska ha en responsiv site eller inte. Det motiveras med trafik och konvertering huruvida man över huvud taget ska ha det eller inte. Jag har aldrig dock sett någon lyfta fram var kunden tar själva beslutet till köpet. För mig så är det den stora frågan.
Beställningen kanske sker via datorn ofta men om beslutet tas i mobilen/surfplattan så bör det ju givetvis läggas en hel del energi där. Jag tror att beslutet tas mer ofta i mobilen eller surfplattan men att sedan beställningen inte görs där pga att inte webshopparna i tillräckligt stor utsträckning har insett att beslutet tas i surfplattan och därför inte ”tycker” det är värt att investera i en sådan lösning.
Hur tänker ni?
21 november, 2013 kl. 13:04 #170338mephisto73DeltagareJag tänker att det finns väldigt få skäl att INTE köra ”responsivt”, och att inte erbjuda någon form av anpassning för mindre skärmar är ett stort misstag. Vi ser redan >60% av besökare på motsvarande 9″ skärm eller mindre och vi har bättre CR på sk mobila enheter än vi har på ”full size” enheter, om än något lägre ordervärde.
27 november, 2013 kl. 07:08 #170521SamHDeltagareSjälv är jag som du beskriver TS, jag letar via mobilen men när jag sedan ska lägga ordern gör jag det via datorn. Inte av den anledningen att det inte går att betala via mobilen utan för jag känner mig tryggare (falsk trygghet?) att göra det i en miljö där jag knappar in kontokortsnummer och ifall något fel sker så kan jag lättare få en överblick på det.
27 november, 2013 kl. 15:38 #170531bseDeltagareiPad för att kolla vad som erbjuds. Dator för att genomföra köpet. Det är pillrigt att hålla på med registrering, kortnummer osv på en padda.
27 november, 2013 kl. 17:23 #170546Fru BadDeltagareSamma som SamH och bse, gör jag.
Känns också på något sätt tryggare!
Platta och mobil är mer för slösurfing, om jag sitter på spårvagnen, ser reklam och undrar vad det är. Men skulle aldri sitte med mobil och pilla.
På min sida är det ganska få som användar sin mobil till att ens surfa på, något (7%) använder platta, alla andra på dator. Och det är första sidan de ens kommer in på – alltså beror det inte på att folk inte gillar sidan i sin mobil. (när jag får högre trafik, kan jag kolla om mobil/platta hopper av snabbt, eller om de surfer på sidan)
27 november, 2013 kl. 22:44 #170562bigfishDeltagareJag kör på samma teknik som SamH!
Personligen stör jag mig på de mobil anpassade sidorna. Dels för att de visar mindre information men framför allt för att när jag ser att hemsidan ser annorlunda ut på mobilen än vad den gör på datorn så känner jag mig plötsligt otrygg och ibland ser det inte ens ut som samma sida!
För att det ska fungera på mobilen så tror jag på att mobil hemsidan måste vara otroligt lik, webb designen på datorn så att personer kan koppla att de två sidorna faktiskt är samma hemsida. Det måste alltså finnas så många element som färg och form, knappar funktioner, text, placering etc som återkopplar till original sidan på datorn så att man glömmer bort att det är en förenklad mobil variation.
Det är dock bara en teori!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.