Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Välja utlämningsställe i kassan?
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
19 februari, 2016 kl. 11:20 #103345smastrom1Deltagare
Hej!
Vi lanserade nyligen vår varumärke i Sverige, men då sidan är baserad på vår engelska site saknar den en del funktioner som jag gissaratt svenska kunder är vana vid. Exempelvis att kunna välja utlämningsställe/postombud i kassan.
Är det någon som skulle kunna peka i vilken riktning vi bör börja för att kunna lägga till denna funktion? När kunden fyller i adress och postnummer, vart kommer matchningsinformationen ifrån?
Tack på förhand!
Hälsningar,
Sandra19 februari, 2016 kl. 12:59 #180814NicklasDeltagareJag tror inte att jag har sett någon butik jag har handlat i där jag kan välja utlämningsställe så jag skulle säga att du bör lägga krut på marknadsföring istället för funktioner som inte behövs nu.
Ska du ändå lägga din energi på det så måste din transportör ha stöd för att kunna välja utlämningsställe på något sätt.19 februari, 2016 kl. 13:04 #180815DanDeltagareDHL och Postnord har denna funktion, matchningen får du lösa själv eller köra via ditt TA-system.
Som Nicklas säger är det inget viktigt att lägga tid på jämfört med andra saker. Det är ingen dealbreaker i kassan precis.
Efter att ha kollat er site behöver ni:
-Ha svenska betalmetoder
-Svenska fraktsätt (åtminstone få dem att se svenska ut)
-Svenskare språk/tonJust nu känns ni som en brittisk/tysk aktör vilket jag gissar ni är i grunden och då tappar ni säkert 50% konvertering direkt.
Att exempelvis inte ha faktura i en svensk webbutik kostar mycket i tappade ordrar.
19 februari, 2016 kl. 13:42 #180817smastrom1DeltagareTack till er båda!
Det jag främst hade i åtanke var att se om det fanns något relativt enkelt sätt att förkorta vår leveranstid. DPD, som vi använder idag, gör alltid ett försök till kundens adress. Om kunden inte är hemma fördröjs leveransen genom att DPD tar med paketet till depån och levererar inte till ombudet förrän nästa arbetsdag. Om leveransförsöket görs på en fredag kan kunden hämta ut paketet först på måndagen.
Svenska betalmetoder är på G. Fraktsätt klurar jag på (bakgrunden till inlägget).
Är det något särskilt du tänker på när du nämner svenskare språk/ton? Uppskattar all feedback här! Försöker tänka ”svenskt” men efter 7 år som bosatt utomlands känns det ibland som att jag kanske missar det uppenbara.
19 februari, 2016 kl. 13:53 #180818GregerADeltagareVi använder funktionen för DHL och Schenker sedan ett par år tillbaka. Det är inte så många kunder som verkligen väljer annat utlämningsställe, men det fungerar ju samtidigt som en upplysning om vilket utlämningsställe deras paket kommer att hamna på.
Det du måste göra är att registrera dig hos respektive transportör för att få tillgång till deras API. Det är i allmänhet ett webservice-api. Sedan får du sätta dig och koda in funktionen på lämpligt sätt i shopen.
Kan tilläggas – efter att ha läst ditt sista inlägg – att det inte går att välja utlämningsställe på DPD eller andra företagspaket. Det måste vara Servicepoint, Privpak eller MyPack.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.