Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vanliga problem?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99135
    Sonny
    Deltagare

    Hejsan!
    Jag håller på att bygga min webshop, Och har kommit så pass långt att jag håller på att utforma Köpvillkor.
    Jag tycker personligen själv att detta är en väldigt svår del, Och är säkerligen inte ensam om detta, Då man både vill slå näven i bordet för vad som gäller enligt konsumentverket.se och vad man själv förbehåller sig rätten till, Allt för att man inte skall förlora pengar, tid eller kunder.

    Jag antar att mina frågor är ”Vanliga problem” när det gäller e-handel.
    Fråga 1: klassiska ”outlöst försändelse”, Är det okej att skriva såhär?

    OUTLÖST FÖRSÄNDELSE

    För outlöst försändelse beställt via postförskott som går i retur till oss (företagsnamn & adress)
    debiteras en avgift på 250:- inkl moms för att täcka frakt och administrationsavgifter.

    För outlöst försändelse som redan är betald som går i retur till oss (företagsnamn & adress)
    Skickar vi försändelsen på nytt med en faktura på 29:- inkl moms för att täcka den extra fraktavgiften.

    Utesluter ni att betala avgiften för en outlöst försändelse skickas påminnelse och en extra avgift tillkommer om 50:- inkl moms. skulle inte denna avi betalas går ärendet vidare till inkasso.

    Vad tycker ni? Är jag för hård i text och skrift? Jag anser själv att man skall vara bestämd här då detta är ”skäms text” för kunder som inte sköter sig och inte för mig som försäljare. Men har ni synpunkter får ni gärna också komma med förslag för att förbättra just denna delen.

    Fråga 2.
    Då jag tänkt ta 29:- i fraktavgift oavsett order storlek eller fri frakt vid köp över 200:- riskerar man att hamna i vissa kniviga sitvation. Exempel dom som vill åka ”snål skjuts” på fri frakt för att sedan returera massa produkter? Hur förhindrar jag detta? Och kan jag skriva såhär utan att jag bryter mot konsumentverket regler?

    Fraktavgifter

    Frakt avgift 29:- per order
    Fri frakt vid beställning över 200:-

    *Fri frakt vid beställning över 200:- gäller varuvärde utav minst 200:-
    *Vid retur utav produkter så att varuvärdet inte överstiger 200:- när du
    nyttjat detta erbjudande förbehåller vi oss rätten att debitera en frakt
    avgift om 29:- inkl moms.

    Så kom med bra idér, Synpunkter och referenser hur ni själv löst problemen. MVH Sonny

    #155435
    Tina
    Deltagare

    Jag tycker det låter bra så som du har skrivit. Tycker också att det är bättre att vara lite hård i köpvillkoren och sen ibland göra lite undantag när det väl gäller.

    Vi har inte så mycket returer, men det har hänt att folk har returnerat och hamnat under fri-frakt-summan. Vi har låtit det vara eftersom det har handlat om enstaka fall.
    Jag tror inte heller att kunden har gjort det medvetet. Eftersom de får betala frakten tillbaka till oss så skulle det i de flesta fall bli en förlustaffär för kunden att returnera av den anledningen.

    #155438
    Bjorne
    Deltagare

    Jag skall själv skriva om mina köpvillkor, ju enklare och kortare desto bättre tror jag.

    Ett problem med ej hämtade postförskott är att det tenderar att vara folk med x antal betalningsanmärkningar på sig. Räkna med att kanske få betalt på varannan sådan faktura.

    Att kunden skall betala din fraktavgift vid retur, tror jag skrämmer iväg fler kunder än vad man tjänar på det.

    #155442
    Sonny
    Deltagare

    Jag tycker det låter bra så som du har skrivit. Tycker också att det är bättre att vara lite hård i köpvillkoren och sen ibland göra lite undantag när det väl gäller.

    Precis så jag tänker Tina ! Tydliga och bestämda Villkor för att slippa missförstånd, Men samtidigt kunna göra undantag ifall kundens goda vilja finns för att komma överens.

    Ett problem med ej hämtade postförskott är att det tenderar att vara folk med x antal betalningsanmärkningar på sig. Räkna med att kanske få betalt på varannan sådan faktura.

    Jag kan tänka mig det, tråkigt! Har gått i tankar fram och tillbaka om jag ens skall använda mig utav postförskott. vore kul att veta mer om någon har statistik på hur många som använder detta på sin webshop.

    Jag förstår om ni tycker :

    Fraktavgifter

    Frakt avgift 29:- per order
    Fri frakt vid beställning över 200:-

    *Fri frakt vid beställning över 200:- gäller varuvärde utav minst 200:-
    *Vid retur utav produkter så att varuvärdet inte överstiger 200:- när du
    nyttjat detta erbjudande förbehåller vi oss rätten att debitera en frakt
    avgift om 29:- inkl moms.

    verkar hårt, Men har ni några andra bra tips ? Eller ni brukar bara låta det gå?

    #155458
    Sonny
    Deltagare

    ANG :

    Frakt avgift 29:- per order
    Fri frakt vid beställning över 200:-

    *Fri frakt vid beställning över 200:- gäller varuvärde utav minst 200:-
    *Vid retur utav produkter så att varuvärdet inte överstiger 200:- när du
    nyttjat detta erbjudande förbehåller vi oss rätten att debitera en frakt
    avgift om 29:- inkl moms.

    Kanske bättre att skriva ang ”vid retur utav produkter så att varuvärdet inte överstiger 200:- när du nyttjat detta erbjudande förbehåller vi oss rätten att debitera en frakt
    avgift om 29:- inkl moms.” inom sitt område som här nedanför :

    Ångerrätt / Öppet köp 14 dagar
    Konsumenter har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller inom 14 dagar från och med du mottagit din/dina produkter. Ångerrätten gäller enligt lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att undersöka en produkt men absolut inte använda den, produkten skall kunnas säljas till ny kund i original förpackning utan prisavdrag. Har produkten eventuell skyddsplast som ej är återförslutningsbar får denna ej avlägsnas från produkten.

    För att åberopa sin ångerrätt skall kunden kontakta Företagsnamn via e-post inom 14 dagar från mottagantet av sin produkt. Använd formuläret ”kontakta oss” och märk ärendet med ”Ångerrätt”. Returfrakten bekosts av konsumenten. Har konsumenten nyttjat erbjudande ”fri frakt över 200:-” och resterande ordervärde inte överstiger 200:- förbehåller vi oss rätten att fakturera för den ordinarie frakt kostnaden 29:- inkl moms. uppge alltid ordernummer, produkt id, och returadress i meddelande. Därefter får du ett returnummer och returadress med instruktioner.

    Återbetalning vid ångerrätt
    Vid ångerrätt skall Företagsnamn återbetala ordersumman eller makulera fakturan inom 30 dagar från att köparen ångrat sig och vi mottagit retur.

    Vad tycker ni om att göra såhär istället? istället för det första. Det är imed jag har fri frakt så lågt såsom 200:- som jag faktiskt inte kan bjuda på den om varuvärdet understiger 200:-, Då blir det helt enkelt för lite förtjänst och dåliga marginaler som skulle märkas i bokslutet.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.